Nye datateknologier skal knække koden til fremtidens storbylogistik

E-handel og den-sidste-km-levering i storbyer, der bliver mere og mere trafiktunge, er en stor udfordring. Mathias Winkenbach fra MIT Megacity Lab peger på nye teknologiske dataværktøjer som en del af løsningen.

”Der lurer store udfordringer for den-sidste-km-leveringer i storbyer i fremtiden. Ekspert fremhæver, at intelligent brug af dataanalyser er vigtigere end nye teknologiske innovationer", fortæller Mathias Winkenbach, direktør for MIT Megacity Lab. Arkivfoto..

28.09.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Fremtidsforskere forventer, at en fjerdedel af verdens befolkning i 2025 vil bo i verdens 600 største byer, og at disse byer sammenlagt vil repræsentere 62 procent af det globale BNP. Vi har allerede 28 såkaldte megabyer på kloden i dag. Megabyer er defineret som byer med mere end 10 millioner indbyggere.

Læs også: Fælles leveringsservice giver mindre trafik i Londons gader

Disse megabyer repræsenterer naturligvis et kæmpestort marked for en bred vifte af produkter, og virksomheders supply chain indsats ser ind i en ganske stor udfordring med hensyn til at organisere en effektiv levering de sidste kilometre til megabyernes beboeres foretrukne modtageradresse for produkterne.

Trængsel, begrænsende infrastruktur, forureningstemaer spænder sammen med en eksplosivt voksende e-handel og e-handelskunders forventninger om at modtage hvor og når og på den måde, de selv bestemmer, ben for den-sidste-km-levering.

Mange af megabyerne er placeret i nye økonomier, hvor butikslandskabet er domineret af såkaldte nanobutikker, der er meget små familiedrevne kioskbutikker. Nanobutikkers lagerplads er meget begrænset, og de skal derfor have hyppige genopfyldninger.

Det sætter bylogistikken under yderligere pres. I Mexico City har cirka 60 procent af byens nanobutikker for eksempel blot lager til maksimalt to dages handel.

<p>"Det bedste udgangspunkt for at skabe forbedringer, og det omfatter også radikale forbedringer, er altid at gøre bedre brug af de data, virksomhederne allerede sidder inde med".</p>

Mathias Winkenbach, direktør for MIT Megacity Lab

Teknologier og dataanalyser
Men der er håb forude. Det skriver Mathias Winkenbach, der er director for MIT Megacity Lab, der er en del af MIT Center for Transportation & Logistics i en blog i mediet MIT Sloan Management Review. Han peger på en lang række innovationer som for eksempel:

  • Intelligente afhentningsbokssystemer
  • Elektriske køretøjer
  • On demand flådeservices som fx UberRUSH
  • Selvkørende køretøjer

”Men nye teknologier kan ikke løse hele udfordringen alene. Det er endnu vigtigere, hvordan virksomheder organiserer og modellerer sine data. Virksomheder opsamler allerede i dag rutinemæssigt et væld af data om køretøjernes bevægelser og produktsalg. Disse data kan kombineres med andre datakilder og forbedre design samt styring af de urbane leveringsservices”, skriver Mathias Winkenback.

Læs også: PostNord tester ny leveringsmetode

Han mener, at løsningen til fremtidens udfordringer med sidste-km-leveringer i megabyer skal findes i en kombination af fremskridt i distributionsnetværks-modelleringer og innovative simulerings- samt visualiseringsteknologier.

Data er vigtigere end nye teknologier
”Jeg mener, at virksomhedsledere skal passe på med at overvurdere, hvor stor effekt nye teknologier kan skabe. Det bedste udgangspunkt for at skabe forbedringer, og det omfatter også radikale forbedringer, er altid at gøre bedre brug af de data, virksomhederne allerede sidder inde med”, skriver forskeren og direktøren Mathias Winkenbach.

Han fremhæver, at ledere typisk evaluerer deres leveringsnetværks præstationer på basis af et begrænset antal KPI’er såsom den samlede tid og den samlede distance brugt på leveringen samt procentdele af varer leveret til tiden.

Dette er brugbar information, men det skaber kun et aggregeret overblik over den-sidste-km-driften. Virksomheder er måske ikke klar over det, men de har meget bedre informationer lige ved hånden.

GPS-data er en guldgrube
GPS-data trukket fra smartphones, der befinder sig ombord på leveringskøretøjerne, indeholder en skattekiste af lokationsdata.

Hvis virksomheder kombinerer disse GPS-data med andre datakilder som for eksempel transaktionsdata, census og geo-spatial data og informationer om chaufføraktivitet, vil det ifølge Winkenbach være muligt at bygge meget detaljerede modeller af urbane leveringsoperationer.

Den slags data kan levere indsigt til ledelsen om den-sidste-km-drift til ledelsen, der kan anvendes til både strategiske og hverdagsdriftsmæssige beslutninger.

Læs også: Dansk startup tager kampen op med Amazon og Alibaba

Veletablerede aktører som amerikanske Walmart og Anheuser-Busch InBev, brasilianske B2W Digital og indiske Flipkart er allerede i gang med et udviklingssamarbejde, der skal bygge detaljerede modeller af deres urbane leveringsoperationer.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Distribution

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

12.04.2024SCM.dk

Alt for få virksomheder kan håndtere cyberangreb

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

02.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om elektronisk fakturering i Belgien

26.03.2024SCM.dk

Cybersikkerhed fylder arbejdslivet for mange

26.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Elektronisk fakturering i Tyskland

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle