Månedens udfordring: Forsyningssikkerheden halter fortsat

Region Hovedstaden har stadig udfordringer med forsyningskvaliteten. Årsagerne er ikke dog længere covid-19. Derudover er prisudviklingen på varer et stort problem.

”Vores 20 contracts managers bruger en stor del af deres tid på brandslukning, fordi leveringssikkerheden er ustabil eller decideret dårlig", fortæller Jens Brøndberg. Foto: Region Hovedstaden..

18.08.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vores 20 contracts managers bruger en stor del af deres tid på brandslukning, fordi leveringssikkerheden er ustabil eller decideret dårlig. Det gælder både levering til tiden og levering af rette vare, kvalitet og/eller mængde”, fortæller Jens Brøndberg, der er indkøbschef i Region Hovedstaden.

”Det er nok vores største hovedpine i indkøbsdriften. Vi gør, hvad vi kan for at forebygge med nye kontrakter. Men vi må bare sige, at covid-19 og det generelle forsyningskaos, verden har oplevet siden februar 2020, med stor tydelighed viser, hvor supereffektive og just-in-time forsyningskæderne var før pandemien”, fortæller han.

Han mener vi efter pandemien befinder os i en helt anden tid, hvad angår globale forsyningskæders funktionsevne. De effektive forsyningskæder har vist sig at være sårbare. Først var der pandemiens direkte effekt på forsyningssikkerheden – og nu oplever vi en stribe årsager, der skaber stor usikkerhed. Det er for eksempel råvaremangel, inflation, containermangel, Suez-blokade, Rusland-Ukraine krigen, havnekaos etcetera.
”Der ser ikke ud til at være ende på problemer, som i alvorlig grad forstyrrer forsyningskæderne”, fortæller han.

Begrænset forecast-evne
Han fremhæver, at regionen har begrænsede muligheder for selv at forbedre forsyningskvaliteten. På den korte bane handler det mest om at gå i så meget dialog med leverandørerne som muligt.

Læs også: 4 udfordringer og 5 løftestænger for hospitalslogistik

”Vi kan ikke udvide lagerkapaciteten, fordi vi simpelthen ikke har lagerplads til rådighed eller budget til at bygge eller leje lager. Vi er i regionen og på hospitalerne dårlige til at forudsige forbruget, så vi kunne levere gode forecast-data til leverandørerne. Endelig må vi også erkende, at vi mangler supply chain kompetencer til at udvikle mere avancerede og strategiske løsninger”, fortæller Jens Brøndberg.

Om Jens Brøndberg

• Aktuel position: Indkøbschef Region Hovedstaden.
• Uddannelse: Cand. merc. i supply chain management, CBS og strategiuddannelse på IMD.
• Erhvervserfaring: Seks år med indkøb i Region Hovedstaden og en årrække med indkøbs- og supply chain management-roller hos DSB.

Løsninger kunne for eksempel være at udarbejde en plan for, hvor mange operationer en given ortopædisk afdeling forventer de næste tre-fire måneder og så kortlægge til tilhørende vareforbrug. Det man i en industrivirksomhed ville kalde en produktionsplan med styklister.

En anden barriere er, at leverandørernes parathed til at arbejde med forecast-data også har vist sig at være lav.

Tættere overvågning og opfølgning
”På den lidt længere bane tror jeg, vi kan begynde at se på, hvordan vi kan påtage os en del af leverandørernes risici mod, at de hæver forsyningskvaliteten Men det kræver både digitale og supply chain mæssige kompetencer, og begge dele er en mangelvare på begge sider af bordet. Vi er dog i gang med intern kompetenceudvikling og har et konkret opslag på en ny stilling med fokus på supply chain”, fortæller han.

Andre indsatsområder er tættere og struktureret overvågning af og opfølgning på leverandør-KPI’er og øget brug af ’penalties’.

Læs også: Arbejdskraft og grøn agenda presser hospitalslogistikken

En anden stor udfordring for Region Hovedstadens Koncernindkøb er de kraftigt stigende priser på mange varer. ”Vi kan ikke bare absorbere prisstigninger på op til 10 procent. Så vi forhandler løs med leverandørerne – og uddanner os i forhandlingsteknik internt og i DILF-regi”, fortæller han og supplerer:

”Vi bliver hastigt meget bedre til at indgå i kvalificerede dialoger med leverandørerne, hvor vi for eksempel bryder varer ned på materialeniveauer og ser på, hvor meget materialepriserne reelt påvirker slutproduktets omkostning”.

Den tredje helt store udfordring for Region Hovedstadens indkøb er den grønne omstilling, som vi dækker i en anden artikel i dette magasin.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om hospitalslogistik 2023

Forsyningskæder på hospitaler er præget af høj kompleksitet. Flow af varer og patienter på hospitaler består af mange følsomme kæder, der går på kryds og tværs af hinanden. Varer er for eksempel mad, sengelinned, affald, medicin og blodprøver. Og patienter har i sagens natur brug for, at logistikken fungerer, så de kan modtage den rette behandling på det rette tidspunkt.

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online