Norsk rederibranche siger nej til ”beaching”

Ophugning af skibe sker ofte på et usikkert grundlag uden noget internationalt grundlag i den globale søfartsbranche. Derfor vil Norge nu ændrer praksis, når skibe skal hugges op.

Skibe, der skal ophugges, efterlader ofte et stort miljøaftryk på strande i Sydasien. Det vil den norske rederibranche derfor gøre noget ved. Foto: Flickr/Leonora Enking. .

25.08.2015

SCM.dk

Skibe, der ikke længere skal sejle, skal ophugges på en ansvarlig måde, som ikke skader arbejdere og miljøet. Så kontant er meldingen fra den norske rederibranche.

Der er nemlig mange kritiske forhold, ved ophugningen, der for 90 procent af skibes vedkommende foregår i enten Indien, Bangladesh eller Pakistan.

Læs også: Danske rederier kan tjene stort på Iran

Og her er der store vanskeligheder med at holde styr på arbejdsforhold og miljøaftryk, når mastodontiske containerskibe skal hugges op.

”Det gør stærkt indtryk at se arbejdsforholdene ved de såkaldte huggeværfter på mange af strandene. Det er også et fællestræk ved ”beaching” – skibene strandsættes på en ubeskyttet kystnlinje, som oversvømmes af tidevand med det resultat, at miljøskadelige stoffer føres ud i omgivelserne”, skriver Sturla Henriksen, adm. direktør i Norges Rederiforbund i Dagens Næringsliv og uddyber:

”Der er ikke fast grund, når skibene skal hugges op. Det gør det vanskeligt at benytte kraner og tungt værktøj, som det normalt ville være forsvarligt at anvende. Dermed foregår virksomheden ofte med stor risiko for arbejdernes liv og helse og med skade af det ydre miljø”.

Læs også: Kinas gæld truer forsyningskæderne

Han er svært kritisk over, at en global aftale i FN-regi om sikring af rettigheder og miljøforbedringer ikke kan blive ratificeret grundet flere problemer i branchen.

Dog mener han, at den norske søfartsbranche skal følge Hong Kong-aftalen, som oplægget, der er strandet mellem FN’s uenige parter, hedder.

”Norge er et af bare tre lande, der har ratificeret konventionen. Det går alt for langsomt og Rederiforbundet arbejder aktivt i internationale fora for at bidrage til fremgang i ratificeringsprocessen”, skriver Sturla Henriksen.

Dermed skal den norske søfartsbranche sikre, at nyerhvervede skibe er sikret fra vugge til grav, og Rederiforbundet vil kraftigt fraråde deres medlemmer at benytte sig af ophuggerværfter, der benytter sig af beaching. 

-JPN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

02.10.2025SCM.dk

Ny model kan gøre SMV’ers forsyningskæder robuste i en usikker verden

30.09.2025SCM.dk

Sådan skruer du ned for afhængighed og påvirkning af natur

22.09.2025SCM.dk

Risiko og afkast fylder meget ved investeringer i klima

18.09.2025Bureau Veritas

Sponseret

”Det er en stor tryghed”

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle