Arla ekspanderer i Afrika

Mejerigiganten Arla starter to nye joint ventures op i Nigeria og Senegal, der skal være med til at sikre virksomhedens position på det Vestafrikanske marked.

Arla har indgået to joint ventures i Vestafrika, det ene med Tolaram Group i Nigeria. Foto: Arla Foods.

01.09.2015

SCM.dk

Efterspørgslen på mælk, smør, ost og andre mejeriprodukter er stigende i Afrika syd for Sahara, og derfor har en af de største aktører på området, Arla Foods, søsat to nye joint ventures i Nigeria og Senegal. Tiltaget skal være med at udvikle koncernens marked i regionen og booste omsætningen til gavn for hele virksomheden.

Læs også: Ny dansk logistikåbning til Østafrika

I øjeblikke omsætter Arla således for omkring €90 mio. årligt syd for Sahara, men med den nye ekspansion sigter man efter at mere end femdoble det tal til €460 mio. (godt 3,4 mia. kr.) i 2020. I første omgang er det salget af pulver- og konsummælk, der skal sikre fremgangen, og senere også ost og smør.

"I takt med at levestandarden forbedres, efterspørger forbrugerne i stigende grad sikre fødevarer til rimelige penge. Der er et underskud på mælk i Vestafrika, og derfor har Arla gode muligheder for at afsætte mælkepulver og andre mejeriprodukter på det vestafrikanske marked. Vi er her for at opbygge en langsigtet forretning, og det kræver, at vi har stærke lokale partnere. Vi er derfor glade for, at vi har indgået samarbejdsaftaler med to erfarne aktører i Senegal og Nigeria," siger chef for Arla i Afrika syd for Sahara, Steen Hadsbjerg, i en pressemeddelelse.

Det nye joint venture i Nigeria, der efter planen skal starte salget op i denne måned, hedder TG Arla Dairy Products LFTZ Entreprise, hvor Arla Foods og Tolaram Group hver ejer 50 procent. Virksomheden skal stå for emballering, marketing, salg og distribution af Arla-produkter, der i Afrika sælges under brandet Arla Dano, i Nigeria.

I Senegal, hvor Arla i dag ikke har nogen aktiviteter, vil selskabet hedde Arla Senegal S.A. og være ejet 75 procent af Arla Foods, og 25 procent af den lokale Attieh Group. Den skal stå for emballering, marketing, salg og distribution af Arla-produkter i Senegal og forventes at starte op inden udgangen af 2015.

Læs også: Store CSR-muligheder i Afrika

Fra Arlas side ønsker man desuden at være på forkant med den samfundsmæssige udvikling i forbindelse med ekspansionen, hvorfor man har hvilken effekt virksomhedens strategi kan have på forskellige menneskerettighedsforhold.

I forbindelse med de to nye joint ventures har man derfor udarbejdet to analyser, "Human Rights Assessments", som vil blive offentliggjort i deres helhed i begyndelsen af oktober. Indtil da vil der være mulighed for at læse en sammenfatning af hver rapport her.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle