Mange udfordringer for den gode logistikleverandør

Stabilitet, tempo og transparens er klassiske krav for logistikudbyderne, men nethandlen og konkurrencen giver udfordringer på flere planer, ikke mindst klimadagsordenen, lød det fra Stark og Freja på session under forrige uges SupplyTech Summit.

Det var et lille, men fokuseret panel, der debatterede kravene til at excellere som logistikudbyder på årets SupplyTech Summit d. 28. maj. To navne fra det oprindelige program var i forvejen ude (det ene erstattet af Kenneth Sandgaard), og Peter Johannsen fra Vestas meldte afbud på dagen. Foto: Anders Kampmann.

07.06.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Hvis man som logistikleverandør vil være blandt de bedste i branchen, er der mange aspekter af ens forretning, man er nødt til at tage højde for. Ikke ligefrem en nyhed i sig selv, men et oplagt debatemne, da SupplyTech Summit 2019 blev afviklet d. 28. maj.

Læs også: En transformation i den tunge ende

Til en session med det program havde arrangørerne inviteret supply chain-direktør i byggekæden Stark, Peter Foss, og Kenneth Sandgaard, der er chef for digitalisering og innovation i Freja Transport, til at give deres input i forhold til, hvordan opgaverne kan løftes.

Ifølge Peter Foss har Stark over 400 folk, der arbejder med logistik alene i Danmark, hvor man har mere end 140 lastbiler på gaderne under eget navn, ligesom man køber en del løsninger hos tredjepartsleverandører som bl.a. Freja.

Over de seneste år har selskabet trimmet sin egen leveringsstruktur, så man nu kun bringer varer ud fra 22 af sine varehuse, i modsætning til tidligere, hvor alle 66 var i spil. Det afgørende for byggefirmaet er ikke at have tomme pladser på hylderne i butikkerne, som man ikke skuffer kunderne, herunder i særdeleshed den store andel professionelle håndværkere.

”Tilgængelighed af varer er helt essentielt for os. Hvis vi mangler et produkt i sortimentet, så vil halvdelen af vores kunder gå et andet sted hen for at købe det. Derfor sigter vi også efter at have så stor en produktportefølje målt på SKU’er som muligt, samtidig med, at vi vil kunne levere så hurtigt som muligt”, forklarede han og tilføjede, at man har et mål om, at 92 procent af leverancerne skal være on time, in full.

https://www.linkedin.com/embed/feed/update/urn:li:share:6541314752537341952

Flere returneringer øger klimaaftryk
Hos Freja har man ifølge Kenneth Sandgaard mærket en af tidens store trends, klimaforandringerne, få mere bevågenhed blandt kunderne og i markedet generelt, hvilket man naturligvis forholder sig til, med de udfordringer, det indebærer.

”Vi får mange spørgsmål om vores håndtering af klimaspørgsmålet fra vores kunders side, og i det hele taget når det gælder det at drive sin forretning ansvarligt. Vores arbejde tager udgangspunkt i FN’s Verdensmål, som vi arbejder med flere af, herunder kerneforretningen transport”, sagde han og fortsatte:

”Vi har eksempelvis investeret i den hel del biler, der kører på LNG (flydende naturgas, red.). Det er en dyr teknologi, men det er jo køberne, der sætter dagsordenen. Og det er et udfordrende område, for diesel er altså stadig den billigste løsning. Derudover er det stigende antal returneringer fra nethandlen med til at øge klimaaftrykket yderligere, fordi folk bestiller for meget med vilje for at prøve sig frem, inden de så sender resten tilbage”, fortalte Kenneth Sandgaard.

Klimahensynet er også en del af mindsettet i Stark, men dog ”ikke en afgørende del af beslutningerne”, som Peter Foss formulerede det. I stedet fokuserer man mere på at skabe et transparent setup – ”en vigtig trend”, ifølge supply chain-direktøren – og derudover arbejder man meget med automation som et redskab til effektivisering.

Automation på vej som en del af svaret
Autonom transport er også på ønskelisten hos Freja, forklarede Kenneth Sandgaard, men indtil videre oplever man dog at reguleringerne på området er en barriere. Automatiserede leveringer kunne ellers være et svar på en af de andre tendenser, som presser logistikindustrien i disse år.

Læs også: Skal forsyningskæden for alvor rykke, skal det ske sammen

”Fra specielt forbrugernes side, men også professionelle partnere, bliver vi udfordret i forhold til en voksende efterspørgsel på fleksibilitet i leveringerne, som skal ske inden for mere og mere snævre tidsrammer – vi taler vinduer ned til en halv time – samtidig med, at priserne også bliver trykket i bund. Så det er noget, der stiller store krav, og et område, hvor fx kunstig intelligens kan være en del af løsningen, når udviklingen ellers tillader det”, sagde Kenneth Sandgaard.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler.

Dato

19.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Global AGV
Messe
Kom til Automationsdag hos BILA A/S

Inspiration, networking og hands-on demoer - Kom med d. 19. november 🚀

Dato

19.11.2025

Tid

09:00

Sted

BILA A/S, Industrivej 8, 7900 Nykøbing Mors

Consafe Logistics
Webinar
Smarter Warehouse Automation - Lessons from a global Retailer

In this webinar, you’ll discover how a leading global retailer joined forces with AutoStore and Consafe Logistics to overcome these challenges. We’ll explore how the combination of automation and smart orchestration enhanced efficiency, quality, and scalability—laying the groundwork for sustainable future growth.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Live online webinar

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø