Mange udfordringer for den gode logistikleverandør

Stabilitet, tempo og transparens er klassiske krav for logistikudbyderne, men nethandlen og konkurrencen giver udfordringer på flere planer, ikke mindst klimadagsordenen, lød det fra Stark og Freja på session under forrige uges SupplyTech Summit.

Det var et lille, men fokuseret panel, der debatterede kravene til at excellere som logistikudbyder på årets SupplyTech Summit d. 28. maj. To navne fra det oprindelige program var i forvejen ude (det ene erstattet af Kenneth Sandgaard), og Peter Johannsen fra Vestas meldte afbud på dagen. Foto: Anders Kampmann.

07.06.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Hvis man som logistikleverandør vil være blandt de bedste i branchen, er der mange aspekter af ens forretning, man er nødt til at tage højde for. Ikke ligefrem en nyhed i sig selv, men et oplagt debatemne, da SupplyTech Summit 2019 blev afviklet d. 28. maj.

Læs også: En transformation i den tunge ende

Til en session med det program havde arrangørerne inviteret supply chain-direktør i byggekæden Stark, Peter Foss, og Kenneth Sandgaard, der er chef for digitalisering og innovation i Freja Transport, til at give deres input i forhold til, hvordan opgaverne kan løftes.

Ifølge Peter Foss har Stark over 400 folk, der arbejder med logistik alene i Danmark, hvor man har mere end 140 lastbiler på gaderne under eget navn, ligesom man køber en del løsninger hos tredjepartsleverandører som bl.a. Freja.

Over de seneste år har selskabet trimmet sin egen leveringsstruktur, så man nu kun bringer varer ud fra 22 af sine varehuse, i modsætning til tidligere, hvor alle 66 var i spil. Det afgørende for byggefirmaet er ikke at have tomme pladser på hylderne i butikkerne, som man ikke skuffer kunderne, herunder i særdeleshed den store andel professionelle håndværkere.

”Tilgængelighed af varer er helt essentielt for os. Hvis vi mangler et produkt i sortimentet, så vil halvdelen af vores kunder gå et andet sted hen for at købe det. Derfor sigter vi også efter at have så stor en produktportefølje målt på SKU’er som muligt, samtidig med, at vi vil kunne levere så hurtigt som muligt”, forklarede han og tilføjede, at man har et mål om, at 92 procent af leverancerne skal være on time, in full.

https://www.linkedin.com/embed/feed/update/urn:li:share:6541314752537341952

Flere returneringer øger klimaaftryk
Hos Freja har man ifølge Kenneth Sandgaard mærket en af tidens store trends, klimaforandringerne, få mere bevågenhed blandt kunderne og i markedet generelt, hvilket man naturligvis forholder sig til, med de udfordringer, det indebærer.

”Vi får mange spørgsmål om vores håndtering af klimaspørgsmålet fra vores kunders side, og i det hele taget når det gælder det at drive sin forretning ansvarligt. Vores arbejde tager udgangspunkt i FN’s Verdensmål, som vi arbejder med flere af, herunder kerneforretningen transport”, sagde han og fortsatte:

”Vi har eksempelvis investeret i den hel del biler, der kører på LNG (flydende naturgas, red.). Det er en dyr teknologi, men det er jo køberne, der sætter dagsordenen. Og det er et udfordrende område, for diesel er altså stadig den billigste løsning. Derudover er det stigende antal returneringer fra nethandlen med til at øge klimaaftrykket yderligere, fordi folk bestiller for meget med vilje for at prøve sig frem, inden de så sender resten tilbage”, fortalte Kenneth Sandgaard.

Klimahensynet er også en del af mindsettet i Stark, men dog ”ikke en afgørende del af beslutningerne”, som Peter Foss formulerede det. I stedet fokuserer man mere på at skabe et transparent setup – ”en vigtig trend”, ifølge supply chain-direktøren – og derudover arbejder man meget med automation som et redskab til effektivisering.

Automation på vej som en del af svaret
Autonom transport er også på ønskelisten hos Freja, forklarede Kenneth Sandgaard, men indtil videre oplever man dog at reguleringerne på området er en barriere. Automatiserede leveringer kunne ellers være et svar på en af de andre tendenser, som presser logistikindustrien i disse år.

Læs også: Skal forsyningskæden for alvor rykke, skal det ske sammen

”Fra specielt forbrugernes side, men også professionelle partnere, bliver vi udfordret i forhold til en voksende efterspørgsel på fleksibilitet i leveringerne, som skal ske inden for mere og mere snævre tidsrammer – vi taler vinduer ned til en halv time – samtidig med, at priserne også bliver trykket i bund. Så det er noget, der stiller store krav, og et område, hvor fx kunstig intelligens kan være en del af løsningen, når udviklingen ellers tillader det”, sagde Kenneth Sandgaard.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense