Corona vender op og ned på danskeres nethandelsmønstre
Corona-pandemien har vendt verden på hovedet. Det gælder også for dansk e-handel og danskernes online købsmønstre. Det har betydet vækst for nogle brancher, mens andre oplever en nedtur såsom rejsebranchen.
Danske netbutikker har haft et hæsblæsende år. Mange har måtte løb stærk efter fysiske butikker har været lukket ned og smittefrygt har fået danskerne til at vende sig mod nethandel. Men selvom der er blevet handlet for 97,5 milliarder kroner i 2020, er det stadig 43 milliarder kroner mindre sammenlignet med 2019.
Det viser den nye e-handelsrapport 2020 over danskernes adfærd og købsvaner på nettet, som Nets netop har offentliggjort.
Læs også: Nethandel er med til at redde industrilokaler fra ledighed
”For første gang ser vi en tilbagegang i det samlede online forbrug – trukket kraftigt ned af manglende salg af rejser. Samtidig har corona også haft indvirkning på danskernes online shopping-vaner, som har ændret sig markant. Det har blandt andet betydet en helt anden fordeling af forbruget, hvor nye varer og services vinder frem, for eksempel dagligvarer, take-away og streamingtjenester”, fortæller Marketing Manager hos Nets Tanja Oda Sørensen i en pressemeddelelse.
Tilbagegangen i den samlede danske e-handel kan i høj grad forklares ved ud fra tilbagegangen i rejsebranchen, der tidligere har stået for halvdelen af danskernes online køb, efter branchen blev en af de første til at gå online. I 2019 købte danskerne rejser og rejserelaterede services for 70 milliarder kroner, mens vi i 2020 kun har brugt 23 milliarder kroner.
Krisen får os til at støtte op om de danske butikker
De ekstra skillinger på kontoen, som normalt blev brugt på rejser, har danskerne i stedet brugt på fysiske varer, som i højere grad er købt på nettet.
”I 2020 har danskerne samlet brugt 59 milliarder kroner online på fysiske varer. Det er en stigning på cirka 10 milliarder kroner sammenlignet med 2019. Udover et boom i dagligvarer og take-away, ser vi en generel vækst i køb af fysiske varer i alt fra tøj og skønhedsprodukter til byggematerialer og haveartikler”, fortæller Tanja Oda Sørensen.
Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi
Danskerne har generelt været loyale overfor de danske onlinebutikker under corona-pandemien. 68 procent af danskerne har kun handlet i danske webshops, blandt andet fordi de gerne ville støtte op om de danske virksomheder i en svær økonomisk tid.
”Vi kan konstatere at danske webshops vinder terræn i forhold til deres udenlandske konkurrenter – muligvis hjulpet på vej af corona-pandemien. Tallene tyder på, at danskerne har anlagt nye vaner for hvilke varer, de køber online, og hvor de køber varer fra. Med andre ord har corona-pandemien gjort, at vi generelt handler mere online, men også at vi køber flere forskellige typer af varer og services på nettet. Vi vælger de danske webshops fordi vi finder det nemmere og mere trygt, hvis vi gerne vil bytte en vare. 29 procent af forbrugerne angiver, at de ønsker at støtte de danske onlineforretninger”, afslutter Tanja Oda Sørensen.
- KCP