Netbutikker har bedre information og pris end producenterne

Flest forbrugere vil hellere handle i almindelige netbutikker fremfor på producenternes hjemmesider. Det skyldes, at netbutikkerne giver mere information, skarpere pris og bedre service, viser en analyse fra Foreningen for Dansk Internet Handel.

52 procent af de unge oplever, at den høje pris hos producenterne er en barriere, ligesom høje leveringsomkostninger, og færre serviceydelser trækker ned. Det fremgår af FDIH's analyse. .

23.07.2015

SCM.dk

Når det kommer til e-handel, så foretrækker flest forbrugere at handle på almindelige netbutikker frem for på producenternes egne hjemmesider. Det skyldes både bedre information og service, samt en skarpere pris, viser Foreningen for Dansk Internet Handels (FDIH) e-handelsanalyse.

Af analysen fremgår det blandt andet, at 51 procent af de adspurgte danskere mener, at almindelige netbutikker generelt giver bedre indsigt i sortiment og produkter, end producenternes egne hjemmesider gør. Når det kommer til varegrupperne Tøj, sko og smykker angiver 51 procent, at det er de almindelige netbutikker, der giver den bedste information, mens 29 procent angiver producenternes egne hjemmeside og 20 procent svarer "andet". 

De adspurgtes svar på, hvilke hjemmesider, der giver dem mest indsigt i sortiment og produktdetaljer. Kilde: FDIH..

Hos aldersgruppen 18-25 år peger 52 procent af de adspurgte på producenternes højere priser, større leveringsomkostninger og færre serviceydelser, som barrierer for køb hos producenter.

”Forbrugerne sender et stærkt signal om, at danske netbutikker gør det rigtigt godt, når de slår producenternes egne salgssider ved bedre at ramme forbrugernes behov for information om varerne. Samtidig sikrer konkurrencen i detailhandlen, ikke mindst på nettet, at priser, leveringsomkostninger og service er skarpere og dermed mere konkurrencedygtige end hos producenterne”, konstaterer Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH.

Fordele ved producenternes hjemmesider
Når det kommer til fordelene ved at handle direkte hos producenten, bliver ”Sikring af varens originalitet og kvalitet” og ”Adgang til de nyeste produkter” fremhævet som det vigtigste.

Læs også: Minister vil booste dansk e-handel i udlandet

Selvom analysen viser, at flere ønsker at handle hos almindelige internetbutikker, er det ikke sikkert, at det bliver sådan i fremtiden:

”Undersøgelsen viser dog også, at de unge, der er fremtidens forbrugere, er åbne for, at de kan købe deres varer på mange måder, så der bliver endnu større udfordringer i detailhandlen i fremtiden. E-handlen har åbnet for, at den traditionelle arbejdsdeling mellem producent, grossist og detailbutik bliver udvisket, så vi ser en løbende udvikling af nye forretningskoncepter”, siger Annette Falberg. 

-SSM

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

14.11.2024SCM.dk

Havnearbejdere afbryder forhandlinger med arbejdsgivere

14.11.2024SCM.dk

Summit opfordrer til tværnationalt samarbejde i Norden for at skalere cirkulære løsninger

07.11.2024Industriens Fond

Sponseret

Cybersikkerhed: Det handler ikke kun om at overholde loven

06.11.2024SCM.dk

Ny griberobot klarer tunge løft i op til 3 meter og 18 timer i døgnet

06.11.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitalt ansigtsløft hos Lunderskov Apotek

05.11.2024SCM.dk

Salg af logistikrobotter foregår med rekordfart

05.11.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

AV-Connectrion - Digitale prisskilte – et bindeled mellem fysisk butik og webshop

05.11.2024SCM.dk

Dansk containergigant og arkitektfirma samarbejder om enestående månehabitat

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

ADP
Seminar
ADP årsmøde

Vi afholder for første gang Årsmøde i Nyborg, og inviterer borgere, kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Dato

19.11.2024

Tid

17:00

Sted

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg