Ny viden om kinesisk forretningskultur
22 studerende og to forskere fra Syddansk Universitet har undersøgt, hvad danske virksomheder skal være opmærksomme på, når de handler med Kina.
Så har studerende fra Syddansk Universitet i Kolding igen været ude i verden for at studere virksomhedskultur.
Denne gang har feltstudieturen haft Kina som destination med besøg hos en række virksomheder og organisationer i Shanghai og Beijing. Der er gennemført besøg hos Innovation Centre Denmark i Shanghai, Nilfisk, Alfa Laval, DISA, Grundfos, Danfoss, Novo Nordisk, Morning Tears, FLSchmidt, Beijing International Studies University og Coloplast.
Læs også: Kinas premierminister: Bedre forhold for udenlandske firmaer
De studerendes eksamensbesvarelser er nu udgivet i en bog ved Syddansk Universitetsforlag, der bærer titlen: Doing Business in China: Report from a Field Study Trip.
Fire kapitler
Bogen er organiseret i fire hovedkapitler kinesisk forretningskultur, offshoring til Kina, innovation i Kina og Corporate Social Responsibility.
- Kapitlet om kinesisk forretningskultur svarer på spørgsmålene, hvad grundelementer i kinesisk forretningskultur er, hvad danske virksomheder specielt bør være opmærksomme på ved samhandel med kinesere og hvordan Kina vil udvikle sig i den nærmeste fremtid. ?
- Kapitlet, der fokuserer på offshoring, svarer på spørgsmål omkring udfordringer ved drive virksomhed i Kina, hvordan man kan håndtere sådanne udfordringer og hvilken grad af forberedelse, man bør have, før man offshorer til Kina.
- ?Et tredje kapitel beskæftiger sig med, hvorledes innovation finder sted i Kina, hvad vestlige virksomheder bør være opmærksomme på ved innovation i Kina og hvordan innovation kan gribes an i Kina.
- Det sidste kapitel adresserer spørgsmål omkring, hvordan der arbejdes med CSR i Kina, drivkræfter og barrierer for CSR og hvilke værktøjer der anvendes.
Der er opnået økonomisk støtte fra Tresu Production Systems A/S, Toosbuys Fond, Bredana Data System og Viking Safe-Life Equipment A/S til at få bogen udgivet.