Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

BMW Danmark blev i juli 2023 politianmeldt af Forbrugerombudsmanden og sagen er nu afsluttet. Greenpeace, som oprindeligt indgav klagen, forstår ikke at bøden ikke er højere.

Foto: 123rf.com.

28.12.2024

SCM.dk

”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”. Det er eksempler på nogle af de udsagn, som BMW Danmark nu betaler en bøde på 3 millioner kroner for at have benyttet i sin markedsføring.

“Vi er meget tilfredse med, at BMW har erkendt sin greenwashing og er blevet idømt en bøde. Det er den anden store bilproducent, der i år bliver dømt for greenwashing efter en klage fra Greenpeace. Men vi er også enormt bekymrede over, at bøden er så håbløs lav, at store virksomheder i princippet blot kan spekulere i de milde straffe, når de planlægger deres markedsføring,” siger kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller i en pressemeddelelse.

11 overtrædelser i en kampagne

BMW Danmark betaler bøden efter at have overtrådt markedsføringsloven i 11 tilfælde. I alle tilfælde vurderede Forbrugerombudsmanden, at udsagnene var egnede til at give forbrugerne et urigtigt indtryk af bilernes miljøbelastning, herunder fordi BMW’s biler ikke var væsentligt mindre miljøbelastende end andre tilsvarende bilmærker. Alle udsagnene var derfor vildledende.

Det ændrede ikke Forbrugerombudsmandens vurdering af udsagnet ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, at BMW henviste til, at udsagnet blev anvendt på baggrund af, at Dow Jones havde kåret BMW som verdens mest bæredygtige bilproducent, hvilket fremgik sammen med udsagnet.

Udsagnene blev anvendt i BMW Danmarks markedsføring, herunder på egen hjemmeside, i en reklame på Facebook, på reklamer i Københavns gadebillede og i annoncer på Berlingskes hjemmeside.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

”En virksomhed må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomhedens miljøbelastning er mindre, end den reelt er. Vi har vurderet, at BMW’s markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende. BMW har da også erkendt 11 overtrædelser af markedsføringsloven og betalt en bøde på 3 millioner kroner.”

Ønske om større præventiv effekt

Greenpeace ville gerne være gået længere i forhold til bødens størrelse og placering af ansvar. 

NGO’en fremhæver, at forsikringsselskabet Alka fik en bøde på knap 17 millioner for at overtræde præcis samme paragraffer i markedsføringsloven, som BMW nu har accepteret at have overtrådt.  

“Når vi sammenligner bøderne med andre sager om vildledning, så virker bøden for BMW’s grove vildledning meget lav. Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer,” siger Sune Scheller. 

Greenpeaces mål er at de tildelte bøder får en præventiv effekt. De mener, at Forbrugerombudsmanden skylder at informere om, hvordan bødens størrelse konkret er fastsat. Et andet virkemiddel i lovgivningen er at man kan placere et ledelsesmæssigt ansvar, hvis der har været handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Det, mener Greenpeace, må være tilfældet, når man i én kampagne overtræder markedsføringsloven i 11 tilfælde. 

”Det havde vi argumenteret for i vores klage, men Forbrugerombudsmanden forholder sig ikke til det i sin kommunikation. Et personligt ansvar ville ellers have været noget, der virkelig kunne få en præventiv effekt, tror jeg,” afslutter Sune Scheller. 

- EHS

Gældende lovgivning på området

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Den 1. januar 2022 trådte en lovændring i kraft, som blandt andet skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

29.01.2025SCM.dk

Indspark: Allier dig til mere grøn ansvarlighed i 2025

28.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Skab en stærk brandidentitet med din Agilox AMR

28.01.2025SCM.dk

Geopolitisk elastiske forsyningskæder er supply chain lederens nye topprioritet

22.01.2025SCM.dk

Geopolitik til trods: Virksomhedsledere tror på klima

22.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

22.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Apport Systems er et Great Place To Work – bogstaveligt talt

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

21.01.2025SCM.dk

5 største supply chain risici i 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup