Mærsk vil vokse gennem opkøb
AP Møller-Mærsk har fået en ny opkøbsstrategi og rygtet siger, at Sydkoreas to største shippingfirmaer står for skud.
AP Møller-Mærsks formand, Michael Pram Rasmussen, afslørede i sidste uge, at virksomhedens containerrederi vil skifte til en opkøbsstrategi for at undgå at oversvømme markedet med nye skibe, skriver supplychain247.com.
Læs også: Hanjin-konkurs kan komme Mærsk til gode
Annonceringen kommer kun få uger efter, Hanjin Shipping Co indgav konkursbegæring. Samtidig er Hyundai Merchant Marine Co kommet på dybt vand med gæld til op over begge øre.
De to store, koreanske containershippingvirksomheder har brug for at blive reddet af en aktør, der har de finansielle muskler til at overtage roret og det har Mærsk.
"Mærsk nødt til at deltage"
David Kerstens er transportanalytiker for den amerikanske Bank Jefferies International. Han spår, at Mærsk er på jagt efter de to Koreanske firmaer:
Mærsk, som er markedsførende, vil med sikkerhed deltage i konsolideringen. Det bliver de nødt til, siger analytikeren og fortsætter:
Overtagelsesmulighederne for Mæsk er relativt begrænsede, da de fleste containerrederier allerede er bundet af alliancer, eller er familie- eller statsejede. Det mest sandsynlige scenarie er, at Mærsk overtager både Hyundais og Hanjins aktiver, siger David Kerstens til supplychain247.com.
Læs også: Sydkoreas regering vil redde konkursramte Hanjin Shipping
Mærsk, der ikke har foretaget nogle store opkøb i mere end ti år, sidder på cirka 15 procent af verdens containerkapacitet.
-CHM