Nordens e-handel steg kraftigt i 2. kvartal
De nordiske forbrugere e-handlede for cirka 32 milliarder kroner i 2. kvartal af 2015. Det er en stigning på 23 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Den nordiske e-handel bliver ved med at stige. I årets 2. kvartal handlede de nordiske forbrugere for cirka 32 milliarder kroner på internettet. Det svarer til en stigning på 23 procent sammenlignet med 2. kvartal sidste år, viser PostNords rapport E-handel i Norden.
Læs også: E-handel sætter rekord i første halvår
Stigningen gjorde sig gældende på samtlige nordiske e-handelsmarkeder. Og særligt indenrigshandlen har oplevet en stor stigning i de nordiske lande. Her lyder stigningen på 29 procent.
Også andelen af regelmæssige internet-shoppere er steget. Udviklingen er især tydelig i Finland, hvor andelen steg med 10 procentpoint. Nordmændene handlede mest på internettet i hele perioden og er dermed det mest e-handlende folk i Norden.
Lyt til forbrugeren
Og selvom det er godt nyt for de mange virksomheder, der sælger deres varer online, er det stadig vigtigt at være opmærksom på forbrugerens betingelser i forbindelse med e-handel.
Forbrugerne bliver stadig mere modne til og åbne over for handel på internettet. Dermed stilles der også stadig højere krav til købsoplevelsen. De nordiske forbrugere synes for eksempel, at det er næsten lige så vigtigt med tydelig information om, hvordan og hvornår en vare leveres, som god og tydelig information om selve produktet, siger Annemarie Gardshol, chef for E-commerce hos PostNord.
Ifølge PostNords rapport mener over 90 procent af de nordiske adspurgte forbrugere, at det er vigtigt med tydelig besked om, hvornår en vare bliver leveret. Næsten lige så mange anser det som vigtigt med tydelig information om returprocedurer.
Læs også: Minister vil booste dansk e-handel i udlandet
Rapporten bygger på en forbrugerundersøgelse foretaget i Danmark, Sverige, Norge og Finland med omkring 5.000 respondenter.
-SSM