Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål

Last- og varebiler er helt afhængige af diesel, og tusindvis af tunge køretøjer skal gøres fossilfrie ved hjælp af el eller brint. Sådan lyder det fra Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet, der med en række centrale aktører på området i dag overrækker anbefalinger til regeringens kommende udspil på området.

Dansk Energi anbefaler at pålægge køretøjer en vejafgift, der afspejler CO2-udledningen samt at oprette nulemissionszoner for de tunge køretøjer i de større byer: Foto: Colourbox.

03.02.2022

SCM.dk

10.000 lastbiler og 150.000 varebiler skal køre på grøn brint og el i 2030. Det svarer til, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i Danmark, skal være nulemissionskøretøjer om bare otte år.

Sådan lyder hovedkonklusionen på rapporten ”El og brint i fremtidens vare- og lastbiler”, udgivet af Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet i samarbejde med 36 centrale aktører fra hele værdikæden.

”Der er ingen tvivl om, at vi har brug for at forcere den grønne udvikling af tung vejtransport for at nå vores klimamål, og derfor er det vigtigt, at regeringen lægger en strategi for, hvordan lastbilerne og varebilerne bliver grønne”, siger Kamilla Thingvad, markedsdirektør, Dansk Energi.

”Den tunge transport er et konkurrenceudsat erhverv, og det er derfor også vigtigt, at omstillingen tager dette hensyn, så danske leverandører af transportydelser ikke stilles dårligere i konkurrencen.  Nu giver vi fem klare anbefalinger på, hvad der skal til, for at det kan ske”, siger hun.

Det er med udgangspunkt i hovedkonklusionerne, de fem klare anbefalinger til regeringens kommende strategi for grøn omstilling af tung transport er udformet.

Læs også: SMV’er arbejder strategisk med grøn omstilling – men fire ud af ti falder bagud

Ikke mindst skal forsyningen af grøn el og brint udbygges kraftigt. Men andre anbefalinger findes i afdelingen, der gør det dyrere at køre og tanke fossilt og billigere at køre og tanke grønt. Og så skal der udbygges tank- og ladeinfrastruktur.

”Mere grøn strøm gør det ikke alene. Danmark mangler tankstationer, hvor lastbilerne kan tanke brint. Der skal flere elladestandere, og der skal en økonomisk håndsrækning til de firstmovers, der investerer i de grønne køretøjer. Og så skal der designes en incitamentsstruktur, så kunderne rent faktisk vil købe grøn transport, der jo i starten vil være dyrere”, siger Kamilla Thingvad.

For at opnå det sidste anbefaler Dansk Energi blandt andet at pålægge køretøjer en vejafgift, der bl.a. afspejler CO2-udledningen samt at oprette nulemissionszoner for de tunge køretøjer i de større byer.

”På den måde vil grøn omstilling af den tunge vejtransport næsten finansiere sig selv – ved at de køretøjer, der bruger de fossile brændsler, betaler for, at de grønne brændsler kan skalere op i mængde og ned i pris, fordi de efterspørges. Med andre ord er det forureneren, der betaler”, siger Kamilla Thingvad.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

13.10.2025Datacon A/S

Sponseret

Investeringen tjener sig hurtigt hjem

13.10.2025SCM.dk

Derfor dominerer resiliens supply chain-agendaen anno 2025

10.10.2025SCM.dk

Usikkerhed i globale forsyningskæder er blevet den nye (kostbare) standard

07.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få automatisering ind i driften uden det økonomiske pres

06.10.2025SCM.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

02.10.2025SCM.dk

Ny model kan gøre SMV’ers forsyningskæder robuste i en usikker verden

30.09.2025SCM.dk

Sådan skruer du ned for afhængighed og påvirkning af natur

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense