Nye datateknologier skal knække koden til fremtidens storbylogistik

E-handel og den-sidste-km-levering i storbyer, der bliver mere og mere trafiktunge, er en stor udfordring. Mathias Winkenbach fra MIT Megacity Lab peger på nye teknologiske dataværktøjer som en del af løsningen.

”Der lurer store udfordringer for den-sidste-km-leveringer i storbyer i fremtiden. Ekspert fremhæver, at intelligent brug af dataanalyser er vigtigere end nye teknologiske innovationer", fortæller Mathias Winkenbach, direktør for MIT Megacity Lab. Arkivfoto..

28.09.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Fremtidsforskere forventer, at en fjerdedel af verdens befolkning i 2025 vil bo i verdens 600 største byer, og at disse byer sammenlagt vil repræsentere 62 procent af det globale BNP. Vi har allerede 28 såkaldte megabyer på kloden i dag. Megabyer er defineret som byer med mere end 10 millioner indbyggere.

Læs også: Fælles leveringsservice giver mindre trafik i Londons gader

Disse megabyer repræsenterer naturligvis et kæmpestort marked for en bred vifte af produkter, og virksomheders supply chain indsats ser ind i en ganske stor udfordring med hensyn til at organisere en effektiv levering de sidste kilometre til megabyernes beboeres foretrukne modtageradresse for produkterne.

Trængsel, begrænsende infrastruktur, forureningstemaer spænder sammen med en eksplosivt voksende e-handel og e-handelskunders forventninger om at modtage hvor og når og på den måde, de selv bestemmer, ben for den-sidste-km-levering.

Mange af megabyerne er placeret i nye økonomier, hvor butikslandskabet er domineret af såkaldte nanobutikker, der er meget små familiedrevne kioskbutikker. Nanobutikkers lagerplads er meget begrænset, og de skal derfor have hyppige genopfyldninger.

Det sætter bylogistikken under yderligere pres. I Mexico City har cirka 60 procent af byens nanobutikker for eksempel blot lager til maksimalt to dages handel.

<p>"Det bedste udgangspunkt for at skabe forbedringer, og det omfatter også radikale forbedringer, er altid at gøre bedre brug af de data, virksomhederne allerede sidder inde med".</p>

Mathias Winkenbach, direktør for MIT Megacity Lab

Teknologier og dataanalyser
Men der er håb forude. Det skriver Mathias Winkenbach, der er director for MIT Megacity Lab, der er en del af MIT Center for Transportation & Logistics i en blog i mediet MIT Sloan Management Review. Han peger på en lang række innovationer som for eksempel:

  • Intelligente afhentningsbokssystemer
  • Elektriske køretøjer
  • On demand flådeservices som fx UberRUSH
  • Selvkørende køretøjer

”Men nye teknologier kan ikke løse hele udfordringen alene. Det er endnu vigtigere, hvordan virksomheder organiserer og modellerer sine data. Virksomheder opsamler allerede i dag rutinemæssigt et væld af data om køretøjernes bevægelser og produktsalg. Disse data kan kombineres med andre datakilder og forbedre design samt styring af de urbane leveringsservices”, skriver Mathias Winkenback.

Læs også: PostNord tester ny leveringsmetode

Han mener, at løsningen til fremtidens udfordringer med sidste-km-leveringer i megabyer skal findes i en kombination af fremskridt i distributionsnetværks-modelleringer og innovative simulerings- samt visualiseringsteknologier.

Data er vigtigere end nye teknologier
”Jeg mener, at virksomhedsledere skal passe på med at overvurdere, hvor stor effekt nye teknologier kan skabe. Det bedste udgangspunkt for at skabe forbedringer, og det omfatter også radikale forbedringer, er altid at gøre bedre brug af de data, virksomhederne allerede sidder inde med”, skriver forskeren og direktøren Mathias Winkenbach.

Han fremhæver, at ledere typisk evaluerer deres leveringsnetværks præstationer på basis af et begrænset antal KPI’er såsom den samlede tid og den samlede distance brugt på leveringen samt procentdele af varer leveret til tiden.

Dette er brugbar information, men det skaber kun et aggregeret overblik over den-sidste-km-driften. Virksomheder er måske ikke klar over det, men de har meget bedre informationer lige ved hånden.

GPS-data er en guldgrube
GPS-data trukket fra smartphones, der befinder sig ombord på leveringskøretøjerne, indeholder en skattekiste af lokationsdata.

Hvis virksomheder kombinerer disse GPS-data med andre datakilder som for eksempel transaktionsdata, census og geo-spatial data og informationer om chaufføraktivitet, vil det ifølge Winkenbach være muligt at bygge meget detaljerede modeller af urbane leveringsoperationer.

Den slags data kan levere indsigt til ledelsen om den-sidste-km-drift til ledelsen, der kan anvendes til både strategiske og hverdagsdriftsmæssige beslutninger.

Læs også: Dansk startup tager kampen op med Amazon og Alibaba

Veletablerede aktører som amerikanske Walmart og Anheuser-Busch InBev, brasilianske B2W Digital og indiske Flipkart er allerede i gang med et udviklingssamarbejde, der skal bygge detaljerede modeller af deres urbane leveringsoperationer.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Distribution

Relateret indhold

23.12.2024SCM.dk

Indspark: Logistikken omkring kørende teknikere står på tærsklen til en AI-revolution

20.12.2024SCM.dk

Kunstig intelligens vil ikke fjerne behovet for medarbejdere

19.12.2024SCM.dk

Virksomheders hardwarehåndtering er fuld af sikkerhedshuller

18.12.2024SCM.dk

Al analyser sparer robotstartup for en halv million i udvikling

17.12.2024SCM.dk

Identitetstyveri kan være en af de største cybersikkerhedstrusler i 2025

11.12.2024SCM.dk

2025 kan byde på tættere integration mellem produktionsteknologi og it

09.12.2024SCM.dk

Cybersikkerhedstiltag giver konkurrencefordele

09.12.2024SCM.dk

Det digitale er godt i gang med at revolutionere forsyningskæden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup