Mennesker betyder alt for Carlsbergs vedligeholdelsesstrategi
At få mennesker til at arbejde i forandringsprocesser har været den store udfordring for vedligeholdelseschef i Carlsberg Allan Pedersen, der gør foreløbig status på 15 års indsats.
Da Carlsberg Danmark i 2012 blev kåret som Europas bedste til systematisk forebyggende vedligehold var det på baggrund af en 15-årig lang indsats med at optimere vedligeholdelsesprocesserne på tapperiet i Fredericia. Vedligeholdelseschef Allan Pedersen har været med hele vejen og han fortæller, at den største udfordring har været at få mennesker til at arbejde i forandringsprocesser.
Den effektivisering, som Carlsbergs vedligehold har været igennem, har haft store omkostninger for operatører og teknikeres arbejdsområder, der er radikalt ændret. Operatørerne er blevet opgraderet og har delvist overtaget teknikernes afhjælpende vedligeholdsarbejde, og teknikerne beskæftiger sig nu i langt højere grad med strategisk planlægning og årsagsanalyser.
Læs også: Dansk erhvervsliv overser potentiale på 100 milliarder
Lige nu kæmper Allan Pedersen især med at øge kompetencerne blandt operatørerne. Bare det at finde tiden til kompetenceudvikling er en svær øvelse, da tempoet i dag er meget hurtigere end for bare fem år siden.
I dag skal en operatør hos os både kunne overskue komplicerede processer, være analytisk og årsagsfokuseret, samt kende til teknikken. Det er sgu meget at forlange af en medarbejder, der har haft en helt anden funktion i mange år, siger Allan Pedersen. Han fortæller, at indsatsen for at øge kompetencerne gik godt i en lang periode, men at det i øjeblikket er nede i en bølgedal. Den primære årsag er, at det er vanskeligt at opkvalificere medarbejderstaben hurtigt nok samt at finde nye kvalificerede operatører og teknikere.
Vi vil helst opkvalificere vores nuværende ansatte, men vi har set, at kravene bliver så voldsomme, at nogen må stå af, siger vedligeholdelseschefen.
<p>I dag skal en operatør hos os både kunne overskue komplicerede processer, være analytisk og årsagsfokuseret, samt kende til teknikken. Det er sgu meget at forlange af en medarbejder, der har haft en helt anden funktion i mange år</p>
Allan Pedersen, vedligeholdelseschef i Carlsberg
Vedligeholdelsesomkostninger halveret
Meget er forandret, siden forandringernes vinde begyndte at blæse igennem tappehallerne. Teknikerstaben er reduceret, og operatørerne står nu på egne ben, hvis en maskine bryder sammen klokken to om natten. Carlsberg forventer, at operatørerne selv kan løse 80 procent af de akut opståede problemer, og de skal også selv rundt med smørekanden på anlæggene.
Resultatet af den mangeårige indsats er da også til at få øje på, når det gælder omkostningerne til vedligehold. De er ifølge Allan Pedersen reduceret til under halvdelen af, hvad de var for 15 år siden. Til gengæld har indsatsen ikke haft målbar effekt på det såkaldte Overall Equipment Effectiveness (OEE), som blikket nu rettes mere mod at øge, blandt ved at videreudvikle leankulturen.
Perspektiverne for den fortsatte procesoptimering af vedligehold i de kommende år bliver at klæde teknikerne endnu bedre på til at udfylde rollen som strategisk tænkende projektledere. I det hele taget skal der fortsættes i den retning, som de første 15 års arbejde har anvist.
Markant mindre kalenderstyring
De radikale forandringer som Carlsbergs vedligehold har været igennem træder især frem, når der ses på de kalenderstyrede vedligehold, der er nedbragt fra 7.000 til 3.000 per år. Dermed er Carlsberg i stor udstrækning gået fra faste reparationsrutiner, hvor maskindele blev udskiftet, selv om de var velfungerende, til en strategisk tilgang til de enkelte vedligeholdelsesaktiviteter. Hele øvelsen har handlet om at minimere omkostningerne til vedligehold uden at kompromittere maskinparkens pålidelighed. Det er blandt andet sket ved, at operatørerne i dag bruger deres sanser til at bestemme, hvornår en del skal udskiftes.