Logistikekspert overtager returcenter og udvider i Polen
Hermes Fulfilment Group med base i Hamborg fortsætter sin internationale ekspansion. Fra starten af det nye regnskabsår den 1. marts 2025 overtager Otto Groups centrale logistikudbyder returhåndteringen for modebrandet bonprix (som også er en del af Otto Group) i Łódź, Polen.
bonprix har drevet returcentret i Łódź i over 20 år. Centeret er cirka 12.600 kvadratmeter med en kapacitet til at behandle op til 50 millioner returnerede varer om året. På de 220 inspektionsstationer gennemgås returnerede varer grundigt for skader og slitage. Foto: Hermes Fulfilment Group
"Dette skridt styrker ikke kun vores position i Polen, men det accelererer også vores dynamiske vækst mod at blive en af de mest succesrige B2C-fulfilment-udbydere i europæisk e-handel”, siger Kevin Kufs, CEO for Hermes Fulfilment.
bonprix har med stor succes drevet returcentret i Łódź i over 20 år og har et integreret lager til større varer. Centeret ligger cirka 130 kilometer sydvest for Polens hovedstad Warszawa og er på omkring12.600 kvadratmeter med en kapacitet til at behandle op til 50 millioner returnerede varer om året.
På de 220 inspektionsstationer gennemgås returnerede varer grundigt for skader og slitage. Pletter fjernes, knapper syes fast, og tøj stryges om nødvendigt. Varer i næsten ny stand pakkes manuelt om og sendes til distributionscentret i Haldensleben, Sachsen-Anhalt, Tyskland, for at blive genintegreret i lagerbeholdningen. Dette center, der er specialiseret i bonprix' modekollektion, drives også af Hermes Fulfilment.
Op til 500 medarbejdere arbejder med returhåndtering på centret i Łódź, og overgangen vil have minimal indflydelse på deres daglige arbejde – den eneste ændring bliver navnet på deres arbejdsgiver.
Kevin Kufs bekræfter, at alle jobs bevares.
"bonprix vil fortsat behandle alle europæiske returneringer på dette center og bevarer sin tilstedeværelse i Łódź på andre forretningsområder", siger Kevin Kufs.
Som en del af overgangen skifter Tomasz Mroz, tidligere Managing Director for bonprix i Łódź, til Hermes Fulfilment. Hans tidligere meddirektør, Maja Biernacka, overtager nu det fulde ansvar for bonprix' polske aktiviteter. Ved at overføre returhåndteringen til Hermes Fulfilment kan bonprix fokusere fuldt ud på sin kerneforretning inden for mode, samtidig med at de drager fordel af en pålidelig logistikpartner.
Tomasz Mroz vil fortsat sikre en problemfri logistikdrift i Łódź og vil spille en central rolle i videreudviklingen af det andet returcenter i det vestlige Polen, i Iłowa. Hermes Fulfilment begyndte at behandle returnerede varer her i 2023, og operationerne strækker sig over 20.000 kvadratmeter. Ved fuld kapacitet kan centret i Iłowa behandle op til 40 millioner returnerede varer årligt.
"Vi er glade for at integrere det veletablerede bonprix-returcenter i vores netværk, hvilket yderligere udvider vores internationale rækkevidde og styrker vores operationer i Łódź i takt med vores returhåndtering i Iłowa”, forklarer Kevin Kufs.
Læs også: To automatiserede lagersystemer sætter turbo på snackproduktion
Centret i Iłowa håndterer returneringer for OTTO og behandler primært tøj, fodtøj, smykker og mindre elektriske varer. Ved siden af dette returcenter driver Hermes Fulfilment en topmoderne distributionshub med ni haller, som har været i drift siden 2024. Med sine 268.000 kvadratmeter sætter denne facilitet nye standarder for logistik effektivitet og teknologi.
"Ved at integrere returhåndteringen i Łódź i vores netværk styrker vi nu vores tre logistikcentre i Polen og fortsætter med at udvikle dem”, siger Kevin Kufs.
Hermes Fulfilments strategiske mål er at blive en af de tre største B2C-fulfilment-udbydere for pakke- og bulklogistik i europæisk e-handel inden 2028.
Kevin Kufs tilføjer: "Med vores logistikcentre i Tyskland og yderligere lokationer i Schweiz, Italien, Tjekkiet og Polen har vi lagt fundamentet for yderligere vækst".
/ PiB