Medbringertruck giver ny fleksibilitet hos FC Beton
FC Beton investerede i en Manitou TMT25S som supplement til sine kranbiler. Det har givet betonvirksomheden en helt ny fleksibilitet. Købet af den første medbringertrucken i 2019 blev fulgt op af en identisk truck i november 2020.
En langarmet kran monteret bag førerhuset på en lastbil ses ofte, når der skal fragtes og leveres byggematerialer til byggepladser. Men der findes også et alternativ, der har en anden fleksibilitet, og som endda er billigere i anskaffelse - løsningen hedder en medbringertruck.
Hos Scantruck A/S sælger man Manitou medbringertrucks, og i november 2019 solgte man den første model til FC Beton A/S. Et år efter solgte man endnu en til betonvirksomheden, der var blevet glade for mulighederne ved det nye koncept.
”En standardløsning for os har i mange år været en forvogn med kran monteret tilkoblet en kærre eller anhænger med tiplad. Det giver os mulighed for at tage et returlæs råvarer i form af sten, grus og sand med hjem, alt efter hvor man nu er i verden. Men nu er vi ved at begive os over i et nyt koncept, hvor vi har en trækker, en sættevogn og en truck”, siger Jens Mølgaard, direktør i FC Beton, i en pressemeddelelse.
En række særlige krav
I kraft af FC Betons arbejde, hvor store mængder fliser, belægningssten, betonblokke, sækkevarer og meget andet hvert år bliver leveret til kunder over hele Danmark, er det ikke enhver truck, der passer ind i virksomheden.
Det har især været et ønske, at Manitous truck kunne læsses af fra én side.
”Vi havde to vigtige krav i forhold til egenskaberne. Trucken skulle være stærk og have lange gafler, så vi kan nå ordentligt uden at ødelægge det hele. Hvis man bare løfter en palle med 1,5 tons fliser i den ene side, så splitter man det hele ad, når man trækker den hen over gulvet i en trailer”, pointerer Jens Mølgaard.
Læs også: Covid-19 vækst leder til Silicon Valley-investering i automatiserede gaffeltrucks
Men efter en god snak med Freddy Lange Nielsen, Scantrucks distriktschef i Nord- og Østjylland for Manitou, tog det ikke lang tid at finde den rette størrelse.
”Vi hørte en masse godt om Manitous truck, og så var de ganske enkelt de mest fornuftige i forhold til det, vi skulle bruge. Vi har fået en god behandling hos Scantruck og et godt tilbud, og så har vi sådan set været rigtig godt tilfreds. Nu ved jeg godt, at man ikke kan sidde og have truck, hvor den ældste er to år gammel, og så kan man sige "det kører bare, det går aldrig i stykker". Men indtilvidere har det fungeret godt. Det har været forholdsvist nemt at beslutte, vi skulle have en truck mere magen til den første”, afslutter Jens Mølgaard.
- KCP