Nyt bufferanlæg håndterer 150 paller i timen
Installation er nu fuldført hos Vectura AS, Norges førende logistikvirksomhed for alkoholiske drikkevarer.
Dematic, der leverer intelligente automatiseringsløsninger, annoncerer fuldførelsen af et automatisk buffer- og sekventeringssystem for Vectura AS, Norges førende distributør og leverandør af logistiktjenester til alkoholiske drikkevarer.
Det nye system er en opgradering af virksomhedens automatiserede pallelager i Gjelleråsen i nærheden af Oslo. Vectura, der har en andel af det norske marked på 52 procent, leverer 50 millioner enheder årligt til statsejede Vinmonopolet-butikker, grossister og hotel- og cateringbranchen.
Med systemet får Vectura en dynamisk palleafsendelsesbuffer, der indfører en højere grad af automatisering i ordreforberedelses- og afsendelsesaktiviteterne.
Det automatiserede buffer- og sekventeringssystem er blevet installeret på en omkring 700 m2 stor mezzaninstruktur. Det arbejder på to niveauer for at udnytte pladsen optimalt. Paller forberedes og opbevares midlertidigt på ét niveau, hvorefter de overføres til afsendelsesområdet på det andet niveau ved hjælp af en elevator og overføringsvogne. Systemet håndterer op til 150 paller per time og kan sekventere op til 460 paller ad gangen.
Finn Biller, salgschef hos Dematic, siger:
"Pandemien skabte virkelig mange udfordringer i forhold til at fuldføre projektet som planlagt. Alligevel lykkedes det os at færdiggøre det nye system gennem gensidig fleksibilitet og tillid. Sammen har vi skabt fundamentet for større produktivitet og højere kapacitet".
Læs også: Månedens udfordring: Forsyningssikkerheden halter fortsat
Håvard Berg, IT- og forretningsudviklingschef hos Vectura, bekræfter det produktive samarbejde og udtaler:
"Vi har oplevet Dematic som en konsistent og støttende partner, der altid har stillet de nødvendige ressourcer til rådighed. Vi oplevede ikke nedetid i driften på noget tidspunkt gennem hele installationsfasen. Med hjælp fra Dematic kan vi nu gøre vores processer hurtigere og levere endnu mere effektiv og tilpasset service til vores kunder".
- PiB