Mange udfordringer for den gode logistikleverandør

Stabilitet, tempo og transparens er klassiske krav for logistikudbyderne, men nethandlen og konkurrencen giver udfordringer på flere planer, ikke mindst klimadagsordenen, lød det fra Stark og Freja på session under forrige uges SupplyTech Summit.

Det var et lille, men fokuseret panel, der debatterede kravene til at excellere som logistikudbyder på årets SupplyTech Summit d. 28. maj. To navne fra det oprindelige program var i forvejen ude (det ene erstattet af Kenneth Sandgaard), og Peter Johannsen fra Vestas meldte afbud på dagen. Foto: Anders Kampmann.

07.06.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Hvis man som logistikleverandør vil være blandt de bedste i branchen, er der mange aspekter af ens forretning, man er nødt til at tage højde for. Ikke ligefrem en nyhed i sig selv, men et oplagt debatemne, da SupplyTech Summit 2019 blev afviklet d. 28. maj.

Læs også: En transformation i den tunge ende

Til en session med det program havde arrangørerne inviteret supply chain-direktør i byggekæden Stark, Peter Foss, og Kenneth Sandgaard, der er chef for digitalisering og innovation i Freja Transport, til at give deres input i forhold til, hvordan opgaverne kan løftes.

Ifølge Peter Foss har Stark over 400 folk, der arbejder med logistik alene i Danmark, hvor man har mere end 140 lastbiler på gaderne under eget navn, ligesom man køber en del løsninger hos tredjepartsleverandører som bl.a. Freja.

Over de seneste år har selskabet trimmet sin egen leveringsstruktur, så man nu kun bringer varer ud fra 22 af sine varehuse, i modsætning til tidligere, hvor alle 66 var i spil. Det afgørende for byggefirmaet er ikke at have tomme pladser på hylderne i butikkerne, som man ikke skuffer kunderne, herunder i særdeleshed den store andel professionelle håndværkere.

”Tilgængelighed af varer er helt essentielt for os. Hvis vi mangler et produkt i sortimentet, så vil halvdelen af vores kunder gå et andet sted hen for at købe det. Derfor sigter vi også efter at have så stor en produktportefølje målt på SKU’er som muligt, samtidig med, at vi vil kunne levere så hurtigt som muligt”, forklarede han og tilføjede, at man har et mål om, at 92 procent af leverancerne skal være on time, in full.

https://www.linkedin.com/embed/feed/update/urn:li:share:6541314752537341952

Flere returneringer øger klimaaftryk
Hos Freja har man ifølge Kenneth Sandgaard mærket en af tidens store trends, klimaforandringerne, få mere bevågenhed blandt kunderne og i markedet generelt, hvilket man naturligvis forholder sig til, med de udfordringer, det indebærer.

”Vi får mange spørgsmål om vores håndtering af klimaspørgsmålet fra vores kunders side, og i det hele taget når det gælder det at drive sin forretning ansvarligt. Vores arbejde tager udgangspunkt i FN’s Verdensmål, som vi arbejder med flere af, herunder kerneforretningen transport”, sagde han og fortsatte:

”Vi har eksempelvis investeret i den hel del biler, der kører på LNG (flydende naturgas, red.). Det er en dyr teknologi, men det er jo køberne, der sætter dagsordenen. Og det er et udfordrende område, for diesel er altså stadig den billigste løsning. Derudover er det stigende antal returneringer fra nethandlen med til at øge klimaaftrykket yderligere, fordi folk bestiller for meget med vilje for at prøve sig frem, inden de så sender resten tilbage”, fortalte Kenneth Sandgaard.

Klimahensynet er også en del af mindsettet i Stark, men dog ”ikke en afgørende del af beslutningerne”, som Peter Foss formulerede det. I stedet fokuserer man mere på at skabe et transparent setup – ”en vigtig trend”, ifølge supply chain-direktøren – og derudover arbejder man meget med automation som et redskab til effektivisering.

Automation på vej som en del af svaret
Autonom transport er også på ønskelisten hos Freja, forklarede Kenneth Sandgaard, men indtil videre oplever man dog at reguleringerne på området er en barriere. Automatiserede leveringer kunne ellers være et svar på en af de andre tendenser, som presser logistikindustrien i disse år.

Læs også: Skal forsyningskæden for alvor rykke, skal det ske sammen

”Fra specielt forbrugernes side, men også professionelle partnere, bliver vi udfordret i forhold til en voksende efterspørgsel på fleksibilitet i leveringerne, som skal ske inden for mere og mere snævre tidsrammer – vi taler vinduer ned til en halv time – samtidig med, at priserne også bliver trykket i bund. Så det er noget, der stiller store krav, og et område, hvor fx kunstig intelligens kan være en del af løsningen, når udviklingen ellers tillader det”, sagde Kenneth Sandgaard.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup