Kampagne: Ledere skal være frontløbere mod sexchikane!
I januar lancerede fagorganisationen Lederne et gratis digitalt kursus om sexchikane. Kurset var tiltænkt medlemmer såvel som ikke-medlemmer, og nu skal en kampagne få endnu flere til at gennemføre kurset.
I efteråret lancerede Lederne løftet om nultolerance over for sexchikane, som over 4.400 skrev under på i løbet af halvanden uge. Og nu skal der sættes turbo på indsatsen for at gøre løftet til virkelighed på de danske arbejdspladser. Derfor søsætter Lederne i dag en stor kampagne for at uddanne flest muligt ledere til at forebygge og håndtere sexchikane. De opfordres konkret til at deltage i Ledernes digitale kursus, som er gratis og tilgængeligt for alle.
”Vi har i Lederne været helt klare i mælet om, at sexchikane er totalt uacceptabelt, og at det skal forebygges på de danske arbejdspladser. Nu følger vi holdningen op med konkret handling, som vi håber, at mange tusinde ledere vil tage til sig. De spiller en meget vigtig rolle i den kulturændring, som er afgørende for at få gjort op med sexchikane”, siger Ledernes administrerende direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris i en pressemeddelelse
Derfor er der fra i dag blandt andet store annoncer i en række landsdækkende aviser, hvor Lederne i samarbejde med ni virksomheder opfordrer alle ledere til at tage Ledernes gratis digitale kursus.
Ledere har brug for viden og værktøjer
De ni virksomheder har allerede besluttet at bakke op om kampagnen ved at opfordre deres i alt næsten 1.300 ledere til at deltage i kurset, som over 3.000 allerede har deltaget i, siden det blev lanceret sidst i januar.
Niels Duedahl er administrerende direktør i den store danske energi- og telekoncern Norlys, som har besluttet at bakke op om Ledernes kampagne og gøre materialet tilgængeligt for alle ledere som et supplement til den indsats, som koncernen allerede har gjort.
Læs også: Lederes løn stiger langsommere ovenpå corona
”Vi skal i fællesskab have sat en stopper for sexchikane på det danske arbejdsmarked. Det kræver, at vi som virksomheder sikrer, at vores ledere har den nødvendige viden til at sikre en god kultur på arbejdspladsen og de rette værktøjer til at håndtere det på den rigtige måde, hvis der alligevel opstår konkrete sager”, siger Niels Duedahl.
Ud over Norlys er de andre virksomheder i kampagnen DTU Learn for Life, Elis, Energinet, EY, PensionDanmark, PFA, Robert Bosch og Synoptik.
Det digitale kursus kan findes her.
- KCP