Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

VSA. Tre bogstaver, der siger noget om den rejse, som Dachser Denmarks filial i Kolding har været på siden oktober 2022. De står for værdistrømsanalyse – en analyse af egne processer i forsyningskæden set udefra og er baseret på empiri.

Værdistrømsanalysen afslørede et potentiale for forbedring. Den resulterede i en handlingsplan med 21 punkter, som Dachser Denmarks filial i Kolding arbejder på at indføre i forretningen. Foto: Dachser

18.04.2024

SCM.dk

Tanken bag værdistrømsanalysen er at fjerne uhensigtsmæssige processer i mødet mellem forskellige aktører i forsyningskæden, og den blev udført af udvalgte ansatte i filialen i samarbejde med afdelingen Dachser Service und Ausbildungs GmbH – et selskab under Dachser, der specialiserer i at uddanne og videreuddanne chauffører. De fulgte chaufførerne igennem en hel arbejdsdag og tog tid på deres processer for at kortlægge, hvor Dachser kunne tilpasse interne processer for at give chaufførerne en bedre arbejdsdag.

”Idéen bag værdistrømsanalysen var at effektivisere vores processer. Samtidig vil vi gerne forbedre samarbejdet mellem medarbejdere og vores samarbejdspartnere, chaufførerne – og vores forhåbning var faktisk at gå skridtet videre og ikke blot forbedre samarbejdet men også vores medarbejderes og chaufførers personlige netværk i virksomheden”, fortæller Manuel Soares, Operations Manager hos Dachsers vejtransportfilial i Kolding.

Værdistrømsanalysen afslørede et potentiale for forbedring. Den resulterede i en handlingsplan med 21 punkter, som Dachser Denmarks filial i Kolding arbejder på at indføre i forretningen. Det kan imidlertid være svært at bygge bro over kløften mellem handlingsplan og virkelighed. Flere af handlingspunkterne havde med sikkerhed at gøre, og derfor valgte filialen at invitere kollegaer fra kontor, terminal og lastbiler til en social og transportfaglig dag for at styrke bånd på tværs.

”Siden vi gennemførte værdistrømsanalysen, har vi generelt haft et øget fokus på sikkerhed og har ansat ekstra personale for bedre at kunne støtte vores chauffører. Til vores transportfaglige dag fik vi blandt andet undervist vores medarbejdere og chauffører i lastsikring, håndtering af farligt gods, spejljustering og generelt vigtigheden af sikkerhed. Men vi gjorde det i en social og hyggelig indpakning med quiz, pølsevogn og madbod – og det har vi fået rigtig god respons på”, siger Manuel Soares.

Planen er at gentage succesen med jævne mellemrum, for eksempel en gang om året, og samle medarbejdere fra forskellige afdelinger til en både fagligt og socialt udviklende dag. Operations Manager, Manuel Soares, er nemlig bevidst om, at det kræver en kontinuerlig indsats at bevare det altafgørende fokus på sikkerhed i filialen, effektivisere processerne og i sidste ende styrke kundernes forsyningskæder.

”Vi ved alle sammen, at der kan opstå dårlige situationer, når vi er pressede i hverdagen. Hos Dachser gør vi meget ud af, at vi er én stor familie. Vi værdsætter holdånd og tror på, at hvis vi kan se os selv som ét stort team på tværs af arbejdsområder, kan vi skabe en større forståelse for hinanden og et bedre samarbejde”, siger Manuel Soares.

Læs også: Færre sender varer købt på nettet retur

Der er fortsat fem uforløste punkter på handlingsplanen, som filialen fortsat arbejder videre med – blandt andet et projekt med at gøre distributionen papirløs og dermed spare tid, penge og mindske mængden af administrative opgaver for både chauffører og medarbejdere. 

Kilde: Dachser

/ PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

Ellastbiler får snart mulighed for at tanke på offentlig ladestation på Fyn

19.11.2024SCM.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024SCM.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

18.11.2024SCM.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SCM.dk

Maersk har konverteret første containerskib

18.11.2024SCM.dk

DFDS logistikopkøb bliver alligevel til noget

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online