16.05.2022 | E-handel
Bæredygtig hjemmelevering kræver innovationer
E-handelsvirksomheder kæmper med mangel på chauffører, høje omkostninger og en usikker omverden. Forbrugerne stiller både krav om hurtig samt smidig hjemmelevering og miljøansvarlighed – hvilket er lidt af et paradoks. Løsningen af paradokset kræver ifølge ekspert satsning på innovative transportløsninger i kombination med digital planlægning.
”E-handelsvirksomheder bør afprøve nye, alternative køretøjer, herunder el-køretøjer, droner og automatiske leveringsrobotter for at reducere udledningen og øge effektiviteten”, fortæller Andrew Tavener. Foto: Descartes.
E-handelen fortsætter med at stige, forbrugeradfærden ændrer sig, og forbrugerne stiller store krav til hurtig og bæredygtig levering. Men hvad skal e-handlende gøre for at opfylde forbrugernes krav og fremtidssikre bæredygtig hjemmelevering? Markedsansvarlig hos Descartes, Andrew Tavener, giver sit billede af fremtidens leverancer.
Nye teknologier og innovationer
Den stigende e-handel giver udfordringer inden for logistik, økonomi og miljø. ”E-handelsvirksomheder bør afprøve nye, alternative køretøjer, herunder el-køretøjer, droner og automatiske leveringsrobotter for at reducere udledningen og øge effektiviteten. Disse innovationer giver flere muligheder, men også udfordringer som stigende elpriser. Det gælder for e-handelen, at man skal turde teste nye teknologier og innovationer samt sikre effektiv planlægning og ruteplanlægning, der er tilpasset forbrugernes efterspørgsel”, fortæller Andrew Tavener.
Gennemfør tiltag omgående
Han fremhæver, at virksomheder ikke har råd til at vente på, at fremtiden bliver defineret, men at de må gennemføre tiltag omgående. De skal finde løsninger for at maksimere brugen af den eksisterende flåde af køretøjer som for eksempel automatisk brug af elbiler i "Clean Air Zones" eller inkludere cykler i ruteplanlægningen ved kortere leverancer.
”Data kan desuden give god indsigt i fremtidens leverancer. Kunstig intelligens og maskinlæring kan give e-handlende en mere træfsikker ruteplanlægning, mere præcis ankomsttid og mulighed for automatiserede forbedringsforslag”, fortæller han.
Giv forbrugerne valgmuligheder
Han peger på, at hvis e-handelsvirksomheder opnår succes med at opfylde forbrugernes forventninger til hjemmelevering, kan det reducere antallet af unødvendige returneringer – og det er forbundet med store besparelser for virksomheden.
Læs også: Dansk e-handel ramt af salgsdyk og høje omkostninger
Det er selvsagt ikke let at opfylde forbrugernes forventninger, men tilbud til forbrugerne om et udvalg af datoer og tidspunkter er et stort skridt i retning af at løfte kundetilfredshed og sikre vellykkede leverancer. Tilbud om et udvalg af datoer og tidspunkter for levering kan i kombination med en optimeret leveringstid samt mulighed for ombooking også reducere unødvendige kørsler og derved spare både omkostninger og klimaaftryk.
”Det er svært at forudsige, hvordan fremtidens leverancer kommer til at se ud. Men det er sandsynligt, at forbrugernes efterspørgsel vil stige, og det kræver en fremtidssikret løsning at imødekomme kravene. Det er vigtgit, at e-handlende ikke lader uvisheden for fremtiden hindre dem i at træffe relevante foranstaltninger allerede i dag”, fortæller Andrew Tavener.
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.