Mærsk vil lancere 300 elektriske lastbiler i partnerskab med Einrede
Bæredygtige forsyningskæder opnår man ikke med luftige løfter. Det kræver konkrete handlinger. Derfor bestiller Mærsk nu 300 el-lastbiler gennem sin dattervirksomhed Performance Team til det nordamerikanske marked.
A.P. Møller – Mærsk vil tilføje 300 elektriske lastbiler fra Einrede til sit logistiknetværk i Nordamerika – hvilket gør det til den største indsættelse af tunge elektriske lastbiler til dato.
Lastbilerne skal leveres mellem 2023 og 2025 og anvendes af Mærsks nordamerikanske lager-, distributions- og transportvirksomhed Performance Team – A Maersk Company. Lastbilerne vil blive betjent ved hjælp af Einredes digitale vejgodssystem og opladningsløsninger. De vil fungere som en del af Performance Teams vejgodsnet.
"Vores kunder er på udkig efter konkrete handlinger, der skaber bæredygtige forsyningskæder - ikke kun konceptuelle. Mærsk har opsat en omfattende dekarboniseringsplan for vores søfartsaktiviteter, der udgør 93 procent af virksomhedens udledninger. Men med denne ordre begynder udvidelsen af vores ambitioner, så de dækker alle services på tværs af transportformer", siger Vincent Clerc, som er CEO i Ocean & Logistics ved A.P. Møller - Mærsk.
Læs også: 78 el-lastbiler skal håndtere Københavnernes affald
I 2021 investerede Mærsk i Einrede med en intention om at være en del af virksomhedens rejse og skabe et tæt samarbejde for at fremskynde dekarboniseringen af lastbilaktiviteter.
Med Mærsks seneste ordre vil de to partnere samtidig introducere brugen af Einredes digitale vejgodstransportsystem i stor skala. Denne teknologi centraliserer beslutningstagningen ved at levere dataintegration med fuld gennemsigtighed på tværs af elektromobilitetsspektret.
Mærsks langsigtede mål i Nordamerika er at bevæge sig i retning af en fuldt elektrisk lastbilflåde for at tilbyde kunderne et miljøvenligt alternativ til kortdistancekørsel.
- KCP