Optimering skal barbere 20 millioner af Vikings serviceaktiviteter

Lasse Melgaard Sall, Global Network Manager hos Viking, leder et ambitiøst cost saving-program, der skal reducere omkostningerne betydeligt. Programmet indebærer forandringer direkte fra hovedkvarteret, men også besøg på Vikings servicestationer i alle verdensdele.

05.01.2015

SCM.dk

Diversiteten er stor, når Lasse Sall rejser rundt til Vikings servicestationer fra Norge til Sydafrika. Han bruger derfor forskellige ledelsesmodeller, alt efter hvor han befinder sig. Foto: Privat..

I Viking Life-Saving Equipment, der producerer redningsflåder, står Global Network Manager Lasse Sall i spidsen for et omfattende optimeringsprojekt på Vikings 270 servicestationer i hele verden. Stationerne, hvoraf de 60 er Vikings egne, udfører de årlige services af Vikings redningsflåder, hvor de både inspiceres og dele samt materialer bliver udskiftet.

Optimeringsprogrammet ved navn ’Service Excellence’ er sat i værk for at reducere omkostningerne ved service, hvilket kræver en bred vifte af tiltag, som Lasse Sall og hans afdeling rejser verden rundt og implementerer.

Læs også: Min aktuelle udfordring: Samkørsel skal løfte PostNord Logistics

Næste bølge af optimeringsprogrammet foregår på de 15 største servicestationer, der står for 60 procent af serviceaktiviteterne. Disse skal således indføre en standardiseret ”Best Practice-måde” at servicere på. Lasse Sall understreger, at det ikke handler om de regelbundne inspektioner og tests af redningsflåderne, som der internationalt er klare og standardiserede regler for. Men eksempelvis rækkefølgen af de forskellige funktioner, der skal tjekkes, der i dag foregår forskelligt fra land til land.

Sparer 20 millioner
’Service Excellence’-programmet skal sikre, at Viking fra 2015 kan spare op imod 20 millioner danske kroner på sine serviceaktiviteter. For at nå målet bruger Lasse Sall blandt andet diverse lean-værktøjer ved sine besøg på servicestationerne. Både performance management, 5S, kanban med flere er i spil. Han ser også på it-forenklinger, sourcing, designændringer på flåderne samt en række andre forhold.

Lønomkostningerne skal også ned, hvilket helst skal ske uden fyringer, men ved ansættelsesstop og en forøgelse af produktiviteten med op mod 20 procent i kraft af optimeringsprogrammet. Det handler både om at udnytte de timelønnedes ressourcer bedre og reducere mængden af overarbejde.

”Vi har heldigvis en volumenforøgelse hvert år, der betyder, at vi kan effektivisere uden at skille os af med nogen”.

Om Lasse Sall

Uddannelse: IPMA B certificering, Dansk Projektledelse 2014, HD(O) Management, SDU 2005, diplomingeniør i kemi, Aalborg Universitet Esbjerg 1998

Seneste job: Managementkonsulent i Valcon 2008-12, lean-manager i Force Technology 2007-08

Fritid: Familien, håndboldtræner, fitness, lystfiskeri 

Tre pilotprojekter
En af store udfordringer, som Lasse Sall forudser ved implementeringen, er, at servicestationerne har været vant til at være selvkørende. For at blive klædt på til at håndtere en eventuel modstand i opstartsfasen kører Lasse Sall tre pilotprojekter i Esbjerg, Rotterdam i Holland og La Spezia i Italien.

Læs også: Min aktuelle udfordring: Lagerplads søges

Pilotprojekterne skal desuden give et fingerpeg om, hvorvidt de udvalgte servicestationer er i stand til at videreformidle den standardiserede serviceprocedure til de øvrige stationer i det pågældende land. Kan det lade sig gøre, er der udsigt til væsentlige besparelser, da et ugelangt besøg på en station typisk koster op imod 50.000 kroner.

Selve implementeringen foregår ved, at Lasse Sall og en kollega vil være tilstede en uge på hver servicestation fulgt op af et genbesøg. Desuden skal diverse kontrolforanstaltninger, efterfølgende regionale ledelsesseminarer samt personlige KPI’er for de regionale direktører sikre, at de lokale ledelser spiller med. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle