Ny rapport: Forbrugere tror ikke på virksomheders bæredygtighedsbudskaber

Forbrugerne vil uddannes af virksomhederne og have globale standarder, hvis de skal tro på virksomhedernes budskaber om bæredygtighed. Dansk Industri genkender trenden.

Foto: 123rf.com

16.02.2024

SCM.dk

I en ny undersøgelse fra konsulenthuset Capgemini svarer næsten halvdelen (46 procent) af forbrugerne, at de ingen tillid har til virksomheder bæredygtighedsbudskaber. Samtidig svarer 52 procent, at de savner faktuel dokumentation, mens hver anden i undersøgelsen efterlyser ens standarder for virksomheders bæredygtighedskommunikation. Det viser en ny, international undersøgelse fra Capgemini Research Institute, der har spurgt 11.500 forbrugere i bl.a. Norden og Europa. 

Undersøgelsen viser samtidig, at forbrugere verden over bliver stadig mere bevidste om det aftryk deres egne indkøb har på klima, miljø og sociale forhold. Det vidner ifølge Maria Søndergaard, direktør for produktion og detail hos Capgemini Danmark, om en udbredt skepsis, når det kommer til virksomheders ”grønne” fortælling og markedsføring. 

Hos Dansk Industri oplever man på nærmeste hold de udfordringer og den balance, som danske virksomheder står over for i deres omstilling over mod en mere bæredygtig forretning.

“Det er helt afgørende, at virksomhederne kommunikerer om deres arbejde med bæredygtighed. Den store udfordring er, at investeringer i miljø, klima og bæredygtige værdikæder kræver tid, før der er konkrete og målbare resultater at kommunikere om. Derfor skal vi finde gode måder til at kommunikere med forbrugerne om processen og de aktiviteter, der er sat i værk – og også om de dilemmaer, der dukker op undervejs”, siger underdirektør Marie Gad.

Certificering og mærkningsordninger efterspørges

Ifølge Maria Søndergaard kan virksomheder med fordel skele til ønskerne hos de mere end 11.000 forbrugere i Capgeminis undersøgelse. Her svarer mere end halvdelen (56 procent), at de vil vælge produkter, der giver detaljeret information om klima- og miljøpåvirkning. Og seks ud af 10 ønsker at virksomheder og brands tager en mere aktiv rolle i at oplyse og uddanne dem om bæredygtige produkter. Samtidig svarer 50 procent i undersøgelsen, at de mener der mangler globale standarder for budskaber i forhold til produkter og varers bæredygtighed. 

Der findes i dag allerede en række internationale certificeringsordninger, hvoraf de mest kendte bl.a. er Fair Trade certificeringen, FSC-certificeringen, der gælder for produkter, der stammer fra bæredygtigt forvaltede skove, MSC-certificeringen, der gælder for fisk og skaldyr. Også EU har indført en mærkningsordning, EU Ecolabel, der svarer til det danske Ø-mærke. Alligevel svarer 50 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de savner globale standarder og mærkningsordninger i forhold til produkter og varers bæredygtighed.

Stort konkurrencemæssigt potentiale

”Vi kan se i undersøgelsen, at nok er forbrugerne meget skeptiske, men de er samtidig også åbne over for reel og dokumenteret information om virksomheders bæredygtighedsinitiativer. Næsten halvdelen mener, at det er information, der bør være tilgængelig i indkøbssituationen i form af krav til detaljeret mærkning eller QR-koder, der nemt giver adgang til data om f.eks. varens CO2-aftryk, vandforbrug og genanvendelsesegenskaber,” forklarer Maria Søndergaard og tilføjer:

”Så på trods af, at virksomhederne i den grad har en stor opgave med at dokumentere og kommunikere deres bæredygtighedsinvesteringer og resultater klart og velunderbygget, så er der også et kæmpe potentiale for at skabe loyalitet og mersalg for dem, der nuanceret formår at oplyse og guide forbrugerne om deres bæredygtighedsindsats og ambitioner”. 

Den manglende tillid står i skarp kontrast til virksomhedernes billede af forbrugernes tillid til præcis deres bæredygtighedsinitiativer. En undersøgelse baseret på interviews med mere end 2.000 topledere i globale virksomheder fra december 2023* viste således, at kun 17 procent af toplederne vurderede, at forbrugerne kunne anse deres bæredygtighedstiltag som greenwashing. 

Mere om Capgeminis undersøgelse, se: https://prod.ucwe.capgemini.com/wp-content/uploads/2024/01/Final-Web-Version-Report-Consumer-Trends-2024.pdf

* CRI, ”A World in Balance” (2023), s. 41,- https://www.capgemini.com/gb-en/insights/research-library/sustainability-trends/

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup