Ny EU-lovgivning ryster international transportbranche
I sidste uge stemte Europa-Parlamentet for at udvide EU’s emissionshandelssystem (ETS II), så den fremover også vil omfatte vejtransport og bygninger.
Den 22. juni stemte Europa-Parlamentet i et plenarmøde om et forslag fremsat af parlamentets miljøudvalg – også kaldet ENVI. Resultatet blev, at forslaget blev stemt igennem, hvilket betyder en inkludering af vejtransport i ETS II, EU’s emissionshandelssystem, der har til mål at reducere udledningen af drivhusgasser.
Formålet er at skubbe til branchen og presse den til en hurtigere grøn omstilling – væk fra fossile brændstoffer – ved at indføre afgifter på netop brugen af fossile brændsler. Men lovgivningen er ikke understøttet af investeringer i ladningsinfrastruktur, så reelle alternativer kan opstå, mener IRU – den internationale fagorganisation for vejgodstransport.
”I vores sektor er vi bekymret over den meget reelle risiko for øget omkostninger uden nogen form for afkast eller nogen realistisk chance for at skifte til nulemissionskøretøjer”, siger Raluca Marian, der er leder IRU’s tilstedeværelse i EU.
Læs også: Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål
Forslaget er blevet vedtaget trods protester fra branchen, som i stedet forslår en gradvis indførelse af vejtransport ind i ETS II i takt med, at ladestandere bliver udrullet langs de europæiske motorveje.
"Vi er chokerede over at se, at på trods af industriens konstruktive tilgang blev Europa-Parlamentet i sidste ende overtalt til at gå imod den kommercielle vejtransportsektor”, fortsætter Raluca Marian.
Frygten i branchen går ikke kun på, at forslaget får en negativ indvirkning på fortjenesterne blandt transportvirksomheder, men også på den mulige negative indvirkning afgifterne får på den grønne omstilling. For de øgede afgifter gælder også på den offentlige transport, hvilket resulterer i øgede priser, som kan skræmme forbrugerne tilbage til deres CO2-udledende biler.
Ligeledes mener IRU ikke, at de indtægter EU får gennem afgifterne er nok til at finansiere de mål, der er fastsat under RePowerEU-planen, og til at finansiere Den Sociale Klimafond. I sidste ende følger investeringerne ikke med afgifterne, og derfor bliver de blot en hæmsko for vejtransportsektoren, siger Raluca Marian.
- KCP