06.01.2017  |  Lager & distribution

Maersk og Alibaba går sammen om shipping

Via Alibabas portal kan den kinesiske e-handelsgigants kunder nu reservere plads på Maersks skibe. Det er resultatet af et nyt samarbejde mellem de to sværvægtere, der illustrerer det voksende samarbejde mellem de to industrier.

Onlinehandel og shipping har i efterhånden mange år nydt godt af hinanden for at skabe omsætning i de respektive forretninger. De større samarbejdsaftaler mellem repræsentanter fra de to sektorer har der imidlertid været længere imellem, men nu har to af de helt store slået pjalterne sammen, skriver Reuters.

Den kinesiske e-commercemastodont Alibaba har således indgået en aftale med Maersk Line, som bekendt en af verdens største logistikoperatører, der lader førstnævntes kunder reservere kapacitet på det danske rederis fartøjer. Servicen har været tilgængelig via Alibaba OneTouch-site siden d. 22. december sidste år.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Maersk skruer op for SCM-ambitionerne

Ifølge en talskvinde fra Maersk, så er aftalen en del af rederiets strategi om at tilbyde sine kunder flere digitale løsninger, og at man regner med at søsætte flere pilotprogrammer via tredjepartsportaler i fremtiden.

Maersk understreger desuden, at den nye service ikke handler om at skære de traditionelle mellemled (freight forwarders) fra, idet OneTouch stadig benytter sig af den type selskaber til tjenester undervejs i processen.

Indtil videre er servicen tilgængelig fra otte kinesiske havne, bl.a. Shanghai, til en stribe europæiske og asiatiske havne.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere