Norsk rederibranche siger nej til ”beaching”

Ophugning af skibe sker ofte på et usikkert grundlag uden noget internationalt grundlag i den globale søfartsbranche. Derfor vil Norge nu ændrer praksis, når skibe skal hugges op.

Skibe, der skal ophugges, efterlader ofte et stort miljøaftryk på strande i Sydasien. Det vil den norske rederibranche derfor gøre noget ved. Foto: Flickr/Leonora Enking. .

25.08.2015

SCM.dk

Skibe, der ikke længere skal sejle, skal ophugges på en ansvarlig måde, som ikke skader arbejdere og miljøet. Så kontant er meldingen fra den norske rederibranche.

Der er nemlig mange kritiske forhold, ved ophugningen, der for 90 procent af skibes vedkommende foregår i enten Indien, Bangladesh eller Pakistan.

Læs også: Danske rederier kan tjene stort på Iran

Og her er der store vanskeligheder med at holde styr på arbejdsforhold og miljøaftryk, når mastodontiske containerskibe skal hugges op.

”Det gør stærkt indtryk at se arbejdsforholdene ved de såkaldte huggeværfter på mange af strandene. Det er også et fællestræk ved ”beaching” – skibene strandsættes på en ubeskyttet kystnlinje, som oversvømmes af tidevand med det resultat, at miljøskadelige stoffer føres ud i omgivelserne”, skriver Sturla Henriksen, adm. direktør i Norges Rederiforbund i Dagens Næringsliv og uddyber:

”Der er ikke fast grund, når skibene skal hugges op. Det gør det vanskeligt at benytte kraner og tungt værktøj, som det normalt ville være forsvarligt at anvende. Dermed foregår virksomheden ofte med stor risiko for arbejdernes liv og helse og med skade af det ydre miljø”.

Læs også: Kinas gæld truer forsyningskæderne

Han er svært kritisk over, at en global aftale i FN-regi om sikring af rettigheder og miljøforbedringer ikke kan blive ratificeret grundet flere problemer i branchen.

Dog mener han, at den norske søfartsbranche skal følge Hong Kong-aftalen, som oplægget, der er strandet mellem FN’s uenige parter, hedder.

”Norge er et af bare tre lande, der har ratificeret konventionen. Det går alt for langsomt og Rederiforbundet arbejder aktivt i internationale fora for at bidrage til fremgang i ratificeringsprocessen”, skriver Sturla Henriksen.

Dermed skal den norske søfartsbranche sikre, at nyerhvervede skibe er sikret fra vugge til grav, og Rederiforbundet vil kraftigt fraråde deres medlemmer at benytte sig af ophuggerværfter, der benytter sig af beaching. 

-JPN

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

14.11.2024SCM.dk

Havnearbejdere afbryder forhandlinger med arbejdsgivere

14.11.2024SCM.dk

Summit opfordrer til tværnationalt samarbejde i Norden for at skalere cirkulære løsninger

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Miljømærkninger

05.11.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Find de bedste superbrugere

04.11.2024SCM.dk

CSRD-erfarne virksomheder fremhæver positive gevinster

25.10.2024SCM.dk

Kløften mellem klimaviden og -handling vokser kun

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

ADP
Seminar
ADP årsmøde

Vi afholder for første gang Årsmøde i Nyborg, og inviterer borgere, kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Dato

19.11.2024

Tid

17:00

Sted

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg