Maersk og Alibaba går sammen om shipping
Via Alibabas portal kan den kinesiske e-handelsgigants kunder nu reservere plads på Maersks skibe. Det er resultatet af et nyt samarbejde mellem de to sværvægtere, der illustrerer det voksende samarbejde mellem de to industrier.
Onlinehandel og shipping har i efterhånden mange år nydt godt af hinanden for at skabe omsætning i de respektive forretninger. De større samarbejdsaftaler mellem repræsentanter fra de to sektorer har der imidlertid været længere imellem, men nu har to af de helt store slået pjalterne sammen, skriver Reuters.
Den kinesiske e-commercemastodont Alibaba har således indgået en aftale med Maersk Line, som bekendt en af verdens største logistikoperatører, der lader førstnævntes kunder reservere kapacitet på det danske rederis fartøjer. Servicen har været tilgængelig via Alibaba OneTouch-site siden d. 22. december sidste år.
Læs også: Maersk skruer op for SCM-ambitionerne
Ifølge en talskvinde fra Maersk, så er aftalen en del af rederiets strategi om at tilbyde sine kunder flere digitale løsninger, og at man regner med at søsætte flere pilotprogrammer via tredjepartsportaler i fremtiden.
Maersk understreger desuden, at den nye service ikke handler om at skære de traditionelle mellemled (freight forwarders) fra, idet OneTouch stadig benytter sig af den type selskaber til tjenester undervejs i processen.
Indtil videre er servicen tilgængelig fra otte kinesiske havne, bl.a. Shanghai, til en stribe europæiske og asiatiske havne.