Logistikere skal også være købmænd
Logistikere og supply chain ledere har været dygtige til at reducere omkostninger og risici samt optimere kvalitet og leveringssikkerhed. Men det er ifølge professor Mike Lewis fra University of Bath slet ikke nok i fremtiden. Den nye logistiker skal være købmand i ordets bredeste og bedste betydning udover at han eller hun selvfølgelig skal have styr på teknikken. Det fortæller professoren om på Den Danske Logistikkonference den 5. oktober.
De værktøjer og den viden som supply chain-folk har opbygget de sidste 20 år vil være utilstrækkelige i de næste 20 år, fortæller Mike Lewis, der er professor i Supply Strategy ved University of Bath. Han tilføjer:
Supply chain disciplinen er blevet udviklet gennem de sidste 20 år i et forretningsmiljø, som har været relativt stabilt både politisk og økonomisk, hvor inflationen har været meget lav eller ikke-eksisterende. Det er i færd med at ændre sig. Inflationen stiger, råvarepriser er langt mere uforudsigelige og omskiftelige og de politiske rammer er under opbrud. Den værktøjskasse supply chain disciplinen har gjort brug af de sidste 20 år til at optimere omkostninger, serviceniveau og kvalitet vil vise sig at være helt utilstrækkelig i den nye verden, vi går ind i.
Mike Lewis peger på, at de fleste logistikeres omkostnings- og risikofokus i dag er for snævert. Det er hans erfaring, at det er de færreste, der formår at se omkostninger eller risici i et totalbillede, hvor man afdækker og tager højde for alle faktorer, som har indflydelse på forretningen.
Forstå det totale billede
Den nye generation af logistikere skal ifølge professoren have en mere strategisk tilgang til og forståelse af sammenhængen mellem forsyningskæden og værdiskabelse for forretningen. Hidtil har logistik mest handlet om at skabe alignment mellem en køber og en leverandør. Det har passet godt med, at logistikere er trænet i at forstå og håndtere det fysiske flow af varer og materialer. I fremtiden bliver der behov for at forstå den totale værdikæde og de forretningsmæssige implikationer af forskellige beslutninger og handlinger.
Alt handler om at skabe værdi
Den nye tilgang leder naturligt frem til spørgsmålet: Hvad er værdiskabelsen i vores værdikæde og forretning? Det spørgsmål er det helt centrale spørgsmål, som alle logistikanalyser og -aktiviteter i fremtiden skal tage udgangspunkt i. Det vil medføre helt nye grader af integration mellem virksomheder og nye meget tættere globale netværk, fortæller han og tilføjer: Men det vil også medføre et behov for nye profiler og kompetencer i ledelsen af forsyningskæden. Når jeg ser på de nye generationer af studerende, der vil arbejde med logistik og supply chain, får jeg øje på en helt anden type og et helt andet ambitionsniveau. De ønsker at rejse ud i verden, de anser sig selv for at være forretningsfolk, og de går efter at blive CEO.
Syv ledervaner
Mike Lewis har sammen med forskeren Gerard Chick identificeret syv lederegenskaber eller ledervaner, som karakteriserer den nye generation af supply chain-ledere. De syv ledervaner omfatter:
1. søger aktivt samarbejde og integration med den øvrige organisation om fælles målsætninger
2. søger aktivt at synliggøre og markedsføre supply chain-organisationens værdiskabelse for at styrke intern troværdighed og gennemslagskraft
3. udfordrer kreativt gængse opfattelser af værdi og værdiskabelse
4. går ustandseligt på tværs af både interne og eksterne grænser og er sjældent på kontoret
5. bygger bevidst meget sammensatte lederhold med forskellige profiler og kompetencer
6. investerer markant i træning af nye ledere
7. handler ud fra en stærk integritet også når handlingen går mod strømmen og traditioner
Kreativ logistiktænkning
I fremtidens forsyningskæde er der brug for, at logistikere, indkøbere og supply chain-folk tænker forretningsudvikling og innovation. Der er brug for ledertyper, som kan tænke kreativt og se nye muligheder. Den slags ledere er der ikke mange af i dagens supply chain-organisationer. Et nyttigt testspørgsmål at stille sig selv kunne lyde: Hvor meget af jeres strategi er hånden på hjertet jeres egen opfindelse, og hvor meget af strategien er inspireret af konsulenter, konkurrenter og lærebøger?.