Netbutikker har bedre information og pris end producenterne
Flest forbrugere vil hellere handle i almindelige netbutikker fremfor på producenternes hjemmesider. Det skyldes, at netbutikkerne giver mere information, skarpere pris og bedre service, viser en analyse fra Foreningen for Dansk Internet Handel.
Når det kommer til e-handel, så foretrækker flest forbrugere at handle på almindelige netbutikker frem for på producenternes egne hjemmesider. Det skyldes både bedre information og service, samt en skarpere pris, viser Foreningen for Dansk Internet Handels (FDIH) e-handelsanalyse.
Af analysen fremgår det blandt andet, at 51 procent af de adspurgte danskere mener, at almindelige netbutikker generelt giver bedre indsigt i sortiment og produkter, end producenternes egne hjemmesider gør. Når det kommer til varegrupperne Tøj, sko og smykker angiver 51 procent, at det er de almindelige netbutikker, der giver den bedste information, mens 29 procent angiver producenternes egne hjemmeside og 20 procent svarer "andet".
Læs også: E-handel sætter rekord i første halvår
Hos aldersgruppen 18-25 år peger 52 procent af de adspurgte på producenternes højere priser, større leveringsomkostninger og færre serviceydelser, som barrierer for køb hos producenter.
Forbrugerne sender et stærkt signal om, at danske netbutikker gør det rigtigt godt, når de slår producenternes egne salgssider ved bedre at ramme forbrugernes behov for information om varerne. Samtidig sikrer konkurrencen i detailhandlen, ikke mindst på nettet, at priser, leveringsomkostninger og service er skarpere og dermed mere konkurrencedygtige end hos producenterne, konstaterer Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH.
Fordele ved producenternes hjemmesider
Når det kommer til fordelene ved at handle direkte hos producenten, bliver Sikring af varens originalitet og kvalitet og Adgang til de nyeste produkter fremhævet som det vigtigste.
Læs også: Minister vil booste dansk e-handel i udlandet
Selvom analysen viser, at flere ønsker at handle hos almindelige internetbutikker, er det ikke sikkert, at det bliver sådan i fremtiden:
Undersøgelsen viser dog også, at de unge, der er fremtidens forbrugere, er åbne for, at de kan købe deres varer på mange måder, så der bliver endnu større udfordringer i detailhandlen i fremtiden. E-handlen har åbnet for, at den traditionelle arbejdsdeling mellem producent, grossist og detailbutik bliver udvisket, så vi ser en løbende udvikling af nye forretningskoncepter, siger Annette Falberg.
-SSM