Kineserne mobil-shopper løs på Singles Day
I anledningen af Singles Day onlineshoppede kineserne for flere milliarder. Cirka 70 procent af e-handlen hos kinesiske Alibaba foregik over mobilen.
Den 11. november fejrede kineserne den såkaldte 'Singles Day', der oprindeligt var et modsvar til Valentins Dag.
Fejringen har kunne mærkes hos e-handelsbutikker og leveringsfirmaer. I anledningen af dagen skal op mod 760 millioner pakker nemlig leveres på kinesiske adresser, og den kinesiske internetgigant Alibaba, der står for langt størstedelen af salget, havde efter 12 timer solgt for over ni milliarder dollar. Det skriver Politiken.
Singles Day er endda blevet større end både amerikanske 'Black Friday' og 'Cyber Monday', der begge er store shop-amok-dage.
Shopper på mobilen
En stor del af de mange pakker er købt på kinesiske mobiltelefoner. Inden for de første timer havde 72 procent af Alibabas kunder købt ind via deres smartphones.
Vi kan se, at flere og flere forbrugere skifter til mobilen, siger Alibabas administrerende direktør Daniel Zhang til Politiken.
Læs også: DHL rykker på e-handel i Kina
Fragtfirmaet Zhongtong Express, som er et af Kinas største, har hyret 40.000 midlertidige arbejdere, åbnet distributionslagre for flere millioner dollars og købt 7.000 ekstra køretøjer.
Vi betragter ikke Single's Day som en forretning. Vi ser det snarere som vores ansvar, siger Zheng Chao, Zhongtong Express marketingsdirektør, til Politiken.
-SSM