Bæredygtig hjemmelevering kræver innovationer

E-handelsvirksomheder kæmper med mangel på chauffører, høje omkostninger og en usikker omverden. Forbrugerne stiller både krav om hurtig samt smidig hjemmelevering og miljøansvarlighed – hvilket er lidt af et paradoks. Løsningen af paradokset kræver ifølge ekspert satsning på innovative transportløsninger i kombination med digital planlægning.

”E-handelsvirksomheder bør afprøve nye, alternative køretøjer, herunder el-køretøjer, droner og automatiske leveringsrobotter for at reducere udledningen og øge effektiviteten”, fortæller Andrew Tavener. Foto: Descartes..

16.05.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

E-handelen fortsætter med at stige, forbrugeradfærden ændrer sig, og forbrugerne stiller store krav til hurtig og bæredygtig levering. Men hvad skal e-handlende gøre for at opfylde forbrugernes krav og fremtidssikre bæredygtig hjemmelevering? Markedsansvarlig hos Descartes, Andrew Tavener, giver sit billede af fremtidens leverancer.

Nye teknologier og innovationer
Den stigende e-handel giver udfordringer inden for logistik, økonomi og miljø. ”E-handelsvirksomheder bør afprøve nye, alternative køretøjer, herunder el-køretøjer, droner og automatiske leveringsrobotter for at reducere udledningen og øge effektiviteten. Disse innovationer giver flere muligheder, men også udfordringer som stigende elpriser. Det gælder for e-handelen, at man skal turde teste nye teknologier og innovationer samt sikre effektiv planlægning og ruteplanlægning, der er tilpasset forbrugernes efterspørgsel”, fortæller Andrew Tavener.

Gennemfør tiltag omgående
Han fremhæver, at virksomheder ikke har råd til at vente på, at fremtiden bliver defineret, men at de må gennemføre tiltag omgående. De skal finde løsninger for at maksimere brugen af den eksisterende flåde af køretøjer som for eksempel automatisk brug af elbiler i "Clean Air Zones" eller inkludere cykler i ruteplanlægningen ved kortere leverancer.

”Data kan desuden give god indsigt i fremtidens leverancer. Kunstig intelligens og maskinlæring kan give e-handlende en mere træfsikker ruteplanlægning, mere præcis ankomsttid og mulighed for automatiserede forbedringsforslag”, fortæller han.

Giv forbrugerne valgmuligheder
Han peger på, at hvis e-handelsvirksomheder opnår succes med at opfylde forbrugernes forventninger til hjemmelevering, kan det reducere antallet af unødvendige returneringer – og det er forbundet med store besparelser for virksomheden.

Læs også: Dansk e-handel ramt af salgsdyk og høje omkostninger

Det er selvsagt ikke let at opfylde forbrugernes forventninger, men tilbud til forbrugerne om et udvalg af datoer og tidspunkter er et stort skridt i retning af at løfte kundetilfredshed og sikre vellykkede leverancer. Tilbud om et udvalg af datoer og tidspunkter for levering kan i kombination med en optimeret leveringstid samt mulighed for ombooking også reducere unødvendige kørsler og derved spare både omkostninger og klimaaftryk.

”Det er svært at forudsige, hvordan fremtidens leverancer kommer til at se ud. Men det er sandsynligt, at forbrugernes efterspørgsel vil stige, og det kræver en fremtidssikret løsning at imødekomme kravene. Det er vigtgit, at e-handlende ikke lader uvisheden for fremtiden hindre dem i at træffe relevante foranstaltninger allerede i dag”, fortæller Andrew Tavener.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

22.04.2025SCM.dk

Stor stigning i aflyste sejladser midt i USA-Kina handelsstrid

16.04.2025SCM.dk

IMO vedtager klimaaftale - med plads til forbedringer

15.04.2025SCM.dk

Trumps toldkrig mod Kina fører til aflyste sejladser

15.04.2025SCM.dk

El-andelen stiger i vare- og lastbilsalg trods samlet fald i varebiler

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle