Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål

Last- og varebiler er helt afhængige af diesel, og tusindvis af tunge køretøjer skal gøres fossilfrie ved hjælp af el eller brint. Sådan lyder det fra Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet, der med en række centrale aktører på området i dag overrækker anbefalinger til regeringens kommende udspil på området.

Dansk Energi anbefaler at pålægge køretøjer en vejafgift, der afspejler CO2-udledningen samt at oprette nulemissionszoner for de tunge køretøjer i de større byer: Foto: Colourbox.

03.02.2022

SCM.dk

10.000 lastbiler og 150.000 varebiler skal køre på grøn brint og el i 2030. Det svarer til, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i Danmark, skal være nulemissionskøretøjer om bare otte år.

Sådan lyder hovedkonklusionen på rapporten ”El og brint i fremtidens vare- og lastbiler”, udgivet af Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet i samarbejde med 36 centrale aktører fra hele værdikæden.

”Der er ingen tvivl om, at vi har brug for at forcere den grønne udvikling af tung vejtransport for at nå vores klimamål, og derfor er det vigtigt, at regeringen lægger en strategi for, hvordan lastbilerne og varebilerne bliver grønne”, siger Kamilla Thingvad, markedsdirektør, Dansk Energi.

”Den tunge transport er et konkurrenceudsat erhverv, og det er derfor også vigtigt, at omstillingen tager dette hensyn, så danske leverandører af transportydelser ikke stilles dårligere i konkurrencen.  Nu giver vi fem klare anbefalinger på, hvad der skal til, for at det kan ske”, siger hun.

Det er med udgangspunkt i hovedkonklusionerne, de fem klare anbefalinger til regeringens kommende strategi for grøn omstilling af tung transport er udformet.

Læs også: SMV’er arbejder strategisk med grøn omstilling – men fire ud af ti falder bagud

Ikke mindst skal forsyningen af grøn el og brint udbygges kraftigt. Men andre anbefalinger findes i afdelingen, der gør det dyrere at køre og tanke fossilt og billigere at køre og tanke grønt. Og så skal der udbygges tank- og ladeinfrastruktur.

”Mere grøn strøm gør det ikke alene. Danmark mangler tankstationer, hvor lastbilerne kan tanke brint. Der skal flere elladestandere, og der skal en økonomisk håndsrækning til de firstmovers, der investerer i de grønne køretøjer. Og så skal der designes en incitamentsstruktur, så kunderne rent faktisk vil købe grøn transport, der jo i starten vil være dyrere”, siger Kamilla Thingvad.

For at opnå det sidste anbefaler Dansk Energi blandt andet at pålægge køretøjer en vejafgift, der bl.a. afspejler CO2-udledningen samt at oprette nulemissionszoner for de tunge køretøjer i de større byer.

”På den måde vil grøn omstilling af den tunge vejtransport næsten finansiere sig selv – ved at de køretøjer, der bruger de fossile brændsler, betaler for, at de grønne brændsler kan skalere op i mængde og ned i pris, fordi de efterspørges. Med andre ord er det forureneren, der betaler”, siger Kamilla Thingvad.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle