Med nyt højteknologisk lager er Rewe klar til at levere fødevarer direkte til tyske hjem
Rewe har bygget et nyt højteknologisk lager i Köln, der er designet til at kunne håndtere friske fødevarer. Fødevarekæden er dermed klar til at tage kampen op med konkurrenter som Amazon og Ocado på markedet for levering af fødevarer i Tyskland.
Den tyske fødevarekæde Rewe Group har store planer. I en industripark uden for Köln har selskabet opført et nyt lager, som man selv beskriver som den mest teknologisk sofistikerede facilitet til online-shopping i hele Europa. Herfra vil de tage kampen op med Amazon om levering af fødevarer til tyskerne.
Det skriver Supplychainbrain.
Læs også: Forlydender om muligt samarbejde mellem DHL og AmazonFresh
Selve lagerbygningen er på størrelse med 2½ fodboldbaner, og kan opbevare op til 20.000 varer, som kan være alt fra drikkevare til bleer. Det specielle ved Rewes lager er, at bestillingerne bliver indsamlet ved hjælp af en labyrint af vogne, elevatorer og transportører, der alle styres ved hjælp af virksomhedens algoritmer, inden de bliver fyldt på lastbiler og bragt ud i et område på over 1000 kvadratkilometer fra den hollandske grænse til Düsseldorf.
Rewes store fokus på teknologiske løsninger står i kontrast til Amazons lagerbygninger, der i høj grad stadig bliver drevet af mennesker.
Faktisk tilbyder Amazon lige nu også kun deres fødevare-service i de tre tyske byer Berlin, Hamburg og München, hvilket bl.a. skyldes de hurtigt voksende tyske discountkæder Aldi og Lidl, der anvender et lille sortiment og logistik til at maksimere effektiviteten og tilbudspriserne. Deres position på markedet har presset prisen på varerne i de almindelige supermarkeder, hvilket har været med til at holde Amazon på afstand.
Minimalt behov for mennesker
Den engelske virksomhed Ocado har udviklet et robotnet, der er blevet kaldt et gennembrud inden for lagerteknologi. Alligevel siger Rewe dog selv, at deres lager i Köln er endnu mere high-tech. Der er således ikke behov for mennesker til at håndtere friske fødevarer og pålæg. Rewes faciliteter til at gøre fødevarerne klar til levering har kostet 90 mio. euro, fortæller Andreas Palmen, der fører tilsyn med området.
Pakkede varer bliver automatisk sendt fra høje opbevaringsreoler ved hjælp af rullebånd designet af østrigske Knapp AG. Disse sender varerne igennem scannere, der fjerne de varer, der er for tæt på sidste anvendelsesdato, og til sidst til menneskelige plukkere, der fylder poser og bokse op, så de er klar til at blive lastet.
I traditionelle lagerhuse går disse udvælgere selv hele vejen til hylderne for at hente varerene, hvilket betyder, at de går mange kilometer frem og tilbage.
Lageret er designet til at kunne håndterer bestillinger for 120 mio. euro årligt, fortalte Rewes CEO, Lionel Souque, til lagerhusets åbning.
"Vi kan ikke sige, hvornår vi kommer til at tjene penge på det. Det er en investering i fremtiden”, sagde han ifølge Supplychainbrain.
Hård lovgivning for behandling af friske fødevarer
En af grundene til, at Rewe har valgt at satse så massivt på teknologi, skyldes, at Tyskland har en streng lovgivning i forhold til, hvordan man må behandle friske fødevarer. Loven siger således, at kød ikke må opbevares ved en temperatur på mere end to grader, for æbler og appelsiner er grænsen mere end syv grader, mens den for avocadoer er på minimum 14 grader.
”På vores lager skal vi bruge seks forskellige kølingsområder, mens en virksomhed som Ocado kan klare sig med tre i England. Kompleksiteten i vores forsyningskæde er derfor brutal. Brutal, men også fascinerende”, sagde leder af projektet Wolf-Axel Schulze til Supplychainbrain.
Netop den kompleksitet gør, at onlinesalg af fødevarer endnu ikke rigtig er slået igennem i Tyskland. Det vil Rewe dog nu gøre noget ved, og de øjner muligheden for at slå konkurrenter som Amazon og Ocado Group på deres hjemmebane.
Læs også: Amazon konkurrerer med Carrefour om fødevarer i Paris
Og der er da også potentiale for vækst i markedet. Tyskland har således flere supermarkeder pr. indbyggere, end de fleste andre europæiske lande, og som hjemland for Aldi og Lidl er tyskerne sparsomme, når det gælder mad.
Det har den konsekvens, at online stadig er en niche, der i følge data fra Kantar Worldpanel repræsenterer omkring 1,7 procent af hurtigtbehandlede forbrugsvarer (FMCG) målt på værdi, sammenlignet med 7,6 procent i Storbritannien, der er førende i verden.
“Med supermarkeder på hvert hjørne, og folk der stadig er meget sensitive over for priser, så er det meget sværere at lave både online og offline forretning her”, sagde Franziska Schmidt, der er analytiker hos PlanetRetail RNG i Frankfurt. Alligevel vil tyskerne købe fødevarer for 205 mia. euro i år.
“Hvis bare ti procent af det på et tidspunkt bliver bestilt online, så kan du se landet som en sovende gigant”.
- JMA