Nethandlen stiger – emballageproduktionen skal følge med

Onlinehandlen vokser i både Danmark og Norden, og det stiller øgede krav til de danske emballageproducenter, der skal levere både større mængder og mere specialiserede produkter.

Emballageproduktionen i Danmark bliver udfordret af den stigende nethandel. Foto: Flickr/Boegh.

15.09.2015

SCM.dk

Der bliver internethandlet for milliarder i Danmark og Norden disse år, og markedet vokser fortsat. Tal fra nethandelsorganisationen FDIH viser således, at onlinehandlen i Danmark steg med 21 procent i første halvår af 2015 sammenlignet med samme periode sidste år. I alt e-handlede vi herhjemme for næsten 44 mia. kr. i årets første seks måneder.

Læs også: Nordens e-handel steg kraftigt i 2. kvartal

Og selvom en stor del af købene foregår på udenlandske hjemmesider, så er der også godt gang i de danske netshops rundt omkring. Danske netbutikker, med store aktører som Saxo, Elgiganten og Coop i spidsen, tegner sig således for to tredjedele af onlinehandlen herhjemme, og den udvikling skærper kravene til de danske emballageproducenter, skriver finans.dk.

Nethandelsvirksomhederne køber nemlig ikke alene mere og mere emballage, specielt pap, men også i stigende grad specialiserede indpakningsprodukter, fordi de øgede varemængder gør det rentabelt at få fremstillet skræddersyet emballage til selv mindre produkter.

”Mange producenter - uanset om det er tøj, fødevarer eller andet - skal bruge emballage, som er designet til transport af mindre enheder,” siger adm. direktør for papproducenten Smurfit Kappa Danmark, Ole Møller Hansen, der også er formand for Emballageindustrien i Danmark.

Den tendens kan man genkende hos virksomheden Westpack, der designer, producerer og sælger emballage til smykke-, ure- og brillebranchen, der har produktion både i Danmark og Kina.

”Vi har lavet nye serier, som er tilpasset behovet for at kunne sendes med post og leveres i brevsprækker. Flere af vores kunder både nationalt og internationalt, uanset om det er en lille selvstændig guldsmed eller globale designbrands, har i dag nethandel,” siger adm. direktør i Westpack, Morten Dalsgaard, til finans.dk

FDIH spår at den samlede nethandel i år vil lande omkring 90 mia. kr., bl.a. med udsigten til en julehandel, organisationen forudser vil sætte rekord – igen.

Læs også: Netbutikker har bedre information og pris end producenterne

”Vi vover allerede nu at skyde på, at posten og fragtmændene får travlt med at bringe pakker ud i december, fordi e-julehandlen i 2015 runder de magiske 10 mia. kr. Danskerne sætter - igen, igen - en rekord i e-handel, som snart udgør en fjerdedel af danskernes løbende forbrug,” siger adm. direktør i FDIH, Annette Falberg, i en pressemeddelelse.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

En endagstest, det er helt normalt

03.11.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

WILLBRANDT Gummiteknik har fokus på arbejdsmiljø og effektivitet med en vakuumløfter fra Schmalz

29.10.2025Global AGV

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

29.10.2025SCM.dk

Spatial AI sparker det næste spring i automation på fabriksgulvet i gang

28.10.2025SCM.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Ægte SWARM

27.10.2025SCM.dk

Automation i produktionen: Virksomheder overser to afgørende faktorer

26.10.2025Q-SYSTEM A/S

Sponseret

Når automation bare giver mening

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle