Månedens udfordring: Forsyningssikkerheden halter fortsat

Region Hovedstaden har stadig udfordringer med forsyningskvaliteten. Årsagerne er ikke dog længere covid-19. Derudover er prisudviklingen på varer et stort problem.

”Vores 20 contracts managers bruger en stor del af deres tid på brandslukning, fordi leveringssikkerheden er ustabil eller decideret dårlig", fortæller Jens Brøndberg. Foto: Region Hovedstaden..

18.08.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vores 20 contracts managers bruger en stor del af deres tid på brandslukning, fordi leveringssikkerheden er ustabil eller decideret dårlig. Det gælder både levering til tiden og levering af rette vare, kvalitet og/eller mængde”, fortæller Jens Brøndberg, der er indkøbschef i Region Hovedstaden.

”Det er nok vores største hovedpine i indkøbsdriften. Vi gør, hvad vi kan for at forebygge med nye kontrakter. Men vi må bare sige, at covid-19 og det generelle forsyningskaos, verden har oplevet siden februar 2020, med stor tydelighed viser, hvor supereffektive og just-in-time forsyningskæderne var før pandemien”, fortæller han.

Han mener vi efter pandemien befinder os i en helt anden tid, hvad angår globale forsyningskæders funktionsevne. De effektive forsyningskæder har vist sig at være sårbare. Først var der pandemiens direkte effekt på forsyningssikkerheden – og nu oplever vi en stribe årsager, der skaber stor usikkerhed. Det er for eksempel råvaremangel, inflation, containermangel, Suez-blokade, Rusland-Ukraine krigen, havnekaos etcetera.
”Der ser ikke ud til at være ende på problemer, som i alvorlig grad forstyrrer forsyningskæderne”, fortæller han.

Begrænset forecast-evne
Han fremhæver, at regionen har begrænsede muligheder for selv at forbedre forsyningskvaliteten. På den korte bane handler det mest om at gå i så meget dialog med leverandørerne som muligt.

Læs også: 4 udfordringer og 5 løftestænger for hospitalslogistik

”Vi kan ikke udvide lagerkapaciteten, fordi vi simpelthen ikke har lagerplads til rådighed eller budget til at bygge eller leje lager. Vi er i regionen og på hospitalerne dårlige til at forudsige forbruget, så vi kunne levere gode forecast-data til leverandørerne. Endelig må vi også erkende, at vi mangler supply chain kompetencer til at udvikle mere avancerede og strategiske løsninger”, fortæller Jens Brøndberg.

Om Jens Brøndberg

• Aktuel position: Indkøbschef Region Hovedstaden.
• Uddannelse: Cand. merc. i supply chain management, CBS og strategiuddannelse på IMD.
• Erhvervserfaring: Seks år med indkøb i Region Hovedstaden og en årrække med indkøbs- og supply chain management-roller hos DSB.

Løsninger kunne for eksempel være at udarbejde en plan for, hvor mange operationer en given ortopædisk afdeling forventer de næste tre-fire måneder og så kortlægge til tilhørende vareforbrug. Det man i en industrivirksomhed ville kalde en produktionsplan med styklister.

En anden barriere er, at leverandørernes parathed til at arbejde med forecast-data også har vist sig at være lav.

Tættere overvågning og opfølgning
”På den lidt længere bane tror jeg, vi kan begynde at se på, hvordan vi kan påtage os en del af leverandørernes risici mod, at de hæver forsyningskvaliteten Men det kræver både digitale og supply chain mæssige kompetencer, og begge dele er en mangelvare på begge sider af bordet. Vi er dog i gang med intern kompetenceudvikling og har et konkret opslag på en ny stilling med fokus på supply chain”, fortæller han.

Andre indsatsområder er tættere og struktureret overvågning af og opfølgning på leverandør-KPI’er og øget brug af ’penalties’.

Læs også: Arbejdskraft og grøn agenda presser hospitalslogistikken

En anden stor udfordring for Region Hovedstadens Koncernindkøb er de kraftigt stigende priser på mange varer. ”Vi kan ikke bare absorbere prisstigninger på op til 10 procent. Så vi forhandler løs med leverandørerne – og uddanner os i forhandlingsteknik internt og i DILF-regi”, fortæller han og supplerer:

”Vi bliver hastigt meget bedre til at indgå i kvalificerede dialoger med leverandørerne, hvor vi for eksempel bryder varer ned på materialeniveauer og ser på, hvor meget materialepriserne reelt påvirker slutproduktets omkostning”.

Den tredje helt store udfordring for Region Hovedstadens indkøb er den grønne omstilling, som vi dækker i en anden artikel i dette magasin.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema om hospitalslogistik 2023

Forsyningskæder på hospitaler er præget af høj kompleksitet. Flow af varer og patienter på hospitaler består af mange følsomme kæder, der går på kryds og tværs af hinanden. Varer er for eksempel mad, sengelinned, affald, medicin og blodprøver. Og patienter har i sagens natur brug for, at logistikken fungerer, så de kan modtage den rette behandling på det rette tidspunkt.

Relateret indhold

02.04.2025Global AGV

Sponseret

Ny førerløs truck giver ny frihed

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle