09.05.2022 | Produktion
Nyt partnerskab vil gøre cementproduktion mere klimavenlig
FLSmidth går sammen med blandt andre Teknologisk Institut og DTU om at reducere CO2-udledningen fra cementproduktionen ved at erstatte fossilt brændsel med elektricitet.
Produktionen af cement står i dag for syv procent af den globale CO2-udledning. Arkivfoto: Colourbox.
Med målet om at reducere CO2-udledningen fra produktion af cement med op til 50 procent vil et nyt partnerskab, ECoClay, udvikle og kommercialisere ny teknologi, som erstatter de fossile brændstoffer til kalcinering af ler med elektricitet.
Processen forventes at reducere CO2-emissionen fra cementproduktion betydeligt. Både ved brug af ler i cement og ved at erstatte de fossile brændstoffer til processen med elektricitet fra vedvarende energikilder.
Cementkoncernen FLSmidth er projektleder for ECoClay-partnerskabet og får følgeskab af Teknologisk Institut, Danmarks Tekniske Universitet - DTU, energilagringsfirmaet Rondo Energy samt cementproducenterne franske VICAT og colombianske Cementos Argos.
Læs også: Betonvirksomhed tager tigerspring mod emissionsfri distribution
”Betydningen af dette partnerskab er markant. ECoClay vil accelerere den grønne omstilling af cementproduktion og sætte en ny standard for industrien. ECoClay er endnu et vigtigt skridt mod at nå vores nul-emissions-løfte om at få cementproducenterne til at kunne drive deres anlæg uden emissioner i 2030”, siger Carsten Riisberg Lund, der er Cement Industry Præsident i FLSmidth.
Brændt ler nedsætter emissioner
Beton i anlæg og byggeri er produceret ved hjælp af cement, der indeholder en stor mængde brændt kalk. Brænding af kalksten kræver varme, og kalkstenen afgiver i sig selv CO2, og derfor står produktion af cement i dag for syv procent af den globale CO2-udledning.
De seneste år har branchen dog arbejdet med brændt ler som delvis erstatning for cement i beton. I forsøg udført af FLSmidth og ved hjælp af deres nyeste ler-kalcineringssystem, der kan producere et yderst reaktivt ler, er det nu muligt at erstatte op til 30 procent af kalkindholdet med ler. Sammenlignet med traditionel kalkstens-baseret OPC-cement er det således muligt at spare op til 40 procent CO2 per ton cement.
Erstatte fossilt brændsel med el
I projektet skal Teknologisk Institut udvikle en praktisk brugbar metode til at brænde lerpartiklerne med brug af elektricitet.
”Elektrificering af industriens højtemperatur-processer med vedvarende energikilder er vigtige for den grønne omstilling og et kerneområde for Teknologisk Institut. Vi ser frem til at kunne være med til at gøre brugen af vedvarende energi anvendeligt for cementindustrien og bidrage til arbejdet mod at gøre cement CO2-neutral”, siger divisionsdirektør Mikkel Agerbæk hos Teknologisk Institut.
DTU skal udvikle styringssystemerne, som bruges til hurtigt og effektivt at kunne styre den elektrificerede kalcineringsproces økonomisk effektivt, gunstigt og fleksibelt. Men også til at styre den elektrificerede proces op mod el-systemet således, at processen og dens termiske lager tilpasses svingende elpriser økonomisk optimalt.
”Vi glæder os meget til dette samarbejde, som inkluderer flere virksomheder og tre DTU-institutter, og som vil blive en meget vigtig brik i at omstille den energitunge industri fra fossile brændsler til anvendelse af el produceret med CO2-neutrale teknologier”, siger seniorforsker Peter Arendt Jensen ved DTU Kemiteknik.
Efter den indledende laboratorieudvikling og test af teknologierne til høj-temperatur elektrisk varmeudvikling og mulighederne for at lagre energi fra vedvarende energikilder og tilpasning til elnettet, skal teknologien testes og demonstreres på FLSmidths R&D Center i Danmark.
Her forventer man, at den nye proces er både bedre end den konventionelle brænding af ler, at processen har et lavere miljøaftryk og har en lavere udledning af emissioner.
ECoClay partnerskabet forventer at have den første kommercielle fuldskala-produktion af elektrisk ler-kalcinering klar i slutningen af 2025.
Projektet er delvist finansieret af Energistyrelsens Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram, EUDP.
- KCP
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Lager & distribution

BESTSELLER udvider logistik-hub med 60.000 m2 i Taulov Dry Port
Danske modekoncern BESTSELLER indgår strategisk aftale med Taulov Dry Port. Med en udvidelse på 60.000 m2 nyopførte lagerenheder kan BESTSELLER se frem til fra foråret 2023 at udvide deres logistikcenter til en samlet lagerkapacitet på mere end 85.000 m2.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Branchenyt

1 GW elektrolysator i Esbjerg skal bane vejen for grøn brint til transportsektoren
H2 Energy og Plug Power indgår aftale om 1 GW elektrolysator til Esbjerg. Med samarbejdet vil de to virksomheder forsyne den nordeuropæiske transportsektor med grøn brint.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.
Strategi & ledelse

Industrien vil tiltrække flere kvinder til branchen
Der er massiv mangel på lærlinge og faglærte i den danske industri. En central del af løsningen er at tiltrække flere kvinder. Metalindustriens Uddannelser vil sammen med Boss Ladies få flere kvinder til at vælge industrien til.