Klimaforhandlinger for skibsfarten er i gang - Danske Rederier håber på ambitiøs plan
IMO er i fuld gang med at forhandle om en klimastrategi for skibsfarten. Danske Rederier håber på en konkret og ambitiøs plan, der kan "fastsætte klare mål for erhvervets CO2-udledninger".
I går søsatte IMO anden runde af forhandlingerne til en global klimastrategi for skibsfarten, og brancheorganisationen Danske Rederier håber, at planen bliver både ambitiøs og konkret.
Læs også: Det kom der ud af internationalt møde om skibsfartens miljøpåvirkning
IMO er FNs søfartsorganisation, der består af medlemslande samt industri- og interesseorganisationer, og netop nu er alle samlet til stormøde i hovedkvarteret i London for at forhandle videre på den klimastrategi, der blev skitseret ved første møderunde i juli i år. Her blev en syvpunktsplan for klimastrategien vedtaget, og målet for denne uge er at fylde punkterne ud med konkret indhold.
Danske Rederier kalder syvpunktsplanen et væsentligt skridt på vejen, men understreger samtidig, at der er behov for langt mere konkrete underpunkter, hvis strategien skal kunne realiseres og dermed have en klimamæssig effekt:
Nu er det helt afgørende, at medlemslandene trækker i arbejdstøjet og bliver langt mere konkrete, så klare mål for erhvervets CO2-udledninger kan fastsættes, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier. Hun tilføjer:
Danske Rederier ønsker, at skibenes CO2-reduktioner skal ske i takt med resten af verden, og at branchen dermed kommer til at levere reduktioner på lige vilkår i forhold til andre industrier. Det er vigtigt, at IMO tager teten her, så vi kan undgå regional EU-regulering.
Splittede medlemslande
IMO består i alt af 172 medlemslande, som skal træffe beslutninger ved konsensus. Derudover kan NGOer og erhvervsorganisationer som Danske Rederier deltage i og bidrage til møderne som observatører.
I forhold til klimastrategien har medlemslandene overordnet delt sig i to lejre. Sammen med Danmark står en stribe andre europæiske lande samt New Zealand, Australien og Canada. Den gruppe er fortaler for at sætte ambitiøse mål og retningslinjer for at kunne bidrage til Paris-aftalens målsætninger om CO2-reduktioner.
Den anden gruppe består af Brasilien, Indien, Argentina og Saudi Arabien, og den gruppe lægger mere vægt på bekymringer, ift. de omkostninger CO2-reduktioner vil medføre.
Danske Rederier ser frem til en produktiv uge, hvor vi vil gøre vores til at skubbe forhandlingerne i en ambitiøs retning. Der er ingen tvivl om, at der er stor uenighed blandt IMO-medlemmerne om vejen frem, og derfor er det afgørende, at vi i industrien bidrager konstruktivt og skubber til ambitionsniveauet, og så vi sikrer, at tidsplanen overholdes, og at den foreløbige klimastrategi kan vedtages i foråret næste år, siger Maria Bruun Skipper.
Læs også: Norsk rapport: Hybrid-fiskerbåde kan halvere CO2-udslip
Den foreløbige klimastrategi skal ifølge planen vedtages til april 2018 i forbindelse med IMOs miljøkomitémøde (MEPC 72). Den endelige klimastrategi forventes vedtaget af miljøkomitéen i 2023.
-CHM