Dyr fragt skræmmer kunderne væk fra netbutikker

Dyr fragt og tekniske fejl er blandt de primære grunde til, at kunderne dropper ellers planlagte køb på nettet. Det viser Dansk Erhvervs seneste E-handelsanalyse.

Det kan være svært at justere fragtpriser. Men tal viser, at en pris, der er højere end forventet, får hver femte kunde til at afbryde købet. Foto: PostNord/ Nordic Infrastructure..

04.11.2021

SCM.dk

Øv!

Der er ikke noget værre, end når kunden har lagt varen i kurven og så alligevel dropper købet i allersidste sekund.

Det er dog noget, de fleste e-handlere kender. Men hvorfor sker det?

I de fleste tilfælde kan du kigge på din fragtpris for at finde en synder. E-handelsanalysen for september viser nemlig, at for dyr fragt står bag hver femte afbrudte køb. Dermed slår den klart andre ”konverteringsfjender” som dårlige anmeldelser og usikkerhed om levering.

Læs også: Forbrugere elsker convenience og derfor omni-channel

Ikke overraskende er det især de hyppige handlere, der stejler, hvis fragtprisen overstiger deres forventninger – generelt er de mere tilbøjelige til at afbryde køb.

Fragtprisen har også markant større betydning for børnefamilierne end for pensionisterne, mens de unge går mere op i varens pris.

Fravælger netbutikken helt

Man kan også risikere, at kunderne holder sig helt væk og slet ikke når til indkøbskurven. E-handelsanalysen viser, at et dårligt dansk sprog får 3 ud af 4 forbrugere (73%) til at fravælge en ny netbutik. 

Ligeledes kan gennemsigtighed omkring CVR-nummer og kontaktoplysninger fastholde kunder på din side.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle