Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål

Last- og varebiler er helt afhængige af diesel, og tusindvis af tunge køretøjer skal gøres fossilfrie ved hjælp af el eller brint. Sådan lyder det fra Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet, der med en række centrale aktører på området i dag overrækker anbefalinger til regeringens kommende udspil på området.

Dansk Energi anbefaler at pålægge køretøjer en vejafgift, der afspejler CO2-udledningen samt at oprette nulemissionszoner for de tunge køretøjer i de større byer: Foto: Colourbox.

03.02.2022

SCM.dk

10.000 lastbiler og 150.000 varebiler skal køre på grøn brint og el i 2030. Det svarer til, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i Danmark, skal være nulemissionskøretøjer om bare otte år.

Sådan lyder hovedkonklusionen på rapporten ”El og brint i fremtidens vare- og lastbiler”, udgivet af Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet i samarbejde med 36 centrale aktører fra hele værdikæden.

”Der er ingen tvivl om, at vi har brug for at forcere den grønne udvikling af tung vejtransport for at nå vores klimamål, og derfor er det vigtigt, at regeringen lægger en strategi for, hvordan lastbilerne og varebilerne bliver grønne”, siger Kamilla Thingvad, markedsdirektør, Dansk Energi.

”Den tunge transport er et konkurrenceudsat erhverv, og det er derfor også vigtigt, at omstillingen tager dette hensyn, så danske leverandører af transportydelser ikke stilles dårligere i konkurrencen.  Nu giver vi fem klare anbefalinger på, hvad der skal til, for at det kan ske”, siger hun.

Det er med udgangspunkt i hovedkonklusionerne, de fem klare anbefalinger til regeringens kommende strategi for grøn omstilling af tung transport er udformet.

Læs også: SMV’er arbejder strategisk med grøn omstilling – men fire ud af ti falder bagud

Ikke mindst skal forsyningen af grøn el og brint udbygges kraftigt. Men andre anbefalinger findes i afdelingen, der gør det dyrere at køre og tanke fossilt og billigere at køre og tanke grønt. Og så skal der udbygges tank- og ladeinfrastruktur.

”Mere grøn strøm gør det ikke alene. Danmark mangler tankstationer, hvor lastbilerne kan tanke brint. Der skal flere elladestandere, og der skal en økonomisk håndsrækning til de firstmovers, der investerer i de grønne køretøjer. Og så skal der designes en incitamentsstruktur, så kunderne rent faktisk vil købe grøn transport, der jo i starten vil være dyrere”, siger Kamilla Thingvad.

For at opnå det sidste anbefaler Dansk Energi blandt andet at pålægge køretøjer en vejafgift, der bl.a. afspejler CO2-udledningen samt at oprette nulemissionszoner for de tunge køretøjer i de større byer.

”På den måde vil grøn omstilling af den tunge vejtransport næsten finansiere sig selv – ved at de køretøjer, der bruger de fossile brændsler, betaler for, at de grønne brændsler kan skalere op i mængde og ned i pris, fordi de efterspørges. Med andre ord er det forureneren, der betaler”, siger Kamilla Thingvad.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn