Nethandlen stiger – emballageproduktionen skal følge med

Onlinehandlen vokser i både Danmark og Norden, og det stiller øgede krav til de danske emballageproducenter, der skal levere både større mængder og mere specialiserede produkter.

Emballageproduktionen i Danmark bliver udfordret af den stigende nethandel. Foto: Flickr/Boegh.

15.09.2015

SCM.dk

Der bliver internethandlet for milliarder i Danmark og Norden disse år, og markedet vokser fortsat. Tal fra nethandelsorganisationen FDIH viser således, at onlinehandlen i Danmark steg med 21 procent i første halvår af 2015 sammenlignet med samme periode sidste år. I alt e-handlede vi herhjemme for næsten 44 mia. kr. i årets første seks måneder.

Læs også: Nordens e-handel steg kraftigt i 2. kvartal

Og selvom en stor del af købene foregår på udenlandske hjemmesider, så er der også godt gang i de danske netshops rundt omkring. Danske netbutikker, med store aktører som Saxo, Elgiganten og Coop i spidsen, tegner sig således for to tredjedele af onlinehandlen herhjemme, og den udvikling skærper kravene til de danske emballageproducenter, skriver finans.dk.

Nethandelsvirksomhederne køber nemlig ikke alene mere og mere emballage, specielt pap, men også i stigende grad specialiserede indpakningsprodukter, fordi de øgede varemængder gør det rentabelt at få fremstillet skræddersyet emballage til selv mindre produkter.

”Mange producenter - uanset om det er tøj, fødevarer eller andet - skal bruge emballage, som er designet til transport af mindre enheder,” siger adm. direktør for papproducenten Smurfit Kappa Danmark, Ole Møller Hansen, der også er formand for Emballageindustrien i Danmark.

Den tendens kan man genkende hos virksomheden Westpack, der designer, producerer og sælger emballage til smykke-, ure- og brillebranchen, der har produktion både i Danmark og Kina.

”Vi har lavet nye serier, som er tilpasset behovet for at kunne sendes med post og leveres i brevsprækker. Flere af vores kunder både nationalt og internationalt, uanset om det er en lille selvstændig guldsmed eller globale designbrands, har i dag nethandel,” siger adm. direktør i Westpack, Morten Dalsgaard, til finans.dk

FDIH spår at den samlede nethandel i år vil lande omkring 90 mia. kr., bl.a. med udsigten til en julehandel, organisationen forudser vil sætte rekord – igen.

Læs også: Netbutikker har bedre information og pris end producenterne

”Vi vover allerede nu at skyde på, at posten og fragtmændene får travlt med at bringe pakker ud i december, fordi e-julehandlen i 2015 runder de magiske 10 mia. kr. Danskerne sætter - igen, igen - en rekord i e-handel, som snart udgør en fjerdedel af danskernes løbende forbrug,” siger adm. direktør i FDIH, Annette Falberg, i en pressemeddelelse.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

10.04.2025SCM.dk

Ny robot palleterer millioner af æg

09.04.2025SCM.dk

JYSK fejrer FSC-Certificering og bæredygtighedsmilepæl

04.04.2025SCM.dk

Ahlsell accelererer den grønne omstilling i hele værdikæden

03.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Trolde og kraner i lange baner

02.04.2025SCM.dk

Generativ AI vokser hurtigt, men det kniber med reel praksis

02.04.2025SCM.dk

Vækst i B2B-gensalg på flere markeder

01.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Unik løsning udviklet til en førende medicinalvirksomhed

01.04.2025SCM.dk

Kina investerer milliarder i robotteknologi og AI

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle