Medbringertruck giver ny fleksibilitet hos FC Beton

FC Beton investerede i en Manitou TMT25S som supplement til sine kranbiler. Det har givet betonvirksomheden en helt ny fleksibilitet. Købet af den første medbringertrucken i 2019 blev fulgt op af en identisk truck i november 2020.

Med sidste efterårs investering hos Scantruck A/S i en Manitou TMT25S fordoblede FC Beton sit antal af medbringertruck. Her er chauffør Claus Sørensen ved at læsse af med firmaets første Manitou truck. Foto: Manitou..

17.02.2021

SCM.dk

En langarmet kran monteret bag førerhuset på en lastbil ses ofte, når der skal fragtes og leveres byggematerialer til byggepladser. Men der findes også et alternativ, der har en anden fleksibilitet, og som endda er billigere i anskaffelse - løsningen hedder en medbringertruck.

Læs også: Thailandsk havn tester autonome containertrucks

Hos Scantruck A/S sælger man Manitou medbringertrucks, og i november 2019 solgte man den første model til FC Beton A/S. Et år efter solgte man endnu en til betonvirksomheden, der var blevet glade for mulighederne ved det nye koncept.

”En standardløsning for os har i mange år været en forvogn med kran monteret tilkoblet en kærre eller anhænger med tiplad. Det giver os mulighed for at tage et returlæs råvarer i form af sten, grus og sand med hjem, alt efter hvor man nu er i verden. Men nu er vi ved at begive os over i et nyt koncept, hvor vi har en trækker, en sættevogn og en truck”, siger Jens Mølgaard, direktør i FC Beton, i en pressemeddelelse.

En række særlige krav

I kraft af FC Betons arbejde, hvor store mængder fliser, belægningssten, betonblokke, sækkevarer og meget andet hvert år bliver leveret til kunder over hele Danmark, er det ikke enhver truck, der passer ind i virksomheden.

Det har især været et ønske, at Manitous truck kunne læsses af fra én side. 

”Vi havde to vigtige krav i forhold til egenskaberne. Trucken skulle være stærk og have lange gafler, så vi kan nå ordentligt uden at ødelægge det hele. Hvis man bare løfter en palle med 1,5 tons fliser i den ene side, så splitter man det hele ad, når man trækker den hen over gulvet i en trailer”, pointerer Jens Mølgaard. 

Læs også: Covid-19 vækst leder til Silicon Valley-investering i automatiserede gaffeltrucks

Men efter en god snak med Freddy Lange Nielsen, Scantrucks distriktschef i Nord- og Østjylland for Manitou, tog det ikke lang tid at finde den rette størrelse.

”Vi hørte en masse godt om Manitous truck, og så var de ganske enkelt de mest fornuftige i forhold til det, vi skulle bruge. Vi har fået en god behandling hos Scantruck og et godt tilbud, og så har vi sådan set været rigtig godt tilfreds. Nu ved jeg godt, at man ikke kan sidde og have truck, hvor den ældste er to år gammel, og så kan man sige "det kører bare, det går aldrig i stykker". Men indtilvidere har det fungeret godt. Det har været forholdsvist nemt at beslutte, vi skulle have en truck mere magen til den første”, afslutter Jens Mølgaard. 

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

12.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Fra den første industrielle revolution til Industri 4.0

07.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedring af effektivitet samtidig med at vi beskytter vores planet

05.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan automatisering forvandler medarbejderroller

01.11.2024SCM.dk

Virksomheder farer vild i komplekse love kort inden tidsfrist

31.10.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Har du svært ved at skelne mellem AMR og AGV? Her er hvad du behøver at vide

22.10.2024SCM.dk

Ny effektiv rensning af spildevand giver bedre klimaaftryk og bundlinje

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online