2016 starter dårligt for shippingbranchen
Første kvartal af 2016 har været intet mindre end forfærdeligt for det internationale shippingmarked. Ny rapport viser faldende fragtrater, store tab og ingen positive udsigter.
Konsulentfirmaet Drewry Shipping Consultants Ltd. har netop offentliggjort en ny rapport for containermarkedets første kvartal af 2016. Og udsigterne er langt fra positive, skriver magasinet The Maritime Executive på sin hjemmeside.
Globalt set er fragtraterne ikke længere bæredygtige, og Drewry forventer, at de vil falde yderligere. Brændstofpriserne er allerede i bund, hvilket betyder, at fragtselskaberne vil få svært ved at reducere deres omkostninger endnu mere. Det betyder formentligt, at tabene vil accelerere yderligere.
Læs også: Containerbranchen kan tabe milliarder i 2016
Ifølge Drewry er de enkelte fragtfirmaers ønske om at gøre brug af store skibe logisk nok i sig selv, men konsekvenserne for industrien som helhed har været katastrofale. Indtil videre har det ikke engang hjulpet at springe sejladser over 66 tomme sejladser i februar hjalp ikke på raterne, ligesom de fem procent af den samlede flåde, der ligger stille, ikke har været nok til at reducere overkapaciteten endnu.
Desuden er det usandsynligt, at den overskydende tonnage vil blive formindsket. I stedet for en nedgang, som vil matche den svage efterspørgsel, forventes det, at den globale vækst vil ramme to procent i år. Drewry mener således, at det hele vil se endnu værre ud for resten af 2016.
Dette er et vendepunkt, som kun vil føre til stabilitet, hvis fragtselskaberne begynder at regne på profitten internt og tilbyde kommercielt bæredygtige fragtpriser. Og så skal de vende sig til, at en loadfaktor på 85 procent eller mindre er den nye virkelighed, siger Neil Dekker, direktør for Drewrys container research.
- KLZ