Det kom der ud af internationalt møde om skibsfartens miljøpåvirkning

Flere hundrede beslutningstagere og branchefolk fra hele verden har været samlet i London for at tage beslutninger, der kan gøre skibsfarten mere miljøvenlig. Her er hvad de kom frem til.

FN-organisationen IMO var værter ved mødet i London, der havde det formål at gøre skibsfarten mere bæredygtig. Arkivfoto. .

19.07.2017

SCM.dk

Krav til kvælstoffilter og ballastvand
Et af de resultater fra mødet, der var særligt godt for Danmark, er at få skærpet kravene til NOx-udledningen i de omkringliggende farvande:

”Efter flere års indsats, også fra dansk side, lykkedes det at få Nordsøen og Østersøen endeligt udpeget som et område med særligt skrappe krav til nye skibes udledninger af kvælstofilter (NOx) fra 2021. Det betyder, at skibe bygget fra 2021 og fremefter skal begrænse deres NOx-udledning med op til 75 pct. sammenlignet med skibe bygget i dag”, skriver Miljøstyrelsen blandt andet på sin hjemmeside.

Læs også: Skibsfragt skal udlede mindre CO2

Derudover blev den danskudviklede Same Risk Area-metode godkendt som et internationalt anerkendt redskab, og der blev besluttet en dato for indfasningen af krav til rensning af skibenes ballastvand. Det blev vedtaget, at kravene skal indfases fra 2019 – Miljøstyrelsen ville gerne have haft, det skulle ske før, men er samtidig tilfreds med, at der er kommet klarhed i sagen.

Overvågning af svovl fra helikopter
Til mødet blev der også udviklet en plan for det videre arbejde med det globale svovlkrav, der inden længe skal implementeres. Kravet går ud på, at skibe fra 2020 skal sejle på brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl, med mindre skibet selv renser røggassen med eksempelvis en skrubber.

Svovlkravet har herhjemme fået Miljøstyrelsen til at sende overvågningen af skibenes svovludledning i EU-udbud – en opgave den danske virksomhed Explicit nu har vundet. Explicit vil løse opgaven ved hjælp af helikoptere. Ved at flyve helt tæt på skibenes røgfane kan Explicits måleudstyr nemlig kontrollere, om røgen indeholder for meget svovl, og dermed om reglerne bliver overholdt.

Læs også: Første shippingfirma klar med CO2-afregning

Helikopterovervågningen skal være supplement til den overvågning af svovl, der allerede bliver gennemført ved Storebæltsbroen. Her er en såkaldt ’sniffer’ installeret under broen, og den kan så informere Miljøstyrelsen, hvis et skib udleder for meget svovl.

-CHM

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle