Hanjin-konkurs kan komme Mærsk til gode
Den ventende konkurs for Hanjin Shipping kan give en kortsigtet gevinst for Maersk Line og føre til en tiltrængt konsolidering på containermarkedet.
I årevis har den internationale containershippingbranche været presset af en skæv balance mellem udbud og efterspørgsel der har simpelthen længe været for mange skibe til for lidt last, hvilket har sendt priserne i bund med presset økonomi for rederierne til følge.
Læs også: Fransk rederi-gigant har tabt 100 millioner dollar
Derfor kan der være fordele ved den konkurs, det sydkoreanske rederi Hanjin Shipping står overfor, bl.a. for danske Maersk Line, skriver avisen.dk. Ifølge A.P. Møller - Mærsk-analytiker ved Sydbank Morten Imsgard er det den største konkurs i industrien nogensinde, hvilket uundgåeligt skaber en masse tumult.
Ifølge The Guardian har konkursen på få dage da også fået priserne på fragt fra Kina til USA til at stige med 50 procent, ligesom Hanjins nu tidligere kunder ser sig omkring efter andre samarbejdspartnere. Begge dele kommer Maersk Line til gode.
Vi oplever en signifikant øget interesse fra kunder, som kontakter os i forhold til alternative løsninger for deres gods, oplyser Maersk Line i en skriftlig kommentar til Ritzau. Samtidig pointerer den danske storaktør, at man kun samarbejder med Hanjin på ganske få ruter, og at man derfor ikke forventer at blive berørt af konkursen i særlig grad.
Både for Maersk Line og industrien generelt kan Hanjins skæbne desuden muligvis medføre en meget tiltrængt konsolidering på markedet, hvor en lang række selskaber har kørt med underskud gennem adskillige år.
Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2
Dette her kunne godt være første skridt, til at det begynder at ske. Dette her sender et stærkt signal om, at det er usikkert for alle at sejle i dette her marked, siger Mærsk-analytiker ved Nykredit Markets, Ricky S. Rasmussen, til avisen.dk
-AK