14.12.2020  |  Strategi & ledelse

Opråb: Indtænk erhvervshavne i den grønne omstilling!

Aalborg Portland og Danske Havne mener, at de gavnlige effekter ved skibsfragt overses, når emnet falder på grøn omstilling. Resultatet er, at erhvervshavne negligeres rundt om i landet. Det kan koste Danmark dyrt i CO2-udledninger.

Aalborg Portland afsætter hvert år mere end 1,3 millioner tons grå og hvid cement i Danmark, hvoraf over 70 procent i dag transporteres med skib til siloanlæg i danske havne. En fragtmodel, der både er omkostningseffektiv, når det gælder CO2-udledning og økonomi.

Beregninger fra Danmarks eneste cementproducent viser, at uden erhvervshavnene vil Aalborg Portland være nødsaget til at øge antallet af transporter med lastbiler til hele 18.000 om året for alene at dække den danske distribution, hvilket vil resultere i en væsentlig højere klimabelastning – nemlig hele 60 procent viser beregninger foretaget af COWI for Danske Havne.

”De danske erhvervshavne er en vigtig del af vores distributionsnetværk, og generelt er de en overset faktor, når det gælder bæredygtighed inden for godstransport. Derfor mener vi også, at det er ærgerligt, at havnene rundt omkring i de danske byer bliver negligeret i disse år, hvor vi i industrien ellers vender hver en sten for at gøre vores aktiviteter mere bæredygtige”, lyder det fra bæredygtighedschef Thomas Uhd fra Aalborg Portland.

På erhvervshavnenes bekostning

Han bakkes op af Tine Kirk Pedersen, direktør i Danske Havne, der udtrykker bekymring omkring de politiske prioriteringer, som i stigende grad tilgodeser byudvikling på bekostning af erhvervshavnene:

”Det er bemærkelsesværdigt og bekymrende, at erhvervshavnene ikke får større politisk opmærksomhed – særligt når man tænker på, hvor højt den grønne omstilling prioriteres. Vi har brug for, at erhvervshavnene kommer helt op i toppen af den politiske dagsorden, når det gælder investeringer i infrastruktur til gavn for klimaet. Vi skal nok gøre vores til, at også erhvervslivet får øjnene op for transportmuligheder via havnene”, siger direktør Tine Kirk Pedersen fra Danske Havne.

Et konkret eksempel på negligeringen af erhvervshavnene finder man i Kolding, hvor erhvervshavnen risikerer at blive reduceret betydeligt og senere udfaset til fordel for boliger og rekreative områder. Her er et af Aalborg Portlands i alt syv siloanlæg strategisk placeret, og cementproducenten estimerer, at en eventuel havenedlæggelse i Kolding alene vil føre til 2.000 flere lastbilstransporter fra virksomheden.

Læs også: Scandlines installerer rotorsejl på hybridfærge

”Dertil kan selvfølgelig tilføjes mange andre danske produktionsvirksomheders aktiviteter i området, som også ville være nødsaget til at sende flere lastbiler på vejene. Det er hverken ønskværdigt i forhold til vores høje klimaambitioner eller trængslen på vejene omkring de store byer”, forklarer direktør Tine Kirk Pedersen fra Danske Havne.

Beregningerne foretaget af COWI for Danske Havne sammenligner CO2-udledningen via henholdsvis skib og lastbil på strækningen mellem Aalborg og Aabenraa, som er en af Aalborg Portlands fragtruter. Beregningen viser, at skibsfragt udleder 3.084 gram CO2 per ton, mens lastbilfragt udleder 7.693 gram CO2 per ton. Altså svarer det til en CO2-besparelse på 60 procent ved cementfragt til vands.

- KCP

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere