På Aarhus Havn er der fremgang på alle hylder

Containere, fast og flydende bulk, krydstogt, passagerer, projektlast og ro-ro. For første gang i mange år præsterede Aarhus Havn fremgang på samtlige forretningsområder i 2021.

Det er ikke kun containerområdet, der har oplevet fremgang i 2021. CEO Thomas Haber Borch er yderst tilfreds med, at Aarhus Havn kan præstere omsætningsstigning på alle hylder i 2021. Foto: Aarhus Havn.

25.01.2022

SCM.dk

En stor del af væksten på Aarhus Havn er båret af containeromsætningen, som steg med 95.000 containere (TEU) til i alt 718.000 TEU. Det er en stigning på ikke mindre end 15 procent. – vel at mærke efter nogle år, hvor containeromsætningen er steget betragteligt. De seneste fem år er omsætningen steget med hele 58 procent.

Men det er ikke kun containerområdet, der har oplevet fremgang i 2021. CEO Thomas Haber Borch er yderst tilfreds med, at Aarhus Havn kan præstere omsætningsstigning på alle hylder i 2021. Særligt fordi 2020 ikke var noget dårligt år for virksomheden på trods af pandemiens påvirkninger. Men han understreger også, at der ikke er forventninger om, at succesen nødvendigvis gentager sig i samme skala i de kommende år.

”Mens mange andre havne i verden har været belastet af, at de globale forsyningskæder er under pres og godset har hobet sig op med store forsinkelser til følge, har vi her i Aarhus været i stand til at tage skibene ind og ekspedere godset ”in time”. I løbet af året har vi været udfordret af manglende plads flere steder på havnen, men jeg synes, vi har fundet gode løsninger sammen med vores kunder”, siger Thomas Haber Borch, der også er godt tilfreds med udviklingen på bulk-området, selv om stigningerne her er mere beskedne.

Læs også: Aarhus Havns driftsdirektør kåret til “Årets Sustainability Leder”

Til gengæld viste forretningsområdet ”passagerer” en betydelig vækst, og det kan blandt andet forklares med, at pandemien har sat knap så store begrænsninger for rejseaktivitet mellem landsdelene i 2021, som tilfældet var i 2020. Omsætningen i projektlast er til gengæld mere end fordoblet, men dog på et beskedent niveau, mens ro-ro-området realiserer en vækst lidt over gennemsnittet.

”Og så vil nogle måske undre sig over, at vi har haft fremgang på krydstogt. Det er da også lidt af et kuriosum, idet vi i 2021 havde ét anløb mod nul året før – og derfor fremgang”, fortæller Thomas Haber Borch.

Forklaringen er jo overflødig, da krydstogtbranchen har været lagt ned i de seneste to år. I den periode har Aarhus Havn taget krydstogt op til fornyet overvejelse, og det har blandt andet resulteret i en beslutning om at investere i et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Når anlægget står klar i 2023, er krydstogt et forretningsområde, som virksomheden igen vil satse på.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

26.06.2025SCM.dk

Stærkt Tyskland vejer tungere end USA's toldsatser

26.06.2025SCM.dk

Ahlsell Danmark skifter ud på topposten

26.06.2025SCM.dk

Virksomhedernes indsats driver fremgang i dansk økonomi

25.06.2025Descartes

Sponseret

Descartes opkøber 3GTMS

25.06.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på PALOMAT®

24.06.2025SCM.dk

CO2-fjernelse rykker fra niche til nødvendighed

24.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Showcasedag hos Arla Foods Export Terminal i Vejle

24.06.2025SCM.dk

Her er verdens 25 bedste forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle