Mindre CO2 fra Arlas mælketransport

Siden vægtgrænserne for lastbiler blev ændret har Arla sparet store mængder CO2 ved at kunne færre kilometer for at transportere de samme mængder.

Arla har sparet store mængder CO2 siden de danske vægtgrænser er blevet rykket. Her en af koncernens engelske biler. Foto: Flickr/Lee Bristol.

09.11.2015

SCM.dk

I løbet af de senere år er den tilladte totalvægt for lastbiler på de danske landeveje rykket fra 48 til 56 ton, og for mejerivirksomheden Arla har det givet sig udslag i betydelige reduktioner i virksomhedens udledning af CO2 fra sine mange mælketankvogne, ganske simpelt fordi de har kunnet transportere mere per tur.

Læs også: Arla ekspanderer i Afrika

”Vi har helt konkret siden 2011 reduceret vores CO2-udledning med 26 tons årligt per mælketransport, da vi kan samle den samme mængde mælk og køre 25.000 kilometer mindre om året. Vi er meget glade for, at politikerne lyttede til vores ønske om at få hævet lastbilernes totalvægt”, siger logistikchef i Arla Peter Sørensen, til DI Business.

Og det er ikke kun klimaet, der nyder godt af de nye regler, det reducerede brændstofforbrug kan også aflæses på Arlas bundlinje. Frem mod 2020 skal Arla således har skiftet alle sine trailere ud til større modeller, og når det er sket vil den årlige besparelse lyde på 800.000 liter brændstof eller ca. 2.100 tons CO2.

En anden vej til reducerede drivhusgasudledninger går via selve indholdet i lastbilernes brændstoftanke, hvor Arla har testet den biobaserede dieseltype HVO (Hydrogeneret Vegetabilsk Olie – noget eksempelvis Scania er langt fremme med i Sverige), der kan fremstilles af overskudsolie, rapsolie, palmeolie eller dyrefedt og på den måde reducere CO2-udslippet med op til 90 procent sammenlignet med konventionel diesel. Yderligere fremskridt her afhænger dog af en regelændring i stil med den der er sket for vægtgrænserne.

Læs også: CO2-neutral transport i Tyskland

”Vi har kørt test med HVO, som også har den fordel i modsætning til almindelig biodiesel (RME), at HVO ikke giver problemer i kulde, og der er ingen bakterievækst i tanken. Vi vil gerne kunne køre med en blanding på 25 procent HVO, men det vil koste os væsentligt mere per liter på grund af afgifter. Vi håber derfor, at der kan blive ændret i afgiftspolitikken, så vi også her kan reducere CO2-udledningen,” siger Peter Sørensen til DI Business.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

02.04.2025Global AGV

Sponseret

Ny førerløs truck giver ny frihed

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Consafe Logistics
Webinar
Automation implementation fra A til Z

With warehouse automation set to double by 2030, many companies are prioritizing automation—but key questions arise. What should you automate and why? When should you involve your automation vendor? What are the critical success factors?

Dato

08.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online