Nikola TRE skal produceres i Ulm i Tyskland

IVECOs produktionsanlæg i Ulm bliver centrum for produktionen af batteri-elektriske og brændselscelle-elektriske tunge lastvogne i Nikola TRE-serien.

NIKOLA TRE.

30.04.2020

Sponseret

Iveco

IVECO og FPT Industrial, der er brands for erhvervskøretøjer og transmissionssystemer under CNH Industrial N.V. (NYSE: CNHI/ MI: CNHI), og Nikola Motor Company vil gennem deres europæiske joint venture producere Nikola TRE på IVECOs fabrik i Ulm, Tyskland.

I dette strategiske og eksklusive partnerskab inden for tunge lastvogne har CNH Industrial erhvervet en andel på USD 250 millioner som førende Serie D-investor. Annonceringen af partnerskabet på CNH Industrials kapitalmarkedsdag i september 2019 blev hurtigt fulgt op i december med afsløringen af Nikola TRE, en batteri-elektrisk (BEV) tung lastvogn, som er det første skridt på vejen mod den brændselscelle-elektriske (FCEV) model.

Fabrikken i Ulm er i dag teknisk centrum for IVECOs chassisproduktion og ligger ideelt i hjertet af Baden-Württemberg-regionen, som arbejder på at blive et førende omdrejningspunkt for brændselscellebiler også takket være de dygtige medarbejdere og forskningslaboratorier. Regionen har forpligtet sig til væsentlige investeringer i forsknings- og udviklingsprojekter i området, der kendetegnes ved en stærk bilindustri med strategiske projektorienterede partnerskaber. Det giver Ulm-fabrikken fordelen af at have nøgleleverandørerne lige i nærheden.

Iveco .

Derudover har den tyske regering for nylig offentliggjort sit udkast til en national brintstrategi, som sigter mod at øge virksomhedernes pionerrolle inden for brintteknologi. I denne strategi afsætter regeringen to milliarder euro til finansiering af innovationsprogrammet for brint, inklusive udviklingen af den nødvendige infrastruktur for distributionen.

“Vores europæiske joint venture med NIKOLA og dagens annoncering er et tydeligt tegn på, at nul-emission inden for langdistancetransport er ved at være en realitet, hvilket resulterer i miljøforbedringer for Europas langdistancetransportører og borgere, der er til at tage og føle på”, sagde Hubertus Mühlhäuser, Chief Executive Officer, CNH Industrial. “Beslutningen om at bygge Nikola TRE i Ulm, der er centrum for den mest avancerede teknik inden for tunge lastvogne, understreger fabrikkens strategiske placering i hjertet af Tysklands teknologiske brændselscelleklynge.”

I første fase af projektet vil joint venture-partnerskabet investere EUR 40 millioner i at opgradere produktionsanlægget, der skal fokusere på den afsluttende samling af køretøjet. Produktionsstarten er planlagt til første kvartal af 2021, således at leveringen af Nikola TRE kan begynde samme år.

“Nikola TRE ser ud til at blive den mest avancerede trækker i verden og vil fortsætte med at sætte standarden for nul-emissionsbiler i dag og i fremtiden” sagde Trevor Milton, Chief Executive Officer, Nikola Motor Company. “Beslutningen om at masseproducere TRE i byen Ulm er et godt eksempel på, hvordan man skaber jobs, fremmer innovation, giver nye leverandører af nul-emissionsdele sikkerhed og samtidig er et eksempel til efterlevelse for andre OEM’er. Verden er parat til emissionsneutral fragttransport, og joint venturen mellem Nikola og IVECO bliver den første, der leverer dette. Jeg glæder mig til at se de første køretøjer komme ud fra produktionslinjen.”

De første modeller, der går i produktion, vil være batteri-elektriske 4x2 og 6x2-trækkere med modulopbyggede og skalerbare batterier med en kapacitet på op til 720 kWh og en elektrisk drivline, der leverer op til 480 kW konstant kraftydelse.

Ulm-fabrikken vil få leveret moduler fra IVECOs spanske produktionsanlæg i Valladolid og Madrid, så produktionen hurtigt kommer op i omdrejninger og kan opfylde kundeefterspørgslen. Brændselscelle-elektriske versioner, der er bygget på samme platform, bliver testet under det EU-finansierede H2Haul-projekt i 2021 og forventes lanceret på markedet i 2023.

Den Nikola TRE, der p.t. er under udvikling, er baseret på IVECO S-WAY-platformen og Nikolas lastvognsteknologi, styresystemer og infotainment er integreret i vognen. Testene forventes at starte i midten af 2020 med visning af prototyper på udstillingen af erhvervskøretøjer IAA 2020 i Hannover, Tyskland, til september.

“Ved at trække på vores absolut bedste produktionsanlæg i Madrid og Valladolid i Spanien, hvor IVECO S-Way produceres, kan vi fremskynde den endelige samling, integrationen af drivlinen og den avancerede kundetilpasning af Nikola TRE, så vi kan lancere den på markedet i 2021” sagde Gerrit Marx, President Commercial and Speciality Vehicles, CNH Industrial.

Denne joint venture er en del af et bredere partnerskab, der er indgået med Nikola for at sætte skub i branchens omstilling til emissionsneutralitet for tunge lastvogne i klasse 8 i Nordamerika og Europa ved at indføre brændselscelleteknologi. Samarbejdet fokuserer primært på at udnytte partnernes respektive ekspertise, så man opnår en vellykket indførelse af nul-emission for tunge lastvogne og skaber røre i branchen med en helt ny forretningsmodel.

07.04.2021Iveco

Sponseret

IVECO BUS og INDCAR underskriver leveringsaftale om tilvirkning af nye Daily-minibusser til bytrafik

22.03.2021Iveco

Sponseret

IVEVO Daily takes Light Truck of the Year in 2021 Van Fleet World Great British Fleet Awards

17.03.2021Iveco

Sponseret

IVECO højner niveauet for kundernes digitale oplevelse med den nye IVECO ON-portal og Easy Way-appen

11.02.2021Iveco

Sponseret

REA Erhvervsbiler A/S modtager prisen som Årets IVECO-forhandler for andet år i træk

01.12.2020Iveco

Sponseret

IVECO lancerer IVECO ON; det nye mærke for tjenester og transportløsninger

10.11.2020Iveco

Sponseret

Ny transportkonsulent for Medium/Heavy lastbiler hos IVECO Odense