Klimagevinster og besparelser ved regummierede dæk

Stigende dæksalg for nye lastvognsdæk og et påfaldende dyk i salget af regummierede lastvognsdæk viser, at mange vognmænd glemmer det bredere perspektiv i deres dækstrategi. Der er dog, ifølge affaldsgiganten Meldgaard, mærkbare besparelser at hente ved at indtænke regummierede dæk i driften for ens virksomhed.

En af de virksomheder, der ikke er bange for at gå forrest i den grønne omstilling, er miljøvirksomheden Meldgaard. De har i flere år testet et alternativt dæksetup af regummierede trækdæk, som ifølge materielansvarlig, Torben Kliver Egtved, har bragt mærkbare fordele med sig. ”Vi oplever, at kørsel med regummierede dæk har en økonomisk fordel, da de ofte er en smule billigere i indkøbspris, der er flere kilometer i dem og kvaliteten i deres gummiblanding er høj”. Foto: Melgaard..

20.07.2023

SCM.dk

Den grønne omstilling er unægtelig et stort tema i transportbranchen og klimaeffektive tiltag såsom kilometerafgift, ESG-rapportering og elmotorer nævnes i daglig tale. 
Dog afspejler den stigende interesse for miljøfordele sig ikke i tallene fra Dækbranchens Miljøfond over salget af dæk. For over de sidste 20 år er salget af nyproducerede dæk steget med 11 procent, mens salget af regummierede dæk er faldet med 86 procent. Tallene viser, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale i regummiering, mener Euromasters Business Line Manager for Truck, Lars Skov-Andersen.

Regummiering, hvor karkassen i dækket genbruges, er ikke nogen ny løsning. I mange år er regummiering hyppigt blevet omtalt i forbindelse med den grønne omstilling, og det er med god grund, for det er lavthængende frugter i klimaindsatsen. Men ifølge Lars Skov-Andersen tegner realiteterne i den virkelige verden et helt andet billede.

”Vi oplever, at chauffører kører på deres dæk, til de er slidt helt ned og får derefter skiftet til nye dæk – ofte med et altoverskyggende fokus på prisen. Alt for mange køber billige dæk, og fordi de er billige, får de ingen opmærksomhed - ikke engang lidt frisk luft engang imellem”, siger han.

Det er en trist tendens, at indkøb af nye dæk stadig er præget af her-og-nu prisen, frem for et helhedsperspektiv, som også medregner det grønne regnskab, mener han. Det er ved brugen af billige dæk, hvor karkassen sjældent vil kunne genanvendes, at køb-og-smid-væk-kulturen starter, og det skal ifølge Lars Skov-Andersen være slut.

”Det er selvfølgelig nemt og billigt, når man ser på prisen her og nu, men ofte dyrt på den lange bane. Branchen skal op i gear - nogle skal turde at gå forrest, ellers kan det være svært at vide, hvor den grønne omstilling skal starte”, mener Lars Skov-Andersen.

En af de virksomheder, der ikke er bange for at gå forrest i den grønne omstilling, er miljøvirksomheden Meldgaard. De har i flere år testet et alternativt dæksetup af regummierede trækdæk, som ifølge materielansvarlig, Torben Kliver Egtved, har bragt mærkbare fordele med sig. 

”Vi oplever, at kørsel med regummierede dæk har en økonomisk fordel, da de ofte er en smule billigere i indkøbspris, der er flere kilometer i dem og kvaliteten i deres gummiblanding er høj”.

Med 250 skraldebiler kørende rundt i Danmark skal der en del dæk til. Og Torben Kliver Egtved ser ingen grund til, at disse ikke skal være regummierede dæk. For selvom der findes billigere nye dæk på markedet, så bør man også tage dækkets samlede levetid, gummiblanding og kørekomfort i betragtning. Af den årsag holder Meldgaard fast i sit setup med regummiering.

”Vi hører ofte fra vores chauffører, at det er gode dæk at køre med. Så når vi holder kvalitet op mod prisen, så synes jeg, at vi får mere ud af at købe regummierede dæk i det lange løb”, fortæller han.

Læs også: Biogas-lastbiler indsættes på en fast rute

Mens et godt vejgreb på trækakslen er vigtigt, så er en anden stor gevinst for Meldgaard, at kunne hjælpe klimaet i den rette retning. Og ser vi på det grønne regnskab, har deres indsats en klar positiv effekt. For eksempel udledes der ved produktionen af 8 regummierede dæk 2.080 kg mindre Co2 end ved produktionen af nye dæk.

”Det er både økonomisk og holdbarhedsmæssigt forsvarligt. Men jeg anbefaler det særligt ud fra, at vi her gør noget godt for klimaet - og det angår jo os alle”, påpeger han.

Selvom det ikke ses i tallene for salget af dæk, så har den øgede opmærksomhed på den grønne omstilling af transportbranchen skubbet til forbrugernes fokus på miljøfordele.

Ifølge Henrik Nielsen, direktør hos dækproducenten Vulkan A/S, har spørgsmålene har ændret sig, i løbet af de 60 år Vulkan har produceret regummierede dæk. 
”Vi oplever, at flere i takt med 2025 miljøregnskaber og grøn afgift er blevet opmærksomme på miljøfordelene ved produktet. Det er en spændende tendens, der forpligter os som producent til, at produktet lever op til de nye krav”.

- PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online