Forbrugere elsker convenience og derfor omni-channel

Danske kunder elsker at handle på nettet, men også at gå i gågaden. Mest afgørende for shopping-oplevelsen er convenience, og derfor er omni-channel et hit viser nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Lettere og billigere returnering til en fysisk butik, hvis noget skulle gå galt, er en af årsagerne til, at danske forbrugere er glade for omni-channel butikker – altså virksomheder, som både er til stede på nettet og i en fysisk butik. Arkivfoto.

14.10.2021

SCM.dk

For godt hver femte forbruger har det stor eller afgørende betydning, at netbutikken også har en fysisk butik, og det handler i høj grad om, at en fysisk butik kan gøre e-handlen nemmere. 

For over halvdelen af kunderne, som foretrækker at handle i en netbutik med tilhørerende fysisk butik, svarer, at den primære grund er, at ”hvis noget går galt, kan jeg altid henvende mig i den fysiske butik”, men 14 procent angiver ”Hvis jeg ombestemmer mig, kan jeg levere varen retur og undgå fragtomkostninger” som årsag.  

Det viser E-handelsanalysen august 2021 foretaget af Dansk Erhverv, og det kommer ikke bag på Carsten Rose Lundberg, der er fagchef for digital handel hos Dansk Erhverv.

Læs også: Corona vender op og ned på danskeres nethandelsmønstre

”Vi ved, at convenience virkelig er kongen hos forbrugerne. Det skal være nemt og bekvemt at handle online, og det kan de fysiske butikker hjælpe med – både før, under og efter købet. Derfor overrasker det mig ikke, at mange forbrugere foretrækker netbutikker, der også har en fysisk butik”, siger han i en pressemeddelelse.

Betydningen af fysiske butikker kommer dog an på forbrugernes alder. Blandt de ældre forbrugere har fysiske butikker stor betydning for en tredjedel, mens det omvendt det kun er 14 procent af de unge, som det har stor eller afgørende betydning.

Til gengæld er unge under 30 år og ældre over 70 år, de to grupperinger, som flest tillægger en fysisk butik en betydning. Her er det nemlig kun henholdsvis 34 og 35 procent, der mener, at det ingen betydning har overfor omkring 40 procent blandt de mellemlæggende årgange.  

Samme vilkår

Når kunderne handler med omni-channel virksomheder, er det vigtigste for dem, at de har de samme betingelser, hvad enten de handler i den fysisk butik eller i netbutikken.

Det samme gælder for priserne, tilbud og muligheden for retur og reklamation – den skal være ens på tværs af kanalerne. Derudover er det også vigtigt, at produkter købt på nettet kan byttes, returneres eller repareres i de fysiske butikker. 

De omni-channel services, som forbrugerne fremhæver som de vigtigste, er de basale ting, man bare skal have styr på, hvis man vil skabe en positiv kundeoplevelse, mener Carsten Rose Lundberg og tilføjer:

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

”Herudover så handler det jo om at levere en ekstra service, når kunderne kommer i butikken, så man kan skabe mersalg og knytte kunderne tættere. Heldigvis ser vi da også, at de virksomhederne virkelig gør rigtig mange ting for at sikre gode kundeoplevelser på tværs af kanalerne”. 

Det er Ditur.dk – netbutik turned omni-channel virksomhed – et godt eksempel på. Butikken giver ifølge Theis Hollænder kunderne en ”luksus-oplevelse”, selvom de køber et ur til 300 kroner.  

”Vi har virkelig gjort meget ud af butikken, så alle får en god oplevelse. Man kan sætte sig i lounge-områder og få drikkevarer, og vi kan tage ”kasseapparatet” med rundt via en Ipad, så vi kan hjælpe kunderne, hvis de har set et produkt online. Det skal være så gnidningsløst, som overhovedet muligt.” 

Netop det ”mobile kasseapparat” giver også virksomheden andre fordele, forklarer Theis Hollænder.  

”Vi kan eksempelvis tage ud til større virksomheder eller andre steder med mange mennesker, og så kan vi lave en pop-up butik. Så vi kan faktisk have åbent flere steder og dermed styrke omsætningen.” 

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

13.10.2025Datacon A/S

Sponseret

Investeringen tjener sig hurtigt hjem

13.10.2025SCM.dk

Derfor dominerer resiliens supply chain-agendaen anno 2025

10.10.2025SCM.dk

Usikkerhed i globale forsyningskæder er blevet den nye (kostbare) standard

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup