Nethandlen stiger – emballageproduktionen skal følge med

Onlinehandlen vokser i både Danmark og Norden, og det stiller øgede krav til de danske emballageproducenter, der skal levere både større mængder og mere specialiserede produkter.

Emballageproduktionen i Danmark bliver udfordret af den stigende nethandel. Foto: Flickr/Boegh.

15.09.2015

SCM.dk

Der bliver internethandlet for milliarder i Danmark og Norden disse år, og markedet vokser fortsat. Tal fra nethandelsorganisationen FDIH viser således, at onlinehandlen i Danmark steg med 21 procent i første halvår af 2015 sammenlignet med samme periode sidste år. I alt e-handlede vi herhjemme for næsten 44 mia. kr. i årets første seks måneder.

Læs også: Nordens e-handel steg kraftigt i 2. kvartal

Og selvom en stor del af købene foregår på udenlandske hjemmesider, så er der også godt gang i de danske netshops rundt omkring. Danske netbutikker, med store aktører som Saxo, Elgiganten og Coop i spidsen, tegner sig således for to tredjedele af onlinehandlen herhjemme, og den udvikling skærper kravene til de danske emballageproducenter, skriver finans.dk.

Nethandelsvirksomhederne køber nemlig ikke alene mere og mere emballage, specielt pap, men også i stigende grad specialiserede indpakningsprodukter, fordi de øgede varemængder gør det rentabelt at få fremstillet skræddersyet emballage til selv mindre produkter.

”Mange producenter - uanset om det er tøj, fødevarer eller andet - skal bruge emballage, som er designet til transport af mindre enheder,” siger adm. direktør for papproducenten Smurfit Kappa Danmark, Ole Møller Hansen, der også er formand for Emballageindustrien i Danmark.

Den tendens kan man genkende hos virksomheden Westpack, der designer, producerer og sælger emballage til smykke-, ure- og brillebranchen, der har produktion både i Danmark og Kina.

”Vi har lavet nye serier, som er tilpasset behovet for at kunne sendes med post og leveres i brevsprækker. Flere af vores kunder både nationalt og internationalt, uanset om det er en lille selvstændig guldsmed eller globale designbrands, har i dag nethandel,” siger adm. direktør i Westpack, Morten Dalsgaard, til finans.dk

FDIH spår at den samlede nethandel i år vil lande omkring 90 mia. kr., bl.a. med udsigten til en julehandel, organisationen forudser vil sætte rekord – igen.

Læs også: Netbutikker har bedre information og pris end producenterne

”Vi vover allerede nu at skyde på, at posten og fragtmændene får travlt med at bringe pakker ud i december, fordi e-julehandlen i 2015 runder de magiske 10 mia. kr. Danskerne sætter - igen, igen - en rekord i e-handel, som snart udgør en fjerdedel af danskernes løbende forbrug,” siger adm. direktør i FDIH, Annette Falberg, i en pressemeddelelse.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

12.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Fra den første industrielle revolution til Industri 4.0

07.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedring af effektivitet samtidig med at vi beskytter vores planet

05.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan automatisering forvandler medarbejderroller

01.11.2024SCM.dk

Virksomheder farer vild i komplekse love kort inden tidsfrist

31.10.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Har du svært ved at skelne mellem AMR og AGV? Her er hvad du behøver at vide

22.10.2024SCM.dk

Ny effektiv rensning af spildevand giver bedre klimaaftryk og bundlinje

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online