Nethandlen stiger emballageproduktionen skal følge med
Onlinehandlen vokser i både Danmark og Norden, og det stiller øgede krav til de danske emballageproducenter, der skal levere både større mængder og mere specialiserede produkter.
Der bliver internethandlet for milliarder i Danmark og Norden disse år, og markedet vokser fortsat. Tal fra nethandelsorganisationen FDIH viser således, at onlinehandlen i Danmark steg med 21 procent i første halvår af 2015 sammenlignet med samme periode sidste år. I alt e-handlede vi herhjemme for næsten 44 mia. kr. i årets første seks måneder.
Og selvom en stor del af købene foregår på udenlandske hjemmesider, så er der også godt gang i de danske netshops rundt omkring. Danske netbutikker, med store aktører som Saxo, Elgiganten og Coop i spidsen, tegner sig således for to tredjedele af onlinehandlen herhjemme, og den udvikling skærper kravene til de danske emballageproducenter, skriver finans.dk.
Nethandelsvirksomhederne køber nemlig ikke alene mere og mere emballage, specielt pap, men også i stigende grad specialiserede indpakningsprodukter, fordi de øgede varemængder gør det rentabelt at få fremstillet skræddersyet emballage til selv mindre produkter.
Mange producenter - uanset om det er tøj, fødevarer eller andet - skal bruge emballage, som er designet til transport af mindre enheder, siger adm. direktør for papproducenten Smurfit Kappa Danmark, Ole Møller Hansen, der også er formand for Emballageindustrien i Danmark.
Den tendens kan man genkende hos virksomheden Westpack, der designer, producerer og sælger emballage til smykke-, ure- og brillebranchen, der har produktion både i Danmark og Kina.
Vi har lavet nye serier, som er tilpasset behovet for at kunne sendes med post og leveres i brevsprækker. Flere af vores kunder både nationalt og internationalt, uanset om det er en lille selvstændig guldsmed eller globale designbrands, har i dag nethandel, siger adm. direktør i Westpack, Morten Dalsgaard, til finans.dk
FDIH spår at den samlede nethandel i år vil lande omkring 90 mia. kr., bl.a. med udsigten til en julehandel, organisationen forudser vil sætte rekord igen.
Læs også: Netbutikker har bedre information og pris end producenterne
Vi vover allerede nu at skyde på, at posten og fragtmændene får travlt med at bringe pakker ud i december, fordi e-julehandlen i 2015 runder de magiske 10 mia. kr. Danskerne sætter - igen, igen - en rekord i e-handel, som snart udgør en fjerdedel af danskernes løbende forbrug, siger adm. direktør i FDIH, Annette Falberg, i en pressemeddelelse.
-AK