Nye jernbaneprojekter vil styrke banegods

I det kommende årti vil nye infrastrukturprojekter, herunder særligt Femern Bælt-forbindelsen, give banegods endnu bedre rammevilkår. Banegods er konkurrencedygtigt i forhold til vejtransport på internationale transporter, men sjældent på nationale transporter internt i Danmark.

Analysen viser, at der er ledig kapacitet på jernbanen, men også at banegods skal transporteres over større afstande, typisk mindst 3-400 kilometer, før det er en økonomisk fordel at fragte på skinner frem for lastbiler. Foto: Sergey Breev / 123RF.

15.12.2021

SCM.dk

Der er plads på det danske jernbanenet til flere godstog. Men der er ofte ikke et økonomisk incitament for at flytte mere gods fra lastbiler til skinner med de korte afstande, der er i Danmark. Det viser Transportministeriets analyse af jernbanegods.

Analysen viser også, at der er ledig kapacitet på skinnerne til at køre langt flere godstog, uden det påvirker passagertrafikken, og at banegods betaler langt mindre i afgifter end vejgods.

”Der er i dag ledig kapacitet på de danske jernbaner til at fragte mere gods på skinner, og vi har givet banegods en markant afgiftsfordel i forhold til vejtransport. Med de kommende års investeringer i jernbanen og åbningen af Femern Bælt-forbindelsen vil der være stort potentiale i den grænsekrydsende godstransport, hvor for eksempel gods fra Sverige kan komme via Danmark og ned i Europa uden at belaste vejnettet. Jeg vil derfor opfordre banegodsbranchen til at udnytte den ledige kapacitet og de nye muligheder”, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Læs også: DI: Disse veje og jernbaner skal bygges først

Analysen af jernbanegods berører den tilgængelige kapacitet på jernbanen, klimaeffekten, jernbaneprojekter med betydning for banegods og økonomien for staten i form af investeringer og vedligehold samt for godsoperatørerne i form af afgifter.

Analysen viser, at der er ledig kapacitet på jernbanen, men også at banegods skal transporteres over større afstande, typisk mindst 3-400 kilometer, før det er en økonomisk fordel at fragte på skinner frem for lastbiler. Det skyldes, at banegods skal omlastes både for at komme fra producenten til godstoget og for at komme fra godstoget og videre.

Udgiften til omlastningen udgør en stor del af de samlede transportomkostninger og derfor skal godset typisk fragtes en længere distance, før det kan betale sig. Banegods har til gengæld bedre afgiftsbetingelser sammenlignet med gods fragtet på vej, hvorfor der rent afgiftsmæssigt er økonomiske fordele ved at fragte gods på skinner.

- KCP

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle