Lynhurtige leveringer vinder frem: Det handler om convenience
Kunderne forventer, at det skal være nemt, bekvemt og hurtigt at handle online, og derfor kaster flere netbutikker sig over lynlevering.
Har du bevæget dig rundt i København eller en anden større by i Danmark, så har du sikkert bemærket det stigende antal cykelbude, som fræser rundt med læssede tasker.
Budene forbindes typisk med cola og pizza, men flere og flere af bud-taskerne er faktisk ofte proppet med fysiske varer fra netbutikkerne.
De danske netbutikker er nemlig i stigende grad ved at kaste sig over konceptet Ultra Fast Delivery, der, som navnet antyder, handler om at levere varerne ekstremt hurtigt – ofte hurtigere end hvis kunderne selv skulle klare indkøbene.
En af de butikker, der tilbyder lynhurtig levering, er A.C. Perchs Thehandel. For den traditionsrige thebutik handler det om at gøre oplevelsen mere bekvem for kunden, forklarer Direktør Christian Hincheldey:
”Vi ser det som en service overfor vores kunder. Hvis de vil nyde deres Afternoon Tea enten privat eller på kontoret, så kan vi bringe det hurtigt ud”.
Læs også: Dyr fragt skræmmer kunderne væk fra netbutikker
Også BabySam tilbyder kunderne, at de kan få deres varer hurtigere, end hvad en gennemsnitlig barne-putning tager. Virksomheden, der har 30 butikker rundt i landet, samarbejder med Wolt og kører lige nu et pilotprojekt om lynlevering med seks butikker.
”Vores mål er at være til rådighed, når du har brug for os, og Wolt har skabt en platform, som støtter op om det mål. Derfor ser vi dette samarbejde som helt oplagt. Så når behovet for en brystpumpe opstår i 11. time, når du akut mangler en autostol, eller favoritbamsen er pist væk, så er hjælpen ikke mere end et klik væk”, forklarer Head of Marketing Camilla Dindorp.
Drøn på udviklingen
I Dansk Erhverv følger Jens Wedenborg udviklingen i logistikbranchen tæt. Han mener, at udviklingen på området går stærkere end forventet.
”I vores seneste logistikanalyse svarer 36 procent af netbutikkerne, at de forventer, at 8-timers levering er normalt om højst 5 år. Lynlevering er i hvert fald noget, som netbutikkerne skal forholde sig til, for vi ved fra andre områder, at når kunderne først har fået smag for noget, så bliver det hurtig en forventning”, siger Jens Wedenborg.
Den vurdering er Pernille Slinkert, stifter af Slinkert Logistic Advice helt enig i.
Læs også: Med ny el-lastbil bliver Dachser grønnere i København
”Konklusionen er klar: slutkunderne ønsker og har en forventning om, at leverandøren tilbyder hurtig levering. Når vi taler om hurtig levering, er det levering samme dag inden for få timer eller senest dag efter. De virksomheder, der ikke imødekommer slutkundens ønsker, vil måske ikke på den korte bane tabe konkurrencefordele, men det kommer de til på lang sigt”.
Hun rådgiver netbutikker til at undersøge to ting, inden de indgår et strategisk samarbejde med en leverandør om hurtigere levering:
- Hvilke geografiske områder dækker leverandøren sammenholdt med jeres kunders placering, med udgangspunkt i jeres fulfilment center?
- Hvilke IT-platform kan i som virksomhed tilbyde jeres kunder via leverandøren?
Fint, men hvad med bæredygtigheden?
Det er skønt for forbrugerne, at theen, kaffebønnerne og bleerne kan leveres på ingen tid, men går det ikke ud over miljøet og klimaet?
Nej, det behøver det ikke. Både netbutikkerne og logistikvirksomhederne har nemlig fokus på at skåne miljøet og levere på den mest grønne måde, forklarer Jens Wedenborg, chefkonsulent i Dansk Erhverv, og peger på logistikvirksomheden Airmee som et godt eksempel.
”Airmee leverer 40 procent af alle leverancer emissionsfrit, altså med elbiler eller ladcykler, og i 2022 har de mål om at skifte til en endnu større andel af eldrevet-leverancer.”
Læs også: Dansk startup går all in på samme-dags-levering
Jens Wedenborgs udsagn om, at hurtig levering ikke er mere miljøbelastende end andre former, bliver bakket op af Mads Falker, som er General Manager hos Budbee.
”Vores primære tilbud er levering næste dag, men vi laver også samme-dags- leveringer. Med hensyn til leveringsprocessen er det præcis det samme. Forskellen ligger i den tekniske integration med partneren, hvori samme dag er mulig, fordi pakken er booket til levering direkte fra forretningens lager. Derfor er der ingen forskel med hensyn til bæredygtighed. Vi kræver bare noget mere teknologi, og at vores partners lager er geografisk tæt nok på slutforbrugeren.”
- KCP