Mikrovirksomheder overhaler SMV’er indenom på innovation
Danske mikrovirksomheder investerer mere i forskning, udvikling og innovation end små og mellemstore virksomheder. Samtidig introducerer de flere nye processer og produkter. Kun på produktudviklingen overgås de af de helt store virksomheder.
Virksomhedernes innovation er afgørende for Danmarks produktivitet og vækst. Forskning og Udvikling (FoU) eller andre innovationsaktiviteter blandt virksomheder gør det muligt at introducere nye produkter og processor, som kan omsættes til vækst og øget konkurrenceevne, hvilket giver både forretningsmæssig og samfundsmæssig værdi.
Tal fra Danmark Statistik viser, at virksomheder med 10 eller flere fuldtidsansatte innoverer i forholdsvis lav grad, og at niveauet er faldet markant sammenlignet med tidligere. Samtidig introducerer disse virksomheder i lavere grad nye processor og produkter end tidligere.
Til gengæld ligger mikrovirksomheder (under 10 fuldtidsansatte) langt foran de resterende virksomheder i forhold til både innovation og introduktion af nye produkter og processor.
Læs også: Bæredygtig hjemmelevering kræver innovationer
Mikrovirksomheder bruger mange ressourcer på FoU, men i endnu højere grad ressourcer på andre innovationsaktiviteter, som ikke inkluderer FoU. Hvor 28 procent af mikrovirksomheder i 2020 brugte ressourcer på FoU, brugte 58 procent ressourcer på innovationsaktiviteter, som ikke inkluderede FoU. Det er langt den største andel fordelt på virksomhedsstørrelser.
Til sammenligning brugte kun 4 og 11 procent af henholdsvis virksomheder med 10-49 fuldtidsansatte og 20-249 fuldtidsansatte ressourcer på FoU. Omtrent den samme andel brugte ressourcer på andre innovationsaktiviteter.
Færre nye processer og produkter
31 procent af mikrovirksomhederne har i perioden 2018-2020 udviklet en eller flere nye processer eller forbedret deres metoder til produktion af varer eller serviceydelser. Det er den største andel sammenlignet med de andre virksomhedsstørrelser. Imens er tallet 12 og 18 procent for virksomheder med henholdsvis 10-49 og 50-249 fuldtidsansatte.
Samtidig har hver tredje mikrovirksomhed opfundet ét eller flere nye produkter i perioden. Imens ligger andelen for virksomheder med 10-49 fuldtidsansatte og 50-249 fuldtidsansatte på henholdsvis 23 og 30 procent.
Dog er innovation af nye produkter er mest udbredt blandt de helt store virksomheder, hvor andelen af virksomheder, som har introduceret et innovativt produkt, ligger på 41 procent.
- KCP