Mindre CO2 fra Arlas mælketransport
Siden vægtgrænserne for lastbiler blev ændret har Arla sparet store mængder CO2 ved at kunne færre kilometer for at transportere de samme mængder.
I løbet af de senere år er den tilladte totalvægt for lastbiler på de danske landeveje rykket fra 48 til 56 ton, og for mejerivirksomheden Arla har det givet sig udslag i betydelige reduktioner i virksomhedens udledning af CO2 fra sine mange mælketankvogne, ganske simpelt fordi de har kunnet transportere mere per tur.
Læs også: Arla ekspanderer i Afrika
Vi har helt konkret siden 2011 reduceret vores CO2-udledning med 26 tons årligt per mælketransport, da vi kan samle den samme mængde mælk og køre 25.000 kilometer mindre om året. Vi er meget glade for, at politikerne lyttede til vores ønske om at få hævet lastbilernes totalvægt, siger logistikchef i Arla Peter Sørensen, til DI Business.
Og det er ikke kun klimaet, der nyder godt af de nye regler, det reducerede brændstofforbrug kan også aflæses på Arlas bundlinje. Frem mod 2020 skal Arla således har skiftet alle sine trailere ud til større modeller, og når det er sket vil den årlige besparelse lyde på 800.000 liter brændstof eller ca. 2.100 tons CO2.
En anden vej til reducerede drivhusgasudledninger går via selve indholdet i lastbilernes brændstoftanke, hvor Arla har testet den biobaserede dieseltype HVO (Hydrogeneret Vegetabilsk Olie noget eksempelvis Scania er langt fremme med i Sverige), der kan fremstilles af overskudsolie, rapsolie, palmeolie eller dyrefedt og på den måde reducere CO2-udslippet med op til 90 procent sammenlignet med konventionel diesel. Yderligere fremskridt her afhænger dog af en regelændring i stil med den der er sket for vægtgrænserne.
Læs også: CO2-neutral transport i Tyskland
Vi har kørt test med HVO, som også har den fordel i modsætning til almindelig biodiesel (RME), at HVO ikke giver problemer i kulde, og der er ingen bakterievækst i tanken. Vi vil gerne kunne køre med en blanding på 25 procent HVO, men det vil koste os væsentligt mere per liter på grund af afgifter. Vi håber derfor, at der kan blive ændret i afgiftspolitikken, så vi også her kan reducere CO2-udledningen, siger Peter Sørensen til DI Business.
-AK