Scandlines installerer rotorsejl på hybridfærge

Scandlines investerer i rotorsejlteknologi, der udnytter vinden til fremdrift og reducerer CO2-udledningen. "Virksomheden sætter nye standarder", lyder rosen fra den tyske miljøorganisation NABU.

Sådan kommer M/F Copenhagen til at se ud efter montering af rotorsejl. Illustration: Scandlines/Peter Therkildsen.

15.08.2019

SCM.dk

Scandlines har underskrevet en aftale med den finske cleantech virksomhed Norsepower Oy Ltd om installation af rotorsejl om bord på hybridfærgen M/F Copenhagen, der sejler mellem Gedser og Rostock.

Læs også: Maersk starter test med vindrotorer på tankskib

“Ved at installere et rotorsejl kan vi reducere CO2-udledningen på Gedser-Rostock ruten med fire til fem procent”, siger Scandlines’ CEO Søren Poulsgaard Jensen.

M/F Copenhagen er blandt verdens største hybridfærger, der kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift.

Eneste konkurrencedygtige rotorsejl
Norsepowers rotorsejlløsning er en moderniseret udgave af Flettner-rotoren. Der er en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad.

Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Når rotorsejlet er i brug, kan motorkraften reduceres, hvilket nedsætter CO2- og partikeludledningen.

Ruten mellem Gedser i nord og Rostock i syd er næsten vinkelret på den fremherskende vind fra vest, og det giver Scandlines gunstige forhold til at bruge rotorsejl.

Flere skal tage ansvar
Den tyske miljøorganisation NABU glæder sig over Scandlines’ beslutning om at investere i yderligere reduktion af CO2-udslip og opfordrer samtidig andre til at følge trop:

“NABU hilser Scandlines’ forskellige skridt mod bæredygtig skibsfart velkommen. Ved at sætte rotorsejl på en hybridfærge sætter virksomheden nye standarder for at integrere forskellige tekniske løsninger, der nedsætter luftforurenende udslip. For at leve op til de klimamål, der blev sat i Parisaftalen, er det nødvendigt, at også andre rederier tager et ansvar”, siger Malte Siegert, NABU’s Head of Environmental Policy.

Læs også: Nye udledningsregler kommer til at koste skibsfragtindustrien 330 mia. kr.

Forberedelserne til ombygningen vil finde sted i november 2019, mens installationen af selve rotorsejlet er planlagt til andet kvartal 2020. M/F Copenhagen vil blive udstyret med et stort Norsepower rotorsejl, der er 30 meter højt og 5 meter i diameter.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle