Mange udfordringer for den gode logistikleverandør

Stabilitet, tempo og transparens er klassiske krav for logistikudbyderne, men nethandlen og konkurrencen giver udfordringer på flere planer, ikke mindst klimadagsordenen, lød det fra Stark og Freja på session under forrige uges SupplyTech Summit.

Det var et lille, men fokuseret panel, der debatterede kravene til at excellere som logistikudbyder på årets SupplyTech Summit d. 28. maj. To navne fra det oprindelige program var i forvejen ude (det ene erstattet af Kenneth Sandgaard), og Peter Johannsen fra Vestas meldte afbud på dagen. Foto: Anders Kampmann.

07.06.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Hvis man som logistikleverandør vil være blandt de bedste i branchen, er der mange aspekter af ens forretning, man er nødt til at tage højde for. Ikke ligefrem en nyhed i sig selv, men et oplagt debatemne, da SupplyTech Summit 2019 blev afviklet d. 28. maj.

Læs også: En transformation i den tunge ende

Til en session med det program havde arrangørerne inviteret supply chain-direktør i byggekæden Stark, Peter Foss, og Kenneth Sandgaard, der er chef for digitalisering og innovation i Freja Transport, til at give deres input i forhold til, hvordan opgaverne kan løftes.

Ifølge Peter Foss har Stark over 400 folk, der arbejder med logistik alene i Danmark, hvor man har mere end 140 lastbiler på gaderne under eget navn, ligesom man køber en del løsninger hos tredjepartsleverandører som bl.a. Freja.

Over de seneste år har selskabet trimmet sin egen leveringsstruktur, så man nu kun bringer varer ud fra 22 af sine varehuse, i modsætning til tidligere, hvor alle 66 var i spil. Det afgørende for byggefirmaet er ikke at have tomme pladser på hylderne i butikkerne, som man ikke skuffer kunderne, herunder i særdeleshed den store andel professionelle håndværkere.

”Tilgængelighed af varer er helt essentielt for os. Hvis vi mangler et produkt i sortimentet, så vil halvdelen af vores kunder gå et andet sted hen for at købe det. Derfor sigter vi også efter at have så stor en produktportefølje målt på SKU’er som muligt, samtidig med, at vi vil kunne levere så hurtigt som muligt”, forklarede han og tilføjede, at man har et mål om, at 92 procent af leverancerne skal være on time, in full.

https://www.linkedin.com/embed/feed/update/urn:li:share:6541314752537341952

Flere returneringer øger klimaaftryk
Hos Freja har man ifølge Kenneth Sandgaard mærket en af tidens store trends, klimaforandringerne, få mere bevågenhed blandt kunderne og i markedet generelt, hvilket man naturligvis forholder sig til, med de udfordringer, det indebærer.

”Vi får mange spørgsmål om vores håndtering af klimaspørgsmålet fra vores kunders side, og i det hele taget når det gælder det at drive sin forretning ansvarligt. Vores arbejde tager udgangspunkt i FN’s Verdensmål, som vi arbejder med flere af, herunder kerneforretningen transport”, sagde han og fortsatte:

”Vi har eksempelvis investeret i den hel del biler, der kører på LNG (flydende naturgas, red.). Det er en dyr teknologi, men det er jo køberne, der sætter dagsordenen. Og det er et udfordrende område, for diesel er altså stadig den billigste løsning. Derudover er det stigende antal returneringer fra nethandlen med til at øge klimaaftrykket yderligere, fordi folk bestiller for meget med vilje for at prøve sig frem, inden de så sender resten tilbage”, fortalte Kenneth Sandgaard.

Klimahensynet er også en del af mindsettet i Stark, men dog ”ikke en afgørende del af beslutningerne”, som Peter Foss formulerede det. I stedet fokuserer man mere på at skabe et transparent setup – ”en vigtig trend”, ifølge supply chain-direktøren – og derudover arbejder man meget med automation som et redskab til effektivisering.

Automation på vej som en del af svaret
Autonom transport er også på ønskelisten hos Freja, forklarede Kenneth Sandgaard, men indtil videre oplever man dog at reguleringerne på området er en barriere. Automatiserede leveringer kunne ellers være et svar på en af de andre tendenser, som presser logistikindustrien i disse år.

Læs også: Skal forsyningskæden for alvor rykke, skal det ske sammen

”Fra specielt forbrugernes side, men også professionelle partnere, bliver vi udfordret i forhold til en voksende efterspørgsel på fleksibilitet i leveringerne, som skal ske inden for mere og mere snævre tidsrammer – vi taler vinduer ned til en halv time – samtidig med, at priserne også bliver trykket i bund. Så det er noget, der stiller store krav, og et område, hvor fx kunstig intelligens kan være en del af løsningen, når udviklingen ellers tillader det”, sagde Kenneth Sandgaard.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online