Kundecase: Optimering af intern logistik hos Lindab

En dybdegående kundecase om Lindabs oplevelse med at investere i mobil automatisering, samt samarbejdet med SCANLOX.

Foto: SCANLOX

Lindab, en førende producent af ventilationskomponenter, har gennem årene investeret i automatisering for at øge effektiviteten og optimere driften. De seneste år har virksomheden haft et særligt fokus på digitalisering og intelligente logistikløsninger for at skabe mere effektive produktionsprocesser.

En af de største udfordringer har været den ineffektive interne transport af materialer. Dygtige produktionsmedarbejdere brugte alt for meget tid på at køre rundt med manuelle stablertrucks i stedet for at fokusere på deres kerneopgaver.

”Jeg lavede en uformel undersøgelse, hvor jeg kortlagde den tid, der blev brugt på manuel transport. Det viste sig, at der i et specifikt produktområde blev brugt næsten en hel uges arbejde alene på at flytte materialer. Det var en kæmpe ineffektivitet”, fortæller Niels Kammer, Production Engineer hos Lindab.

Foto: SCANLOX

Udfordringen at frigøre produktionskapacitet

Før automatiseringen var det produktionsmedarbejderne selv, der stod for transport af komponenter fra produktion til lager. Det betød, at de ofte blev optaget af logistikopgaver i stedet for at fokusere på de opgaver, der skaber reel værdi, både for dem selv og for virksomheden.

”Når en operatør står på en stablertruck, så producerer de ikke. Og vi ville gerne have, at vores medarbejdere brugte deres tid på det, de er bedst til, nemlig at fremstille kvalitetsprodukter”, siger Niels Kammer.

Hvorfor SCANLOX og AGILOX

Efter at have undersøgt forskellige løsninger valgte Lindab SCANLOX og AGILOX AMR på grund af systemets fleksibilitet, evnen til at bevæge sig i alle retninger og den intelligente håndtering af forhindringer.

”I modsætning til traditionelle AGV’er, der kræver manuel indgriben for at fortsætte efter en forhindring, kan AGILOX selv vurdere sine omgivelser og fortsætte automatisk. Det var en afgørende faktor for os”, forklare Niels Kammer.

En anden stor fordel var AMR’ens evne til at tilpasse sig forandringer i produktionsmiljøet uden behov for omfattende genprogrammering. Inden den endelige beslutning rådførte Lindab sig med kollegaer på en fabrik i Warszawa, hvor AGILOX allerede var implementeret.

”De delte deres erfaringer med os og sendte endda videodokumentation af løsningen i drift. Det gav os den tryghed, vi havde brug for, før vi traf den endelige beslutning”, tilføjer Niels Kammer.

Implementering og udfordringer undervejs

Implementeringen af AGILOX AMR gik hurtigt, og SCANLOX var til stede på stedet for at sikre den en bedst mulig overgang.

”Vi stødte på nogle tekniske udfordringer undervejs, men SCANLOX var klar til at hjælpe. Deres reaktionstid og support var rigtig god”, siger Niels Kammer. ”Michael (red. SCANLOX Service & Support) var der, hver gang vi havde brug for det, så vi stod ikke alene med problemerne”.

En af de største tekniske udfordringer var at få AMR’en til at håndtere de varierende palletyper, I modsætning til de standardiserede europaller bruger Lindab engangspaller, der kan variere i størrelse og kvalitet. Det krævede nogle justeringer for at sikre stabile løft og transport.

”Vi måtte tilføje styreskinner for at kompensere for højdeforskelle. Det var ikke en uoverkommelig udfordring, men noget vi måtte tage højde for”, forklarer Niels Kammer. ”Hvis den næste model af AGILOX kan sænke gaflerne et par millimeter mere, vil det gøre en stor forskel for os”.

For at sikre en gnidningsfri drift arbejdede Lindab også med at gøre Shrek, AMR’en (red. Alle AGILOX AMR’er får et navn, inden de forlader produktionen i Østrig) til en integreret del af arbejdsrutinerne. Medarbejderne blev opfordret til at se den som en kollega og sikre, at paller blev placeret korrekt ved stationerne for at undgå problemer senere hen.

”Jo nemmere vi gør det for AMR’en, jo færre problemer får vi. Medarbejderne lærte hurtigt, at hvis pallerne blev sat korrekt, så flød arbejdet meget bedre”, bemærker Niels Kammer.

De fandt også selv ud af, når der kun skulle placeres én palle på en station, var det en fordel at stille den yderst - det gjorde afhentningen hurtigere og mere effektiv.

Foto: SCANLOX

Foto: SCANLOX

Medarbejderkultur og implementering af automatisering

En afgørende faktor for succesen med AGILOX AMR var medarbejdernes åbenhed over for forandringen. Hvor automatiseringsprojekter ofte møder modstand, oplevede Lindab ingen nævneværdig skepsis.

”Den største udfordring i starten var ikke modstand, det var nysgerrighed. Da AGILOX begyndte at køre, stoppede produktionen nærmest, fordi alle ville se den i aktion”, fortæller Niels Kammer med et smil. ”Men efter få dage blev den bare en naturlig del af arbejdsdagen, og folk vænnede sig hurtigt til den”.

Medarbejderne har nu vænnet sig så meget til løsningen, at de straks reagerer, hvis den holder stiller.

”Hvis AMR’en af en eller anden grund stopper, kommer medarbejderne straks til os. Den er blevet en uundværlig del af deres daglige arbejde”, siger Niels Kammer.

Resultater bekræfter en mere strømlinet og effektiv drift

AGILOX AMR har optimeret den interne logistik hos Lindab. Hvor medarbejderne tidligere brugte tid på manuel transport, kan de nu blot placere paller ved rette stationer og bestille transport med et enkelt tryk.

Målbare resultater for 2024 inkluderer:

  • 1.613 km kørt
  • 10.189 paller transporteret
  • 295 tons flyttet

Fremtidige muligheder

Lindab ser et stort potentiale i at udvide automatiseringen yderligere.

”Vi har kun skrabet i overfladen, hvad der er muligt. Der er stadig flere områder i vores produktion, hvor vi kan udnytte automation bedre”, siger Niels Kammer.

Råd til andre virksomheder

Når Niels Kammer bliver spurgt om råd til virksomheder, der overvejer automatisering, er svaret klart.

”Køb en AGILOX. Den virker. Og der er mange måder at konfigurere den på, hvad enten det er manuel transportbestilling eller fuldautomatiske løsninger. Fleksibilitet er en kæmpe styrke”.

Med SCANLOX’s ekspertise og AGILOX’s avancerede teknologi har Lindab opnået en mere strømlinet intern logistik, frigivet produktionskapacitet og skabt en mere effektiv drift.

Foto: SCANLOX

Lad os høre fra dig!

📞 Telefon: 22 60 43 45
📧 Email: contact@scanlox.com
🌐 Besøg os på www.scanlox.com  
📢 Følg os på LinkedIn
🔔 Læs med på SCM.dk

Mere fra...

25.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Kundecase: Optimering af intern logistik hos Lindab

17.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

17.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AGILOX lancerer sakse-fri teknologi med øget fleksibilitet til automatiseret materialehåndtering

13.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AGILOX OFL live på LogiMat

05.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vores nye hjemmeside er live

25.02.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Ny hjemmeside er på vej, sammen med to nye produkter