Netbutikker har bedre information og pris end producenterne

Flest forbrugere vil hellere handle i almindelige netbutikker fremfor på producenternes hjemmesider. Det skyldes, at netbutikkerne giver mere information, skarpere pris og bedre service, viser en analyse fra Foreningen for Dansk Internet Handel.

52 procent af de unge oplever, at den høje pris hos producenterne er en barriere, ligesom høje leveringsomkostninger, og færre serviceydelser trækker ned. Det fremgår af FDIH's analyse. .

23.07.2015

SCM.dk

Når det kommer til e-handel, så foretrækker flest forbrugere at handle på almindelige netbutikker frem for på producenternes egne hjemmesider. Det skyldes både bedre information og service, samt en skarpere pris, viser Foreningen for Dansk Internet Handels (FDIH) e-handelsanalyse.

Af analysen fremgår det blandt andet, at 51 procent af de adspurgte danskere mener, at almindelige netbutikker generelt giver bedre indsigt i sortiment og produkter, end producenternes egne hjemmesider gør. Når det kommer til varegrupperne Tøj, sko og smykker angiver 51 procent, at det er de almindelige netbutikker, der giver den bedste information, mens 29 procent angiver producenternes egne hjemmeside og 20 procent svarer "andet". 

De adspurgtes svar på, hvilke hjemmesider, der giver dem mest indsigt i sortiment og produktdetaljer. Kilde: FDIH..

Hos aldersgruppen 18-25 år peger 52 procent af de adspurgte på producenternes højere priser, større leveringsomkostninger og færre serviceydelser, som barrierer for køb hos producenter.

”Forbrugerne sender et stærkt signal om, at danske netbutikker gør det rigtigt godt, når de slår producenternes egne salgssider ved bedre at ramme forbrugernes behov for information om varerne. Samtidig sikrer konkurrencen i detailhandlen, ikke mindst på nettet, at priser, leveringsomkostninger og service er skarpere og dermed mere konkurrencedygtige end hos producenterne”, konstaterer Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH.

Fordele ved producenternes hjemmesider
Når det kommer til fordelene ved at handle direkte hos producenten, bliver ”Sikring af varens originalitet og kvalitet” og ”Adgang til de nyeste produkter” fremhævet som det vigtigste.

Læs også: Minister vil booste dansk e-handel i udlandet

Selvom analysen viser, at flere ønsker at handle hos almindelige internetbutikker, er det ikke sikkert, at det bliver sådan i fremtiden:

”Undersøgelsen viser dog også, at de unge, der er fremtidens forbrugere, er åbne for, at de kan købe deres varer på mange måder, så der bliver endnu større udfordringer i detailhandlen i fremtiden. E-handlen har åbnet for, at den traditionelle arbejdsdeling mellem producent, grossist og detailbutik bliver udvisket, så vi ser en løbende udvikling af nye forretningskoncepter”, siger Annette Falberg. 

-SSM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

19.12.2025SCM.dk

Fra datamængder til forretningsværdi: Virksomhedsprogram får nyt gear

18.12.2025Inact ApS

Sponseret

Kender du forskellen på IMS, WMS, ERP, BI og Inact?

17.12.2025SCM.dk

Fleksible virksomheder vinder i AI-tiden

15.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Fra spildtid til teamwork: Kvik Kald binder MENY Frederikssund bedre sammen

15.12.2025SCM.dk

Nordiske virksomheders AI-værdi halter efter resten af Europa

12.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ét tryk, hurtigere hjælp – bedre service hos MENY Roskilde

10.12.2025SCM.dk

Nyt partnerskab løfter AI-udnyttelsen i energisektoren

09.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

En smartere buffetoplevelse med digitale skilte

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle