Lidl elektrificerer distributionen i Sverige
Et partnerskab mellem Enride og Lidl skal bringe supermarkedskæden videre i sin ambition om en fuldstændig CO2-neutral forsyningskæde.
Dagligvarekæden Lidl og den svenske teknologivirksomhed Enride har siden 2017 arbejdet sammen om at elektrificere og automatisere fragten til Lidls lokationer i Sverige.
Nu er partnerskabet kommet et skridt videre i en plan, der primært fokuserer på en kortsigtet elektrificering af Lidls distribution. Til efteråret planlægger Enride nemlig at kunne levere de første elektriske lastbiler, der skal indgå i Lidls transportsystem.
“Hos Lidl er vores mål at blive markedsleder inden for bæredygtig og fuldstændig fossilfri transport inden 2025. For at muliggøre dette begynder vi nu overgangen til fuld elektrisk transport i samarbejde med Enride”, siger Carl Ceder, logistics manager hos Lidl Sverige.
Læs også: PostNord tester ny biogaslastbil
I første omgang vil projektet fokusere på Stockholm-regionen, hvor regelmæssig transport mellem Lidls centrallager og kædens dagligvarebutikker skal foregå ved hjælp af elektriske køretøjer til efteråret. Derefter udvides omfanget af ambitionen til flere af Lidl’s aktiviteter i Sverige.
2025-målet skal endvidere repræsentere den første milepæl i partnerskabet mellem de to virksomheder. På det tidspunkt forventes det, at en betydelig del af Lidls flåde vil være drevet af Enrides elektriske køretøjer og med flere forsendelser, der gennemføres uden et menneske bag rattet.
Fremtidens løsninger findes nu
Platformen, der skal realisere overgangen er Enride Freight Mobility Platform - et intelligent transportplanlægnings- og implementeringsværktøj, bygget til at håndtere forskelligartede transporttyper med fokus på elektriske køretøjer.
“Fremtidens transportløsninger er ikke længere simple drømme. Teknologien findes i dag og fremtids-orienterede virksomheder som Enride og Lidl vil lede implementeringen. Vi er stolte af at arbejde med Lidl i deres målsætninger mod 2025 og sammen skal vi ikke kun minimere deres miljømæssige påvirkning, men også reducere deres transportomkostninger”, siger Jonas Hernlund, CCO i Enride.
Læs også: Unikt jernbanesamarbejde skal sikre fødevaresikkerhed i Sverige
Platformen indsamler transportdata og er i stand til automatisk at kunne optimere ruter og tidsplaner og indeholder samtidig en plan for, hvordan der implementeres elektrisk transport i flåden. Værktøjet fungerer ydermere som en digital interface, der kan kommunikere med Enrides føreløse køretøjer.
Med partnerskaber forventer Lidl at have den første elektriske lastbil på vejene i oktober i år.
- HCL