Mærsk dropper Panama-kanalen

Mærsk Line stopper sin rutefart fra Asien til USA’s østkyst via Panamakanalen, da større containerskibe gør det mere profitabelt at sejle via Suezkanalen.

Prisen for sejle gennem Panamakanalen er tredoblet de seneste fem år. Foto: Mærsk Line..

18.03.2013

SCM.dk

Mærsk Line vil fremover sende containerskibe med plads til hele 9.000 20 fods containere fra Asien til USA’s østkyst via Suezkanalen, fremfor at sejle med to mindre containerskibe med plads til 4.500 containere gennem Panamakanalen, oplyser CEO i Mærsk Line Søren Skou, der p.t. befinder sig i Singapore.

Den sidste sejlads gennem Panamakanalen bliver allerede den 7. april, og den første tur gennem Suez bliver ugen efter, oplyser rederiet.

”Der er meget bedre økonomi i at sejle via Suezkanalen, fordi det halverer antallet af skibe. En af årsagerne til, at det sker nu, er, at priserne for at sejle gennem Panamakanalen er steget. Når alt kommer til alt, er det et spørgsmål om omkostninger”, siger Søren Skou ifølge supplychainbrain.com.

- JKK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

03.04.2025SCM.dk

Instabee tredobler kapaciteten med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle