Hanjin Shipping på vej mod konkurs
Det store sydkoreanske rederi Hanjin Shipping balancerer på randen af en konkurs, efter at selskabets kreditorer har sagt stop for yderligere finansiel dækning.
Det er en af containerindustriens helt tunge aktører, der lige nu kæmper for livet, efter at en stribe kreditorer har meldt ud, at de ikke længere vil yde økonomisk støtte til det sydkoreanske storrederi Hanjin Shipping, skriver World Maritime News.
Kreditorerne med den statsejede Korea Development Bank (KDB) i spidsen tilkendegav tidligere på ugen, at de vil stoppe med at tilføre det skrantende selskab kapital fra d. 4. september. Dermed er fremtiden særdeles usikker for selskabet, hvis 150 skibe årligt transporterer over 100 mio. ton gods verden rundt.
Nærmere bestemt, så faldt Hanjins redningsplan igennem, fordi den ikke kunne leve op til kreditorernes krav i forhold til indhentning af likvide midler. Planen lagde op til at sælge aktiver for 400 mia. sydkoreanske won (knap 2,4 mia. kr.), mens kreditorgruppen sigtede efter næsten det dobbelte.
Hanjin har været under finansiel rekonstruktion siden maj 2016, efter at selskabets gæld nåede op på 4,39 mia. dollars (små 30 mia. kr.). Tanken var, at rekonstruktionen skulle være med til at normalisere Hanjins drift i relation til den alliance, rederiet indgik tidliere i år sammen med tyske Hapag-Lloyd, K Line, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon YusenKaisha og Yang Ming.
Læs også: 2016 starter dårligt for shippingbranchen
Samarbejdet, der ganske simpelt er døbt The Alliance, er undervejs samtidig med at Kinas to største aktører på shippingmarkedet, China Ocean Shipping Group Co. og China Shipping Container Lines Co. er ved at fusionere, hvilket flere peger på kan komme til at gå ud over de internationale supply chains.
-AK