Norsk rederibranche siger nej til ”beaching”

Ophugning af skibe sker ofte på et usikkert grundlag uden noget internationalt grundlag i den globale søfartsbranche. Derfor vil Norge nu ændrer praksis, når skibe skal hugges op.

Skibe, der skal ophugges, efterlader ofte et stort miljøaftryk på strande i Sydasien. Det vil den norske rederibranche derfor gøre noget ved. Foto: Flickr/Leonora Enking. .

25.08.2015

SCM.dk

Skibe, der ikke længere skal sejle, skal ophugges på en ansvarlig måde, som ikke skader arbejdere og miljøet. Så kontant er meldingen fra den norske rederibranche.

Der er nemlig mange kritiske forhold, ved ophugningen, der for 90 procent af skibes vedkommende foregår i enten Indien, Bangladesh eller Pakistan.

Læs også: Danske rederier kan tjene stort på Iran

Og her er der store vanskeligheder med at holde styr på arbejdsforhold og miljøaftryk, når mastodontiske containerskibe skal hugges op.

”Det gør stærkt indtryk at se arbejdsforholdene ved de såkaldte huggeværfter på mange af strandene. Det er også et fællestræk ved ”beaching” – skibene strandsættes på en ubeskyttet kystnlinje, som oversvømmes af tidevand med det resultat, at miljøskadelige stoffer føres ud i omgivelserne”, skriver Sturla Henriksen, adm. direktør i Norges Rederiforbund i Dagens Næringsliv og uddyber:

”Der er ikke fast grund, når skibene skal hugges op. Det gør det vanskeligt at benytte kraner og tungt værktøj, som det normalt ville være forsvarligt at anvende. Dermed foregår virksomheden ofte med stor risiko for arbejdernes liv og helse og med skade af det ydre miljø”.

Læs også: Kinas gæld truer forsyningskæderne

Han er svært kritisk over, at en global aftale i FN-regi om sikring af rettigheder og miljøforbedringer ikke kan blive ratificeret grundet flere problemer i branchen.

Dog mener han, at den norske søfartsbranche skal følge Hong Kong-aftalen, som oplægget, der er strandet mellem FN’s uenige parter, hedder.

”Norge er et af bare tre lande, der har ratificeret konventionen. Det går alt for langsomt og Rederiforbundet arbejder aktivt i internationale fora for at bidrage til fremgang i ratificeringsprocessen”, skriver Sturla Henriksen.

Dermed skal den norske søfartsbranche sikre, at nyerhvervede skibe er sikret fra vugge til grav, og Rederiforbundet vil kraftigt fraråde deres medlemmer at benytte sig af ophuggerværfter, der benytter sig af beaching. 

-JPN

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

15.08.2025GS1 Denmark

Sponseret

Lige om lidt rammer producentansvar for emballager stort set alle danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense