Mærsk vil sælge ud af sin kerneforretning

A.P. Møller – Mærsk er klar til et overraskende salg. Den danske virksomhed vil tilsyneladende sælge ud af en række havne i Nordeuropa, hvilket ellers ikke var planen.

APM Terminals skal fremover sælge ud af en del af havnene i Nordeuropa. Blandt de mest kendte i er Aarhus, Göteborg, Bremerhavne og Rotterdam. Hvilke havne, der skal sælges, er dog uvist. Foto: APM Terminals.

31.01.2018

SCM.dk

A.P. Møller – Mærsk har solgt ud af sine olie- og energivirksomheder, og nu har APM Teminals, der er havnedelen i virksomheden, sat en række havne til salg. Det drejer sig angiveligt om havne i Nordeuropa, skriver business.dk. 

Salget er overraskende, fordi APM Terminals er del af de kerneaktiviteter i den danske virksomhed, som Mærsk ikke har planer om at sælge i forbindelse med en omfattende forandringsproces i virksomheden.

Læs også: Mærsk sælger olieforretningen for at styrke transport- og logistikdelen 

Oplysningerne er angiveligt bekræftet af flere kilder, der taler om at Maersk vil frigive noget kapital og håber på at indkassere op mod en mia. kr. på handlerne. APM Terminals ønsker dog ikke at udtale sig om planerne.

”Det er normalt i APM Terminals’ strategi hele tiden at kigge på og optimere vores globale portefølje, ligesom vi løbende undersøger nye investeringsmuligheder. Men vores politik er ikke at kommentere markedsrygter og spekulationer,” skriver Tom Boyd, pressetalsmand i APM Terminals i en mail til Berlingske.

Hvilke havne, der præcist er tale om, har det ifølge business.dk ikke været muligt at opspore. Men noget tyder på, at flere danske investeringsbanker har været involveret i projektet. Derfor vurderes det, at der er tale om havne i Nordeuropa.

Midt i en forandringsproces
Valget om at sælge ud af virksomhedens havne lander midt i en større forandringsproces. De områder, som har med energi at gøre er enten solgt eller sat til salg. Desuden er Maersk Tankers og Maersk Oil allerede ude af virksomheden.

Fremover vil virksomheden satse på transport- og logistikdelen, som centrerer sig om Maersk Line, der er verdens største containerrederi. Her skal APM Terminals spille en central rolle, skriver business.dk. Havneselskabet var tidligere adskilt fra Maersk Line, men nu skal de to virksomheder integreres for at skabe en ny global transportkoncern.

Læs også: Mærsk sælger Dansk Supermarked-aktier 

I dag har APM Terminals over 20.000 ansatte på 76 havne over hele verden. Blandt de mest kendte i Nordeuropa er Aarhus, Göteborg, Bremerhavne og Rotterdam. Planen at sælge dele af havnene, men samtidig beholde kontrollen, oplyser business.dk

- JJK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Derfor kræver linerless labels en særlig printer

27.06.2025SCM.dk

Virksomheder skruer op for fysisk sikring i en ny trusselsvirkelighed

27.06.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Stærk logistik kræver fokus på hele værdikæden

26.06.2025SCM.dk

Stærkt Tyskland vejer tungere end USA's toldsatser

26.06.2025SCM.dk

Ahlsell Danmark skifter ud på topposten

26.06.2025SCM.dk

Virksomhedernes indsats driver fremgang i dansk økonomi

25.06.2025Descartes

Sponseret

Descartes opkøber 3GTMS

25.06.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på PALOMAT®

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle