Klimagevinster og besparelser ved regummierede dæk

Stigende dæksalg for nye lastvognsdæk og et påfaldende dyk i salget af regummierede lastvognsdæk viser, at mange vognmænd glemmer det bredere perspektiv i deres dækstrategi. Der er dog, ifølge affaldsgiganten Meldgaard, mærkbare besparelser at hente ved at indtænke regummierede dæk i driften for ens virksomhed.

En af de virksomheder, der ikke er bange for at gå forrest i den grønne omstilling, er miljøvirksomheden Meldgaard. De har i flere år testet et alternativt dæksetup af regummierede trækdæk, som ifølge materielansvarlig, Torben Kliver Egtved, har bragt mærkbare fordele med sig. ”Vi oplever, at kørsel med regummierede dæk har en økonomisk fordel, da de ofte er en smule billigere i indkøbspris, der er flere kilometer i dem og kvaliteten i deres gummiblanding er høj”. Foto: Melgaard..

20.07.2023

SCM.dk

Den grønne omstilling er unægtelig et stort tema i transportbranchen og klimaeffektive tiltag såsom kilometerafgift, ESG-rapportering og elmotorer nævnes i daglig tale. 
Dog afspejler den stigende interesse for miljøfordele sig ikke i tallene fra Dækbranchens Miljøfond over salget af dæk. For over de sidste 20 år er salget af nyproducerede dæk steget med 11 procent, mens salget af regummierede dæk er faldet med 86 procent. Tallene viser, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale i regummiering, mener Euromasters Business Line Manager for Truck, Lars Skov-Andersen.

Regummiering, hvor karkassen i dækket genbruges, er ikke nogen ny løsning. I mange år er regummiering hyppigt blevet omtalt i forbindelse med den grønne omstilling, og det er med god grund, for det er lavthængende frugter i klimaindsatsen. Men ifølge Lars Skov-Andersen tegner realiteterne i den virkelige verden et helt andet billede.

”Vi oplever, at chauffører kører på deres dæk, til de er slidt helt ned og får derefter skiftet til nye dæk – ofte med et altoverskyggende fokus på prisen. Alt for mange køber billige dæk, og fordi de er billige, får de ingen opmærksomhed - ikke engang lidt frisk luft engang imellem”, siger han.

Det er en trist tendens, at indkøb af nye dæk stadig er præget af her-og-nu prisen, frem for et helhedsperspektiv, som også medregner det grønne regnskab, mener han. Det er ved brugen af billige dæk, hvor karkassen sjældent vil kunne genanvendes, at køb-og-smid-væk-kulturen starter, og det skal ifølge Lars Skov-Andersen være slut.

”Det er selvfølgelig nemt og billigt, når man ser på prisen her og nu, men ofte dyrt på den lange bane. Branchen skal op i gear - nogle skal turde at gå forrest, ellers kan det være svært at vide, hvor den grønne omstilling skal starte”, mener Lars Skov-Andersen.

En af de virksomheder, der ikke er bange for at gå forrest i den grønne omstilling, er miljøvirksomheden Meldgaard. De har i flere år testet et alternativt dæksetup af regummierede trækdæk, som ifølge materielansvarlig, Torben Kliver Egtved, har bragt mærkbare fordele med sig. 

”Vi oplever, at kørsel med regummierede dæk har en økonomisk fordel, da de ofte er en smule billigere i indkøbspris, der er flere kilometer i dem og kvaliteten i deres gummiblanding er høj”.

Med 250 skraldebiler kørende rundt i Danmark skal der en del dæk til. Og Torben Kliver Egtved ser ingen grund til, at disse ikke skal være regummierede dæk. For selvom der findes billigere nye dæk på markedet, så bør man også tage dækkets samlede levetid, gummiblanding og kørekomfort i betragtning. Af den årsag holder Meldgaard fast i sit setup med regummiering.

”Vi hører ofte fra vores chauffører, at det er gode dæk at køre med. Så når vi holder kvalitet op mod prisen, så synes jeg, at vi får mere ud af at købe regummierede dæk i det lange løb”, fortæller han.

Læs også: Biogas-lastbiler indsættes på en fast rute

Mens et godt vejgreb på trækakslen er vigtigt, så er en anden stor gevinst for Meldgaard, at kunne hjælpe klimaet i den rette retning. Og ser vi på det grønne regnskab, har deres indsats en klar positiv effekt. For eksempel udledes der ved produktionen af 8 regummierede dæk 2.080 kg mindre Co2 end ved produktionen af nye dæk.

”Det er både økonomisk og holdbarhedsmæssigt forsvarligt. Men jeg anbefaler det særligt ud fra, at vi her gør noget godt for klimaet - og det angår jo os alle”, påpeger han.

Selvom det ikke ses i tallene for salget af dæk, så har den øgede opmærksomhed på den grønne omstilling af transportbranchen skubbet til forbrugernes fokus på miljøfordele.

Ifølge Henrik Nielsen, direktør hos dækproducenten Vulkan A/S, har spørgsmålene har ændret sig, i løbet af de 60 år Vulkan har produceret regummierede dæk. 
”Vi oplever, at flere i takt med 2025 miljøregnskaber og grøn afgift er blevet opmærksomme på miljøfordelene ved produktet. Det er en spændende tendens, der forpligter os som producent til, at produktet lever op til de nye krav”.

- PiB

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.01.2025KNAPP A/S

Sponseret

Arbejdsmiljø og holistisk tilgang kendetegner Ahlsells største automationsinvestering nogensinde

20.01.2025SCM.dk

100 millioner euro til udvikling af logistikejendomme

16.01.2025SCM.dk

Italienske Globalpesca etablerer højtautomatiseret lager til frostvarer ved -25 grader

09.01.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid

08.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Historien bag Søstrene Grenes digitale succes

08.01.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Spar tid ved at veje lasten under håndtering

07.01.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Effektivitet i lagerhåndtering med AGV stableren EXV iGO fra STILL

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup