Mærsk og JF Hillebrand indgår kulstofspartnerskab
Maersk Line og JF Hillebrand logistics har indgået en kulstofspagt, der skal gøre begge forretninger mere bæredygtige.
Maersk Line og JF Hillebrand logistics har indgået en såkaldt kulstofspagt, hvori begge fragtselskaber forpligter sig til at implementere bæredygtige initiativer i deres forretninger.
Kulstofspagten er et initiativ Mærsk søsatte i 2014. Målet er, at nogle af rederiets kunder siger ja til at indgå pagten med Maersk Line, så flere virksomheder mindsker deres CO2-udledning og arbejder hen mod en bæredygtig vækst. Når en kulstofspagt bliver indgået, gælder de aftalte, grønne målsætninger for begge parter, og der bliver udarbejdet en konkret plan, som skal lede virksomhederne i mål med ambitionerne.
Som katalysator og facilitator af global handel og økonomisk udvikling er Maersk Line engageret i at udvikle vores forretning på ansvarlig vis, og respektere hvordan vores aktiviteter påvirker bredt både økonomisk, socialt og miljømæssigt, siger Mads Stensen, seniorrådgiver for bæredygtighed i Maersk Line.
Vores ambition er at fremdrive vores kunders ambitioner og hjælpe dem med at møde deres forretningsmæssige mål med det lavest mulige miljømæssige aftryk, tilføjer han.
Læs også: Klimaforhandlinger for skibsfarten er i gang - Danske Rederier håber på ambitiøs plan
Kulstofspagten mellem Maersk Line og JF Hillebrand logistics indebærer, at begge virksomheder forpligter sig til at reducere CO2-aftrykket i deres samarbejde ved konkret at reducere CO2-udledningen per fragtet container med 20 procent indtil 2025. Derudover forpligter de sig også begge til at promovere gennemsigtighed og benchmarking inden for containerlogistikken.
Bæredygtig transport er meget vigtig for os, og JF Hillebrand stræber efter at være helt i front af den bæredygtige, internationale logistikservice inden for øl, vin og spiritusindustrien, som er den, vi opererer i. Vi vil fortsætte med at gøre fremskridt, når det handler om at reducere vores egen miljømæssige påvirkning klimaforandringerne er et globalt problem, siger Bruno Cornaille, bæredygtig udviklingschef for JF Hillebrand.
-CHM